A 2020-as Honda CRF450L

Egy igazán sokoldalú motorkerékpárnak minden helyzetben a legjobbat kell nyújtania. Terepen például alapvető elvárás a kis tömeg, a könnyű kezelhetőség és a kifinomult, minőségi futómű, ahogy az erős, kiszámítható, alacsony fordulatszámon is nyomatékos hajtómű és a folyamatos tapadás is elengedhetetlen.

Ezek a tulajdonságok természetesen városban is számtalan előnnyel kecsegtetnek, nem beszélve a karcsú építésmódról, ami legalább annyira hasznos a kocsisorok között, mint a sűrű erdőkben. A megbízhatóság szintén kulcsfontosságú, miként a hosszú szervizintervallumok is a gondtalan, élményekkel teli motorozást szolgálják.

A versenygépek kellőképpen erős alapot adnak a többcélú motorkerékpároknak, de ennél több szükségeltetik a sikerhez. Csökkenteni kell például a kötelező szervizek számát, mert a jármű fenntartása túl nagy terhet ró a hobbimotorosokra. Ezek a pilóták nem vágyak másra, mint megnyomni a gombot, és útnak eredni, minden egyéb csak felesleges nyűg, ami rontja az élményt. Emellett a közúti motorozáshoz szükséges kiegészítőket sem árt igényeikre szabni, hiszen a versenyzésre szánt modellek kezelőszervei sokszor nem elég tartósak és könnyen kezelhetők.

A Honda megérti ezeket az igényeket, ezért olyan motorkerékpárt dolgozott ki, ami közel azonos teljesítményt nyújt, mint a legkeményebb versenygépek, de „normális” szervizintervallumok jellemzik és elsőrangú kiegészítőkkel, illetve lágyan működő gombokkal, kapcsolókkal segíti a közúti motorozást. Az alapokat a legendás CRF450R adta, ebből fejlődött ki az egyedülállóan sokoldalú CRF450L.

Ez egy hamisítatlan, versenypályán tökélyre fejlesztett CRF, ami megjelenését és műszaki megoldásait tekintve egyaránt közel áll krosszra szánt felmenőjéhez, de forgalomba helyezhető és játszva kezelhető a terepes kalandok során. Ennek megfelelően teljes körű szolgáltatást nyújt: amilyen vígan tör előre a földutakon, oly lazán gyűri le az aszfaltos szakaszokat. Mindezt a Hondákra jellemző kimagasló tervezési és összeszerelési minőség koronázza meg, sok-sok boldog, problémamentes kilométert garantálva a szerencsés tulajdonosoknak.

Áttekintés

A versenygéptől a kalandmotorig vezető út sok kihívást tartogatott a CRF450L fejlesztéséért felelős mérnököknek. Először is kellett egy gondosan megtervezett erőforrás, ami megfelel a környezetvédelmi előírásoknak, ugyanakkor futásteljesítmény, használhatóság és motorkarakterisztika terén egyaránt a legmagasabb színvonalat képviseli.

Ettől függetlenül megmaradt CRF450R-nek, de csendesebb és kifinomultabb lett, s ez nemcsak a motorra vonatkozik, hanem a kipufogórendszerre is. A precízebb működés érdekében a befecskendezést és a gyújtást szabályozó elektronika immáron két oxigénszenzortól kapja jeleket, a motorkompresszió csökkent, a főtengely tömegét pedig megnövelték. Maga a váltó hatfokozatú, így a hosszú, nagy sebességű szakaszok is erőlködés nélkül, kedvező fogyasztás mellett leküzdhetők.

Az idomzat egyenesen a CRF450R-ről érkezett, a LED világítás azonban „saját”, s bizony igen hatékony – a fényszóró árasztotta világosság egészen elképesztő. A megnövelt befogadóképességű, titánból készülő üzemanyagtartály nagyobb hatótávolsággal ruházza fel a modellt, és minden közúti motorozáshoz szükséges tartozék alapfelszereltség, beleértve a sebességmérőt és a kürtöt is. Mindezt vadonatúj, igazán feltűnő grafikával fejelték meg a hondások, esztétikai szempontból is a legmagasabb szintre emelve a modellt.