A 2020-as Honda CBR1000RR-R Fireblade SP rövid áttekintése
Összegzés
A CBR1000RR-R SP egy vadonatúj motorkerékpár, amelyet kifejezetten pályamotorozáshoz fejlesztett a Honda, így menetdinamika és kezelhetőség terén is páratlan teljesítményt nyújt. Soros, négyhengeres erőforrása szinte teljesen azonos az RC213V-S versenymotoréval. Egyezik például a hengerek furatátmérője és lökethossza, mindkettőben titán hajtórudak, valamint a kovácsolt alumíniumdugattyúk dolgoznak, és hasonlóképpen hatékony az égés, illetve alacsony a belső súrlódás. A Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC) továbbfejlesztett formában kerül a típusba, emellett rajtprogrammal toldották meg a teljesítmény- és a motorfékszabályozót, valamint az egykerekezés-gátló vezérlőelektronikáját, és a gyorsváltó is alapáras felszerelés a motoron. Az alumínium hídvázhoz hosszabb, RCV213V-S-t idéző lengővillát, második generációs Öhlins Smart Electronic Control (S-EC) futóművet és háromfokozatú, elektronikus szabályozású kormány-lengéscsillapítót (Honda Electronic Steering Damper, HESD) társítottak, újdonság a hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit – IMU), illetve az elektronikus felfüggesztés továbbfejlesztett kezelőfelülete is. Szintén új a 330 mm átmérőjű első tárcsára és Brembo Stylema nyergekre épülő, kétcsatornás blokkolásgátlóval felügyelt fékrendszer, akárcsak a MotoGP-ből érkezett, elképesztő aerodinamikai hatékonysággal büszkélkedő idomzat is, melynek leszorítóerejét légterelő szárnyakkal fokozták. Az i-re a színes TFT-műszeregység és az intelligens kulcs (Honda Smart Key) teszi föl a pontot, egyértelműen jelezve, hogy minden szempontból tökéletes és felülmúlhatatlan a modell.
Bevezetés
Idestova 27 éve, hogy az ikonikus Honda Fireblade felbukkant a horizonton és átrendezte a gyorsasági motorok piacát. Azóta a japán legenda 1000 cm3-esre nőtt, és olyan gépek alapjául szolgált, melyek tulajdonképpen minden világversenyt megnyertek, beleértve a Man-szigeti TT-t is.
Hogy a legenda megőrizhesse előkelő pozícióját az utakon és a pályákon, a mérnökök 2020-ra még magasabb műszaki színvonalra emelték. Munkájuk gyümölcseként két vadonatúj modell született: a CBR1000RR-R Fireblade[1] és a CBR1000RR-R SP Fireblade. Ezek a világelső technikai fejlettséget képviselő gépek a sokszoros vb-győztes Honda Racing Corporation, azaz a HRC közreműködésével készültek, így az RC213V-S idomzatánál, vázánál, futóművénél és erőforrásánál alkalmazott műszaki megoldások köszönnek vissza róluk, a kezelhetőséget illetően pedig messze túlszárnyalnak mindent, ami valaha két keréken gördült a planétán.
Áttekintés
A Honda és HRC mérnökei tiszta lappal kezdték a CBR1000RR-R Fireblade, valamint a CBR1000RR-R SP Fireblade négyhengeres motorjának fejlesztését. Kompakt, rövid löketű építésmód mellett döntöttek, melynél a furatátmérő és a lökethossz megegyezik az RC213V-S-nél alkalmazottal, a vezérműtengelyek hajtásában pedig fogaskerekek is szerepet vállalnak. A himbás szelepmozgatás, a titán hajtórúdkészlet és a belső súrlódást minimalizáló technológia szintén azonos, és nem maradtak el a hengerek hűtőfolyadék-tereit összekötő, alul kialakított járatok sem.
A fejidom ram-air nyílása egyenesen a levegőszűrőházba vezeti az éltető oxigént, a gázcsere folyamatát pedig 4-2-1 rendszerű, ovális csövekből összeállított leömlő, valamint Akrapovič-csal közösen fejlesztett, végdob teszi még hatékonyabbá.
És az eredmény? A CBR1000RR-R immáron 160 kW-os, azaz 217,6 lóerős csúcsteljesítményt ad le 14 500-as percenkénti főtengelyfordulatnál legnagyobb forgatónyomatéka pedig nem kevesebb, mint 113 Nm 12 500-nál.
A továbbfejlesztett elektronikus gázmarkolattal (Throttle By Wire, TBW) minden eddiginél precízebben adagolható a motorerő, és roppant hasznos a három menetüzemmód is, hiszen a teljesítmény- és motorfék-szabályozás mellett az egykerekezés-gátló, valamint az optimalizált Honda Állítható Nyomatékszabályozó működését is a pilóta aktuális elvárásainak megfelelően befolyásolja. További fontos fejlemény, hogy az elektronikai rendszer Start üzemmódra is képes.
A vadonatúj alumínium hídvázban az erőforrás hátsó része a központi rugóstag bekötési pontjaként szolgál, és – akárcsak RC213V-S esetében – hosszabb a lengővilla, mint az alapmodellé. A váznyúlványok merevségének meghatározásakor, a súlyelosztásnál és a kormánygeometria kidolgozásakor egyaránt rendkívül körültekintően jártak el a Honda mérnökei, hogy minden összetevő igazodjon a megnövekedett teljesítményhez, s meglegyen a kellő tapadás, illetve visszajelzés az első és hátsó keréknél.
Szintén újdonság, hogy immáron 43 mm-es csúszószár-átmérőjű Öhlins NPX villa dolgozik a motorban a korábbi NIX teleszkópok helyett, mégpedig második generációs Öhlins Object Based Tuning kezelőfelülettel kiegészítve (OBTi), ezáltal még pontosabban személyre szabható az első és hátsó felfüggesztés. Emellett nagyobb első féktárcsák kerültek föl, melyeket új, négydugattyús Brembo Stylema nyergek fognak közre. A blokkolásgátló működése versenypályás használathoz is beállítható, miként a 200/55 ZR17 méretű hátsó abroncs is az irgalmatlan tempót és a menetbiztonságot szolgálja.
Az esések elkerülésében a hattengelyes helyzetérzékelőnek (Inertial Measurement Unit, IMU) is jelentős szerepe van, hiszen folyamatosan figyeli a motor pozícióját és rendkívül fontos adatokkal járul hozzá menetbiztonsági eszközök működéséhez. Egyebek mellett az új, átmenőrudas, háromállású Honda Elektronikus Kormány-lengéscsillapító (Honda Electronic Steering Damper, HESD) karakterisztikáján is képes változtatni.
A Honda RC213V MotoGP-versenygép aerodinamikai hatékonyságát fokozó légterelő szárnyakat a CBR1000RR-R SP is megörökölte, hogy még nagyobb lehessen a leszorítóerő és stabilabb legyen a motor a fékezések során. Az üléspozíciót ugyancsak az előnyös levegőáramlás érdekében tették kompaktabbá.
A minden paraméterében személyre szabható, 5”-os, ösztönösen kezelhető TFT-műszeregységet a kormány bal oldalán elhelyezett, négyirányú kapcsolóval vezérelheti a pilóta, az átlagon felüli ergonómiáról pedig a Smart Key névre keresztelt intelligens kulcs gondoskodik.