Az EP az energiahatékony közúti járművek használatának előmozdításáról fogadott el jelentést
Az Európai Parlament (EP) közlekedési és idegenforgalmi bizottsága (TRAN) kedden elfogadta a tiszta és energiahatékony közúti járművek használatának előmozdításáról szóló jelentését, amelynek célja, hogy ösztönözze a tagállamokat a környezetkímélő, alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlására a közbeszerzési eljárások során.
Deli Andor fideszes európai parlamenti (EP-) képviselő, a jelentés felelőse az MTI-hez eljuttatott közleményében hangsúlyozta, szükséges a városok légszennyezettségének csökkentése és levegőminőségének javítása, ugyanakkor a tagállamoknak nagyobb mozgástérre van szükségük, hogy eldönthessék, milyen technológiát részesítenek előnyben a közbeszerzések során.
Az EP nagyratörő, ugyanakkor megvalósítható célokat kitűz ki, amelyek ugyanakkor figyelembe veszik az egyes országok és régiók különböző fejlettségi szintjét, olyan megoldásokat, melyek minden tagállam számára elfogadhatóak.
„Környezetbarát járműveket szeretnénk az EU útjaira, tényleges javulást akarunk elérni városainkban és falvainkban” – fogalmazott a képviselő.
Mint elmondta, az Európai Bizottság elképzelése szerint tagállami kvótákkal ösztönöznék a környezetkímélőbb járművek vásárlását, és ezzel világossá tennék az európai autógyártók és az ipar számára, hogy nagy igény van ilyen járművekre. A képviselő véleménye szerint ugyanakkor fontos lenne megerősíteni a környezetkímélő járművek európai gyártását, mielőtt szigorú kvótákat írnának elő, hiszen a személygépjárművek piaca korlátozott, környezetkímélő nehézgépjármű és busz pedig nagyon kevés létezik, és azok is inkább Európán kívüli gyártóktól származnak – hangsúlyozta.
Tájékoztatása szerint az uniós bizottság javaslata egyoldalúan az elektromos járműveket részesítette előnyben. Mivel az ilyen járművek ára ma többszöröse a hagyományos járművekének, és egy új infrastruktúra kiépítésének szükségességét vonja magával, megvolt a veszélye annak, hogy ez hatalmas pénzügyi többletterhet rójon a tagállami hatóságok és önkormányzatokra. Ez akár a menetjegyárak drágulásához is vezethetett volna – mondta a fideszes politikus.
Sikerült elérni, hogy egy technikailag sokkal semlegesebb egyezség szülessen, mely nemcsak a drága elektromos technológiát preferálja, hanem a tagállamok hatóságaira bízza annak eldöntését, milyen technológiát részesítenek előnyben a közbeszerzések során – tette hozzá a képviselő.