A „10 másodperces” GR Supra ikrek is ott voltak a SEMA-n

Két különleges, gyorsulási versenyre épített tuningverzió is bemutatkozott a Toyota leggyorsabb sportautójából a Las Vegas-i kiállításon.

A korábbi SEMA (Specialty Equipment Market Association) tuningshow-kon bemutatott GR Supra Heritage Edition és GR Supra Sport Top kivitelek után a Toyota és a Toyota Motorsports Garage csapata idén azt mutatta meg Las Vegasban, hogy 10 ezer dollárból mennyivel lehet feljavítani az alapból is potens, 340 lóerős sportautó teljesítményét a legendás negyedmérföldes gyorsulási távon. A gyári verziónak független mérések szerint több mint 12 másodpercre van szüksége, hogy álló helyzetből, ideális körülmények között megtegyen a 402 métert, a 2022-es SEMA tuningshow-n kiállított „10 másodperces GR Supra ikrek” viszont 11 másodperc alá is képesek lemenni.

„A GR Supra egy telivér sportautó, amely méltó a Supra nevéhez, és a GR Gazoo Racing termékpalettánk csúcsán áll” – mondta Lisa Materazzo, a Toyota Division Marketing csoport alelnöke a premieren. „Csapatunk azonban most még jobban a gázba taposott, hogy két, viszonylag alacsony költségvetéssel épített, valódi negyedmérföldes gyorsulási versenyautóval megmutassa a rajongóknak, milyen perspektívák rejlenek még a GR Supra teljesítményében” – tette hozzá.

A csapat – Marty Schwerter vezető építő, Brad Vetter vezető tervező, Justin Lacore tervező és David Senn szerelő – két egyforma, 2020-as évjáratú, háromliteres turbómotorral szerelt GR Suprát választott kiindulási alapnak a 2022-es SEMA-projekthez, a cél az volt, hogy 30-40 százalékkal növeljék a sportkocsik teljesítményét. A gyári állapotú soros, hathengeres turbómotorhoz első körben hozzáadtak egy Pure Turbo turbófeltöltőt és két CSF nagy teljesítményű töltőlevegő-hűtőt, majd az import gyorsulási versenyautók szakértőjének, a Titan Motorsportnak a segítségével átírták a motorvezérlést, és beépítettek egy katalizátormentes leömlőt, valamint egy 8,9 cm átmérőjű kipufogórendszert is.

A módosítások eredményeképp a B58-as kódnevű BMW-motor eredeti, 340 lóerős teljesítményét 629 lóerőre, a 495 Nm-es nyomatékát pedig 800 Nm-re sikerült megemelni, ami jóval nagyobb, 82, illetve 62 százalékos növekmény az eredetileg tervezettnél. De tisztában voltak azzal is, hogy a hatalmas teljesítmény és nyomaték csak akkor ér valamit, ha át is lehet vinni az aszfaltra. A csapat a Weld Racing és a Mickey Thompson Performance Tyres & Wheels szakértőihez fordult a célnak megfelelő, robusztus felni-gumiabroncs-csomagokért, amelyek maximális tapadást biztosítanak a rajtok során.

Hátul R2-es keverékű, P305/45R17 Mickey Thompson ET Street S/S radiál gumikat húztak a 17×10 hüvelykes, ET40-es Weld Racing Belmont Beedlock felnikre, melyek rögzítési pontja és külső pereme között 18 cm távolság van. Elöl egy 26×6,00 R18LT Mickey Thompson Sportsman S/R radiál gumik vannak 18×5 hüvelykes, ET23-as Weld Racing Belmont Drag felniken, melyek rögzítési pontja és külső pereme között már csak 5,33 cm van. A The Driveshaft Shop nagy terhelésre tervezett féltengelyei tették teljessé a hajtáslánccsomagot.

A GR Supra gyári fékjei – a 348 mm átmérőjű, belső hűtésű első tárcsák négydugattyús Brembo féknyergekkel és 330 mm-es, szintén belső hűtésű hátsó tárcsák egydugattyús úszó féknyergekkel – több mint megfelelőnek bizonyultak a gyorsulási versenyautó lassítására, az építőcsapat csak a fékbetéteket cserélte le Hawk Performance alkatrészekre, hogy még nagyobbat lassítson a rendszer. Megtartották a nyolcfokozatú, kormány mögötti váltófülekkel ellátott automatikus ZF sebességváltót is, de hozzáadtak egy nagyteljesítményű CSF hőcserélőt és egy CSF váltóolajhűtőt, hogy segítsenek neki kezelni a megnövekedett nyomatékot.

Megmaradtak belül a gyári GR Supra sportülések is, egyetlen kiegészítésként a hátsó keresztmerevítő csőhöz rögzített, hatpontos G-Force Racing Gear verseny-biztonságiöveket szereltek be, amelyek jobban megtartják a testet egy balesetben, mint a hárompontos gyáriak. Végül McKinney-ből (Texas-állam) a Complete Customs műhely készítette el a Toyota Gazoo Racing színeit viselő fényezéseket Axalta Coating Systems festékekkel, mindkét autó ugyanazt a hosszcsíkos dizájnt használja, de egymást kiegészítő színekkel és grafikákkal.

Első tesztfutásán a „10 másodperces GR Supra ikrek” egyik fele 11,5 másodperc körüli időt ért el a negyedmérföldes távon. Aztán következett egy kis motorvezérlés-finomhangolás, ami után a csapat végre elérte a célját, mert a bivalyerős Toyota beférkőzött a 11 másodperces álomhatár alá a 10,984 másodperces gyorsulási idejével.

Fotók: Toyota