Ez lesz a megoldás a CO₂-kibocsátás csökkentésére
A Toyota olyan közös projektbe kezd Japánban a Seven-Eleven kiskereskedelmi lánccal, amely bemutatja, hogyan valósítható meg a CO₂-csökkentés és az energiatakarékosság a kiskereskedelmi egységek üzemeltetésében és a házhoz szállításban. A projekt céljából a technológia fejlesztésében élen járó Toyota abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás teherautót és generátorokat mutat be.
A Seven-Eleven Japan és a világ vezető hibrid luxusautó márkájaként ismert Lexus prémium márkát is jegyző Toyota ismertette a CO₂-kibocsátás csökkentését célzó közös projektjét. A Seven-Eleven és a világ legnépszerűbb hidrogén üzemanyagcellás autója, a Mirai mellett hidrogén üzemanyacellás targoncákat, buszt (Sora) és nagyteherautót (Portal) is gyártó Toyota még 2017 augusztusában állapodott meg arról, hogy a kiskereskedelmi egységek üzemeltetésében és a házhoz szállításban a két vállalat megvalósítja a CO₂-csökkentést és az energiatakarékosságot. A Toyota elvégezte az újonnan kifejlesztett üzemanyagcellás teherautók és üzemanyagcellás generátorok bevizsgálását, így a projekt új szakaszba léphet, és 2019-ben már a gyakorlatban is megvalósítható.
A cél a Toyota által kifejlesztett technológiák és rendszerek üzembe állítása a Seven-Eleven kiskereskedelmi egységeinek üzemeltetésében és a házhoz szállításban, s ezáltal a CO₂-kibocsátás mérséklése. Az üzlethelységekbe üzemanyagcellás áramtermelő generátorokat (FC generátorokat) és újratölthető akkumulátorokat telepítenek, s ezek működését az energiagazdálkodási vezérlőrendszerek (BEMS-ek) szabályozzák majd, hatékonyan összehangolva a megújuló forrásból származó áram és a hidrogén felhasználásával termelt áram használatát. Egy újonnan kifejlesztett, kisméretű üzemanyagcellás teherautó (kisméretű FC teherautó) végzi majd a termékek házhoz szállítását, így ez a folyamat nulla károsanyag-kibocsátással jár (beleértve a CO₂-t is).
A Seven & i Csoport jelenleg öt fontos célkitűzés mentén működik. A termékek, az összetevők és az energia tekintetében a Seven & i arra törekszik, hogy az ENSZ által 2015-ben elfogadott Fenntartható Fejlődési Célkitűzéseket (SDG) figyelembe véve minél több területen és minél nagyobb mennyiségben használjon megújuló forrásokból származó energiát. Ennek érdekében a Csoport azt tervezi, hogy üzlethelységeiben 20 százalékra növeli a megújuló forrásokból származó energia használatát, és 27 százalékkal csökkenti a kiskereskedelmi egységek CO₂-kibocsátását (2030-ra, a 2013-as pénzügyi évben mért értékekhez képest). A cél megvalósításához a Seven-Eleven a teljes ellátó láncában is mérsékli a CO₂-kibocsátást, és e területen is a megújuló forrásokból származó energiára összpontosít. E kezdeményezések promotálására a Seven-Eleven 2017. december 7-én megnyitotta a környezetbarát és felhasználóbarát Seven-Eleven Chiyoda Nibancho Store-t. A második ilyen üzlethelység, a Seven-Eleven Sagamihara Hashimotodai Itchome Store 2018. május 22-én nyílt meg, és a bolt teljes áramfelhasználásának 46 százalékát megújuló forrásokból származó energiából fedezik. A Toyota új, hidrogén-alapú technológiái és rendszerei jövőre több üzlethelységben és házhoz szállítási elosztó központban is megjelennek majd, emellett 2019 tavaszára két kisméretű FC teherautó is munkába áll Tokióban, az új generációs kiskereskedelmi egységek pedig várhatóan 2019 őszére készülnek el.
A Seven & i Csoport öt legfontosabb célkitűzése
-
Közösségi infrastruktúra biztosítása az idősödő társadalom és a csökkenő népesség számára
-
Biztonság és megbízhatóság garantálása a termékek és üzletek révén
-
A hulladék kiiktatása a termékek, az összetevők és az energia területén
-
A nők, a fiatalok és az idősek aktív szerepének támogatása a vállalatcsoportnál és a társadalomban
-
Etikus társadalom építése és a források fenntartható kezelése a vásárlókkal és az üzleti partnerekkel közösen
A Toyota 2015 októberében ismertette a Toyota Környezetvédelmi Kihívás 2050 nevű tervezetet, amelynek célja, hogy a vállalat segítsen egy fenntartható társadalom létrejöttében. Ennek szellemében a Toyota aktív lépéseket tett a CO₂-kibocsátás mérséklésére, népszerűsítve a hatékony energia-felhasználást és az alternatív energiaforrások alkalmazását, támogatva ezzel az olyan világméretű környezeti problémák megoldását, mint a globális felmelegedés, az energiaforrások szűkössége vagy az energetikai kihívások kezelése. A jelenlegi projekt célja a CO₂-kibocsátás csökkentése és az energiatakarékosság a Seven-Eleven kiskereskedelmi egységeinek üzemeltetésében és a házhoz szállításban, s ehhez kapcsolódóan az olyan új technológiák kifejlesztése és széles körű elterjesztése, mint a kisméretű FC teherautók és az FC generátorok.
A KÖZÖS PROJEKT RÖVID ÁTTEKINTÉSE
A két vállalat közösen vizsgálja a fenntartható forrásból származó energia alkalmazásának és az energia hatékony felhasználásának különböző módszereit, amelyek alkalmasak arra, hogy csökkentsék az üzlethelységek áramfogyasztását és a csekély szénkibocsátással járó hidrogén hasznosítását. Az üzlethelységekbe újratölthető akkumulátorokat és FC generátorokat telepítenek, a házhoz szállításban pedig kisméretű FC teherautók csökkentik a CO₂-kibocsátást. A két vállalat folyamatosan értékeli ezek teljesítményét, költségvonzatait, megbízhatóságát és CO₂-csökkentő hatásait, és az eredmények ismeretében bővíti majd tovább a projektet.
Terület |
Eszköz |
Bemutató üzlethelységek és helyszínek |
Bevezetés ideje |
Kiskereskedelem |
Újratölthető akkumulátorok |
Építés alatt |
2019 ősz |
FC generátorok |
|||
BEMS |
|||
Töltők, áramforrás funkcióval |
|||
Házhoz szállítás |
Kis FC teherautók |
Tokió városa |
2019 tavasz |
Megoldások az üzlethelységekben
1. FC generátor
-
Az üzlethelységben működő FC generátor hidrogénből állít elő áramot a bolt működéséhez.
-
A hidrogéntöltő állomásokról származó hidrogén is használható.
-
A cél a hidrogén-energia hatékony használata, s ezáltal az alacsony szénkibocsátású hidrogén-technológiák szélesebb körű elterjesztése.
Teljesítmény |
kb. 10 kW |
FC egység |
Mirai üzemanyagcella köteg |
Gyártó |
Toyota Motor Corporation |
2. Újratölthető akkumulátorok
-
Újratölthető akkumulátorok a napenergia tárolására, hogy az áramellátás független legyen az időjárástól.
-
Ha a megtermelt energia meghaladja az üzlethelység áramigényét, az akkumulátorokat tölti. Ha a termelt energia nem elegendő, az akkumulátorokból pótolható, növelve a fenntartható forrásból származó energia felhasználásának arányát.
-
Az újratölthető akkumulátorok az életciklusuk végére ért hibrid járművekből származnak.
Kapacitás |
10 kWh/db (több akkumulátor is összeköthető) |
Méretek |
Sz. 1.055 × H. 1.230 × M. 1.767 (mm) |
Súly |
kb. 1.100 kg |
Gyártó |
Toyota Energy Solutions Inc. |
3. Épület energiagazdálkodási vezérlőrendszer (BEMS)
-
Vezérli a napelemek, az FC generátorok és az újratölthető akkumulátorok működését, és az üzlethelység pillanatnyi áramfogyasztásának megfelelően optimális energiaellátást biztosít.
4. Töltő, áramforrás funkcióval
-
A BEV és PHEV járművek feltöltésére szolgáló töltőberendezések fordítva is működhetnek: ilyenkor a csatlakoztatott BEV, PHEV és FCEV járművek termelik az üzlethelység számára az áramot. Ezt a folyamatot a BEMS vezérli, és akkor lehet rá szükség, amikor egy katasztrófahelyzetben is fenn kell tartani az üzlet működését.
Áramfelvétel/áramleadás töltés közben |
Váltóáram 200 V, 5 kW/Egyenáram 50-450 V: gyorstöltés |
Áramvételezés a járművekből az üzlethelység számára |
Max. 10 kW |
Méretek |
Sz. 270 × H. 370 × M. 1.600 (mm) |
Gyártó |
Toyota Industries Corporation |
MEGOLDÁSOK HÁZHOZ SZÁLLÍTÁSHOZ (TOKIÓ VÁROSI RÉGIÓ)
Kisméretű FC teherautók
-
A Mirai FC egységekkel felszerelt teherautók egyáltalán nem bocsátanak ki CO₂-t vagy más káros anyagot.
-
Az FC egységek által termelt elektromos áram hajtja a teherautót, és működteti a raktér hűtésére szolgáló berendezést.
-
Az FC egység álló helyzetben is ellátja energiával a hűtő/fagyasztó berendezést.
-
A teherautót külső csatlakozóval is felszerelik, így természeti katasztrófák esetén nagy teljesítményű (maximum 9,8 kW és maximum 235 kWh) áramforrásként szolgálhat.
Méretek |
H. 6.185 x Sz. 2.180 x M 2.970 (mm) |
FC egység max. teljesítménye |
114 kW/155 LE |
Tárolható hidrogén tömege |
kb. 7 kg (3 tartály) |
Max. hasznos teherbírás |
3 tonna |
Hatótávolság |
A Toyota célkitűzése: 200 km A Toyota számítása abban az esetben, ha a járművet a projektben meghatározott módon és célokra használják. |