Ezt kell tudni a Toyota 1000(!) lóerős, hibrid Le Mans-i versenyautójáról
Továbbfejlesztett TS050 HYBRID. Maximális teljesítmény 735 kW/1000 LE. Készen áll Le Mans-ra? A mostani hétvégi a Toyota hibrid versenygépének harmadik esélye, hogy elhódítsa az áhított Le Mans-i koronát. Az elmúlt két évben minden korábbinál közelebb állt hozzá, ám dráma lett a vége. Vajon idén képes lesz diadalt aratni az embert és gépet leginkább próbára tévő legendás versenyen?
A TS050 HYBRID 2018-as kivitelébe beépített, ezer lóerős hibrid hajtásláncot átdolgozták, tovább javítva megbízhatóságát, ám ezen túlmenően az autó nagy vonalakban azonos azzal a géppel, amelyik három egymást követő futamgyőzelemmel zárta a 2017-es évadot. Mivel a megbízhatóság a legfontosabb szempont, az autó megépítésekor minden alkatrészt alaposan átvizsgáltak, egészen a legapróbb csavarokig. A legfontosabb különbség, hogy csökkent az akkumulátorrendszer tömege, beleértve a hűtőrendszert. A TS050 HYBRID akkumulátorának legnagyobb teljesítménye hozzávetőlegesen 300 kW, ami több mint tízszer annyi, mint amire a Prius akkumulátora képes. Ezzel párhuzamosan természetesen az akkumulátor jelentős hőt termel, és az elektródák is felhevülnek, ezért a Toyota versenyistállója maga fejlesztette ki nemcsak az elektrolit oldatot, de az akkumulátorcellák anyagát is. Ennek eredményeként a Toyota mérnökeinek sikerült növelniük a rendszer hőellenállását és leegyszerűsíteniük a hűtőrendszert, így a teljes akkumulátorrendszer – a vízhűtéses egységet is beleértve – könnyebb, mint a tavalyi évben volt.
A NEHÉZ HELYZETBEN FELGYORSÍTOTTÁK A FEJLESZTÉST
Az idei évadban hatályba lépő új szabályzat értelmében a hibrid technológiát nem alkalmazó privát LMP1 csapatok körönként 210,9 MJ-lal gazdálkodhatnak Le Mans-ban, míg a TS050 HYBRID számára csupán 124,9 MJ engedélyezett, beleértve a 8 MJ hibrid elektromos energiát is. A TS050 HYBRID-ek esetében az üzemanyag-átfolyási rátát is 80 kg/órában korlátozták, szemben a versenytársak 110 kg/óra értékével. Ez a döntés a nem hibrid üzemű LMP1-es versenyautók teljesítmény-növelését célozza, ahogy azok 45 kg-os súlyengedménye is. A TOYOTA GAZOO Racing lelkesen fogadja a kihívást, hogy ilyen nehéz körülmények között is bizonyíthatja a hibrid elektromos hajtáslánc kiemelkedő hatásfokát és teljesítményét, összhangban a Toyota mind tökéletesebb autók építésére vonatkozó célkitűzésével.
Műszaki adatok
Típus |
LMP1-H (Le Mans Prototype – Hybrid) |
Karosszéria |
Szénszálas kompozit |
Szélvédő |
Polikarbonát |
Erőátvitel |
Keresztben beépített, hatfokozatú, szekvenciális váltómű |
Sebességváltó ház |
Alumínium |
Hajtótengelyek |
Homokinetikus tripod-csuklós hajtótengelyek |
Tengelykapcsoló |
Többtárcsás |
Differenciálmű |
Mechanikusan záródó differenciálmű |
Felfüggesztés |
Elöl-hátul független, kettős keresztlengőkaros, tolórudas felfüggesztés |
Rugók |
Torziós rudak |
Kanyarstabilizátor |
Elöl és hátul |
Kormánymű |
Hidraulikus rásegítés |
Féknyergek |
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer monoblokk könnyűfém első és hátsó féknyergekkel |
Féktárcsák |
Szénszálas, belső hűtésű, elöl és hátul |
Keréktárcsák |
RAYS magnézium ötvözet, 13 x 18 „ |
Abroncsok |
Michelin radiál (31/71-18) |
Hosszúság |
4650 mm |
Szélesség |
1900 mm |
Magasság |
1050 mm |
Üzemanyagtartály térfogata |
35,2 kg |
Hajtáslánc |
TOYOTA HYBRID System – Racing (THS-R) |
Motor |
Közvetlen befecskendezéses, ikerturbós V6 |
Lökettérfogat |
2,4 liter |
Teljesítmény |
368 kW / 500 LE |
Üzemanyag |
benzin |
Szelepek száma |
4 |
Hibrid teljesítmény |
368 kW / 500 LE (első és hátsó együtt) |
Akkumulátor |
Nagy teljesítményű Toyota lítium-ion akkumulátor |
Első villanymotor |
AISIN AW |
Hátsó villanymotor |
DENSO |
Inverter |
DENSO |
http://egyszermarlattamautot.hu/2018/06/16/de-hogy-kerul-alonso-le-mans-ba/