• Egyéb

A világ egyik legígéretesebb újautó-piacát célozza meg a Lexus

India az autógyártásban az abszolút élvonalba tartozik, az eladások terén pedig őrületes távlatok rejlenek a világ második legnépesebb országában. Ezt felismerve idejekorán vetette meg itt a lábát a Lexus.

India jelenleg az ötödik legnagyobb autógyártó nemzet a világon, 2000 óta példátlan mértékben, közel hatszorosára nőtt a személy- és haszongépjárművek termelése1. Ugyanakkor a több mint 1,3 milliárd lakosú ország újautó-eladásai a népességhez viszonyítva rendkívül szerények, tavaly mindössze négymillió új autót adtak el. Ezzel együtt a harmadik legnagyobb újautó-piacnak számít Ázsiában, a növekedés üteme pedig élénk – tíz év alatt megduplázódott a forgalom –, és annak fényében, hogy szakértők a tartós fogyasztási cikkek piacán élénk növekedést jeleznek elő (2020-ra a jelenlegi érték háromszorosával számolnak2), középtávra könnyen megjósolható az új autók eladásainak robbanásszerű emelkedése.

Látva, hogy a nagy autós hagyományokkal rendelkező piacokon milyen komoly problémát okoz a környezetszennyezés, Kína példáját követve India is a hajtásláncok villamosítása mellett tette le a voksát: 2015-ben útjára indították a hibrid járművek értékesítését támogató FAME (Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid Electric Vehicles) programot, amelynek célja, hogy 2020-ra hatmillió hibrid gépjármű járja a hatalmas ország útjait.

Nem véletlen, hogy a Lexus tavalyi hivatalos piacra lépésekor hibrid járművekkel, a vadonatúj RX450h szabadidőjárművel és az ES300h szedánnal nyitott. Később az LS500h luxuslimuzin is csatlakozott a portfolióhoz, majd néhány napja megjelent az országban az NX300h, amely vélhetően a kínálat legnépszerűbb tagjának bizonyul majd. A Lexus indiai modellválasztékának egyetlen nem hibrid tagja az LX luxusterepjáró, amely 4.5 literes dízelmotorral és 5.7 literes benzinmotorral egyaránt kapható. A két hajtáslánc közül az utóbbit vezették be frissen, igazodva ahhoz a nemzetközi trendeket tükröző jelenséghez, hogy a hagyományosan dízelkedvelő indiai piacon is kezd észrevehetően visszaesni a gázolaj-üzemű járművek iránti kereslet.

Indiában ugyanakkor a boldogulás első számú feltétele a helyi gyártás: a védővámok következében az LS500h belépő ára 74,5 millió forintnak, az NX300h-é 22,4 millió forintnak felel meg – ugyanezek a modellek Magyarországon 28,8, illetve 10 millió forintnál indulnak. Nem véletlenül kezdik meg hamarosan a Bengaluru városában működő Toyota-üzemben az ES300h, majd a többi modell gyártását is.

A védővámok egyébként más országokban is bizarr mértékű áremelkedést eredményezhetnek az importautókra: az Egyiptomban szintén új szereplőnek számító (idén májusban bevezetett) Lexus luxusszedánja, az LS 87,8 millió forintnak megfelelő egyiptomi fontba kerül, az LX ára ugyanitt 77,9 millió forint. A világ legdrágább újautó-piacán, Szingapúrban egyébként még örülnének is ezeknek az áraknak: itt az LS belépő ára 89,3 millió forint, míg az NX-ért 45,8 millió forintot kell letenni az asztalra!


Fotók: Lexus