• Egyéb

A 2019-es CB650R főbb jellemzői

Főbb jellemzők

Stílus ésfelfüggesztés

A kompakt méret és a Neo Sports Café stílus „igazi vassá” teszi a CB650R-t

A könnyebb váznak és a tovább fejlesztett alkatrészeknek köszönhetően a menetkész tömeg 6 kg-mal kisebb, mint a CB650F esetében

41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált működésű, fordított teleszkópokból összeállított Showa első villa

Radiálisan rögzített, négydugattyús első féknyergek és lebegő féktárcsák

LED lámpatestek és új, folyadékkristályos műszeregység

Változó keresztmetszetű, elvékonyodó kormány és agresszívebb üléspozíció

Feszesre húzott öltözékben, agresszív tekintettel lép ringbe a Neo Sports Café stílus legújabb képviselője, a 2019-es CB650R. Letisztult, trapézszerű körvonalát semmi nem töri meg, a hátra húzott fényszóró és a rövid faridom észrevétlenül simul a minimalista formatervbe. A gyújtáskapcsolót is magában foglaló, hosszúkás tank a család egyik legfőbb dizájneleme, lágy vonalai kiemelik a fémfelületeket és koronaként szaladnak körbe a négyhengeres erőforrás felett.

A kör alakú fényszóró tervezésénél a CB1000R első lámpája szolgált alapul, s természetesen éppúgy LED, mint a többi világítóegység. Az új, folyadékkristályos műszeregységet ugyancsak a CB1000R-től örökölte a modell. Fejlettségéről tanúskodik, hogy váltófokozat-visszajelző és a felváltások esedékességére figyelmeztető lámpa is szerepel repertoárjában, sőt azt is mutatja, hogy mekkora volt a legnagyobb fordulatszám az elmúlt időszakban.

Az agresszív, könnyű irányíthatóságot biztosító üléspozíció teljesen eltér a CB650F-nél megszokottól. Az 557 mm széles kormány 13 mm-t előre- és 8 mm-t lemozdult, míg a vezető lábtartóját 3 mm-t hátrébb és 6 mm-rel magasabbra helyezték. Igazodva a széles vevőkörhöz, a nyereg a lehető legalacsonyabbra került: az ülésmagasság 810 mm.

Az acélból készülő, gyémánt alakú, elődjénél 1,9 kg-mal könnyebb hídváz elliptikus oldalelemekből épül fel, anyagtulajdonságai pedig részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalelemek valamelyest rugalmasak, így egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. Hogy a 2019-es modell még jobb teljesítményt nyújtson, a hátsó villatengely bekötési pontjaihoz kovácsolt helyett préselt oldallemezek kerültek.

A villaszög 25.5°, az utánfutás 101 mm, a tengelytáv 1450 mm, a menetkész tömeg pedig 202 kg, tehát az új CB650R jóval könnyebb, mint a 208 kg-mal mérlegelő CB650F. Ebben az új, kisebb tömegű váz, üzemanyagtartály és szupersport lábtartó éppúgy szerepet játszik.

A minden helyzetben kiváló úttartást és menetkomfortot 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált működésű, fordított teleszkópokból összeállított, új Showa első villa, valamint hét fokozatban szabályozható előfeszítésű, egycsöves központi hátsó rugóstag szavatolja. Utóbbi gravitációs présöntésű, stíluselemnek is kiváló lengőkarhoz kapcsolódik, amelyet alumíniumból készítenek, hogy minél alacsonyabb legyen a rugózatlan tömeg.

A fékrendszer szintén a legmagasabb színvonalat képviseli, tudniillik elöl négydugattyús, radiálisan rögzített nyergek és 310 mm-s, hullámos peremű, úszóágyazású tárcsák dolgoznak, hátul pedig egydugattyús nyerget és 240 mm-s tárcsát találunk. A kétcsatornás blokkolásgátló természetesen az alapfelszereltség része, akárcsak a vadonatúj formavilágú, öntött alumíniumfelni-garnitúra, amit 120/70 ZR17, illetve 180/55 ZR17 méretű abroncsokkal szereltek fel a hondások.

A CB650R az alábbi színekben elérhető el:

Graphite Black

Candy Chromosphere Red

Matt Crypton Silver Metallic

Matt Jeans Blue Metallic

Erőforrás

5%-kal nagyobb erő 10 ezres percenkénti főtengelyfordulat felett, 1000 fordulattal magasabban kezdődő piros tartomány

Nagyobb, ámde finomabban leadott forgatónyomaték

Az új szívóoldali kialakítás, valamint az áttervezett kipufogórendszer hatékonyabb gázcserét tesz lehetővé, és a motorhang is szebb

Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC)

Alapáras kuplungasszisztens és nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (ti. csúszókuplung)

35 kW-os, A2-es jogosítvánnyal is vezethető kivitel is szerepel a CB650R-választékban*

A Honda fejlesztői a legélvezetesebb középkategóriás, négyhengeres motorkerékpár megalkotását tűzték ki célul, így született meg a 649 cm3-s, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes erőforrás, amelynél már nem érezhető az 5500 környékén jelentkező, enyhe nyomatékcsökkentés, hanem a teljes fordulatszám-tartományban egyenletesen húz, sőt 5 százalékkal erősebb a 10 000 f./perc feletti régióban és 1000 f./perccel magasabban kezdődik a fordulatszámmérő piros tartománya. Csúcsteljesítménye 70 kW, azaz 95,2 LE (12 000 f./percnél), míg – 8 500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 64 Nm.

A módosítások eredményeként igazán lenyűgöző menetteljesítmények jellemzik a CB650R-t. Motorja gyorsabban és magasabbra pörög fel, élénkebben reagál a gázparancsokra, és lágyan, egyszersmind egyenletesen épül fel nyomatékgörbéje, miközben hátborzongató hanggal nyűgözi le a pilótát és környezetét. Hogy az A2-es jogosítvánnyal motorozók is megízlelhessék a CB650R nyújtotta élményt, a modellt 35 kW-os változatban forgalmazza a Honda.

Az erőforrásban egyéb innovatív megoldásokat is felfedezhetünk, ilyen például a közvetlen, himba nélküli szelepmozgatás, ami kisebb hengerfej alkalmazását tette lehetővé, és nem mehetünk el szó nélkül az optimalizált formájú égésterek, valamint dugattyúk mellett sem. Bárhogy is, a furatátmérő 67, a löket 46 mm, a sűrítési viszonyt pedig – 11,4:1 helyett – 11,6:1 arányban határozták meg. Mindemellett még strapabíróbbá és hatékonyabbá tették a vezérlési rendszert, továbbá irídium gyújtógyertyákat vetettek be, hogy még kedvezőbbé váljon az égési folyamat.

Az aszimmetrikus dugattyúszoknyák a lehető legkisebb felületen érintkeznek a hengerfallal, ezáltal kisebb a súrlódás és halkabb az erőforrás. A hüvelyek külső felületén kialakított bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, ugyanakkor gátolja a hüvely deformálódását – alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is mérséklődött. Ez utóbbi miatt hajtják a vezérműtengelyeket vanádiumbevonatú csapokkal gyártott láncok, melyek nem mellesleg csendes működésűek, még kifinomultabbá téve a járáskultúrát. A hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakember, nincsenek tehát kívül elhelyezett csövek, és semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét.

Az üzemanyagtartály két oldalán megfigyelhető, új légbeömlők nagyobb mennyiségű levegőt képesek az égéstérbe juttatni, mint a korábbi, középen elvezetett, egycsatornás rendszer, ráadásul jellegzetes szívózajjal teszik különlegesebbé a motor hangját. A meredekebben álló vég egyből elárulja, hogy a kipufogórendszer is megújult, a legfőbb változás azonban a rendszer belsejében történt: a dob belső csövének átmérője immáron – 35 helyett – 38,1 mm, ezáltal gyorsabb a gázcsere és szebben is dalol a CB650R.

Maga az erőforrás – teljesítményéhez viszonyítva – rendkívül kis méretű, a harminc fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot. A 2019-es modellévtől szériatartozékként kínált kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és lekapcsolásokat, egyúttal megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon erős fékezésnél és gyors visszakapcsolásoknál. Roppant hasznos a Honda által fejlesztett, szabadon kikapcsolható kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control – HSTC) is, hiszen minden helyzetben, így csúszós útfelületen is biztos tapadást garantál.

A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,9 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 15,4 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 300 km-nél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus.