A 2020-as Honda Africa Twin Adventure Sports
Fontos mérföldkőhöz érkezett és kívül-belül átalakult a Honda Africa Twin Adventure Sports. Elődeit messze túlszárnyalva, kényelmes, nagy hatótávú, a legváltozatosabb terepeken is helytálló kalandmotorként folytatja pályafutását, méghozzá 5 kg-mal kisebb tömeggel, és nagyobb, nyomatékosabb, erősebb, Euro 5-ös erőforrással. Olyan kifinomult vezetéssegítő rendszerek könnyítik meg az irányítását, mint a hattengelyes inerciaérzékelőhöz társított kipörgésgátló, a kanyar-ABS vagy az első és hátsó kerék elemelkedését meggátoló elektronika, nem beszélve a dőlésérzékelővel ellátott DCT erőátvitelről. Szintén fontos újítás, hogy a Showa vadonatúj EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztése is elérhető a típushoz, sőt impozáns felszereltségébe beletartozik az Apple CarPlay® alkalmazással és Bluetooth®-kapcsolattal megspékelt, színes, 6,5”-os, érintőképernyős műszeregység, a dupla LED-fényszóró, a nappali menetfény (DRL), a sebességrögzítő, a fűthető markolat, a 12V-os aljzat és a LED-es Kanyarvilágítás (Cornering Lights).
Bevezetés
Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épül, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.
Sikerének egyik titka az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll.
A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a dupla kuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (throttle-by-wire, TBW) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékony időjárás-védelmével, nagyobb üzemanyagtartályával és rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.
Mindkét modell nagy sikert aratott Európában és szerte a világon, hiszen 2016-os megjelenése óta 87 000 darabot értékesítettek globálisan az Africa Twinből és az Africa Twin Adventure Sportsból. Négy évvel a bemutatkozást követően most új, nagyobb erőforrással hajtott modell váltja a két népszerű endurót.
A CRF1100L Africa Twin* fejlesztésénél a raligépeket idéző, agresszív megjelenésű, tökéletes terepmotor készítése volt a cél, ezzel szemben a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports egy sokoldalú túramotor, mely a legdurvább terepen is elboldogul az olyan műszaki csemegéknek köszönhetően, mint például a Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés.
Összességében erősebbé és nyomatékosabbá vált a modell, ugyanakkor továbbra is a kiváló kezelhetőség volt a cél, ezért a nagyobb erőforrás dacára lényegesen könnyebb lett, megfelelve a Honda örök érvényű elveinek.
* További részletek a CRF1100L Africa Twin kapcsán kiadott sajtóközleményben olvashatóak.
Áttekintés
Noha váza, erőforrása és üléspozíciója gyakorlatilag megegyezik a kifejezetten terepmotorozásra született CRF1100L Africa Twinnel, mégis sokoldalúbb annál, mivel az Adventure Sports egyaránt ideális társ a kontinenseket átszelő, aszfaltos túrákon és az erdők-mezők felfedezésében. Legfontosabb különbségként az Adventure Sports lényegesen nagyobb, 24,8 literes üzemanyagtartálya, hatékonyabb időjárás-védelme és állítható magasságú légterelője említhető, de szót érdemel a nagyméretű haspáncél, az alumínium csomagtartó, a tömlő nélküli abroncs, valamint az alapáron kínált fűthető markolat és a 12 V-os aljzat is.
A tökéletes első és hátsó tapadást szolgálja az – opcióként elérhető – Showa EERA™ felfüggesztés, mely négy alapbeállítást kínál fel a vezetőnek: SOFT, MID, HARD és OFF-ROAD. Ezen túlmenően a pilóta szabadon megváltoztathatja a futómű beállításait a USER (felhasználó) menüpontban, így például – álló helyzetben – a központi rugóstag előfeszítését is módosíthatja.
Az alapmodellhez hasonlóan az Adventure Sports legnagyobb forgatónyomatéka 6, csúcsteljesítménye pedig 7%-kal nőtt, és sorkettese a teljes fordulatszám-tartományban erősebbé vált. Nagyobb összlökettérfogat ide vagy oda, a CRF1100L Africa Twin károsanyag-kibocsátása mérséklődött, könnyedén teljesíti az Euro 5-ös környezetvédelmi norma előírásait.
A jelentős súlycsökkenésben a teljesen áttervezett váz, az új, csavarkötéssel rögzített, alumínium segédváz és a CRF450R krosszmotor alumínium lengővillájára épülő hátsó felfüggesztés is közrejátszik. Legalább ilyen fontos újítás, hogy immáron hattengelyes inerciaérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) segíti a 2020-ra továbbfejlesztett, hétfokozatú kipörgésgátló (HSTC), a – háromállású, off-road üzemmódot is felkínáló – kanyar-ABS, az első (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését meggátoló rendszer (Rear Lift Control), valamint a DCT vezérlését.
Ugyancsak alapáron jár a biztonságot növelő, rendkívül nagy fényerejű, LED nappali menetfény (DRL), miként a sebességrögzítő (tempomat) is. Legalább ilyen fontos újítás az Africa Twin Adventure Sports háromfázisú Kanyarfényszórója, mely az IMU adataira támaszkodva mindig a pillanatnyi dőlésszögnek megfelelően világítja be a motor előtti ívet.
Az alacsonyabb vezetőkre gondolva karcsúbb nyerget terveztek az új modellhez, az ülésmagasságot pedig 50 mm-rel, 850 mm-re csökkentették. Az alapmodellhez hasonlóan az Adventure Sportson is alapáras az Apple CarPlay® alkalmazással és Bluetooth®-kapcsolattal megspékelt, színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelző, amelyen a Showa EERA™ felfüggesztés pillanatnyi beállításai is megjelennek.