A 2023-as Honda CB750 Hornet
Összegzés: A vadonatúj Honda Hornet hű maradt nevéhez és örökségéhez: erőtől duzzadó lódarázs, ami bármikor megvillantja fullánkját, ha a pilóta szeretné. Rendkívül alacsony, mindössze 190 kg-os tömege, 75 Nm-es legnagyobb forgatónyomatéka, 91,8 LE-s csúcsteljesítménye és kategóriaelső tömeg/lóerő aránya lenyűgözően gyorssá és rugalmassá teszi, különösképp, hogy az ultrakönnyű vázba épített, vadonatúj, soros, kéthengeres, nyolcszelepes motor a középső és a felső fordulatszám-tartományban is elképesztően erős. A menetbiztonságról és a könnyű kezelhetőségről három menetüzemmódot felkínáló, elektronikus gázmarkolat (TBW), egykerekezés-gátlóval kiegészített, háromfokozatú Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) és szintén háromfokozatú motorfék- (EB), illetve teljesítményszabályozó (EP) gondoskodik. Akárcsak a váz, a futóműrendszer is vadonatúj: elöl fordított, nagydugattyús, szeparált működésű, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa SFF-BPTM villa jutott szerephez, míg hátul Pro-Link himbarendszerre ültetett Showa központi rugóstag felel a kiváló menetkomfortért és úttartásért. Elsőrangú a négydugattyús, radiálisan rögzített nyergeket felvonultató fékrendszer is, akárcsak az elektronika, ami olyan csemegéket tartogat a pilótának, mint az 5”-os, integrált Honda Smartphone Voice Control (HSVC) rendszerrel ellátott, hangutasításokkal vezérelhető műszeregység, a minden elemében LED világítás, az önműködően kikapcsoló irányjelző és az Automatikus Vészvillogó (ESS). A modell A2-es jogosítvánnyal vezethető változatban is elérhető az európai márkakereskedésekben[1].
Bevezetés
Az eredeti, 1998-ban bemutatott CB600F Európa-szerte roppant népszerűvé vált, aminek több oka is van. Egyrészt kompakt, kacsú építésmódja tökéletes városi motorrá tette, másrészt – rendkívül erejének és kifinomult futóművének köszönhetően – a hosszabb túrákon és a szerpentineken is mosolyt csalt a tulajdonosok arcára. Nem meglepő, hogy sporttúramotorként, sőt a Hornet Kupa résztvevőinek kezében versenymotorként is könnyedén helyt állt, s igencsak sikeres lett a 2007-ben bemutatott, nagyobb teljesítményű, agresszívabb megjelenésű RR kódjelű változat is.
Mindenki másért szerette Hornetjét, volt azonban egy közös pont, amiben egyetértettek a tulajdonosok: Hornettel motorozni hihetetlenül szórakoztató élmény és ezt az élményt a Honda kifejezetten kedvező áron kínálta.
Az első Hornet bemutatkozása óta eltelt 25 évben többször is jelentősen átdolgozták a típust. Elvégre a naked motorok szegmense egyre nagyobbá és összetettebbé vált, a vásárlói elvárások pedig soha nem látott szintre emelkedtek, sok-sok új, különleges követelményt támasztva a motorokkal és a gyártókkal szemben. Az új Hornet érkezésének időzítése tökéletes: egy új motorkerékpár a motorosok új generációjának. Hatalmas kereslet van az efféle gépekre, de komoly konkurenciával kell megküzdeniük, és ezzel természetesen a Honda fejlesztőmérnökei is tisztában vannak.
A különleges körülmények különleges motorkerékpárt hívtak életre: a vadonatúj, középkategóriás CB750 Hornetet, amit a múltban elért sikerek inspiráltak, de kétségtelenül a jövőt hozza el. Elképesztő izgalmakat és sok-sok adrenalint ígér a bukósisakosok következő nemzedékének.
Stílusát és formavilágát a Honda római kutatási és fejlesztési központjának szakemberei álmodták meg, méghozzá azzal a céllal, hogy alternatívát nyújtsanak a komolyabb motorra átülni szándékozó, fiatal motorosoknak. Ebben a szellemiségben fogant a vadonatúj, soros, kéthengeres erőforrás is, amit nemcsak a kimagasló teljesítmény és nyomaték tesz vonzóvá, hanem a hozzárendelt elektronikai csomag is. Ugyancsak elismerésre méltó az elsőrangú Showa felfüggesztés, a vadonatúj, kis tömegű, acél hídváz és a gazdag felszereltség – ezek egytől egyig azt szolgálják, hogy élvezetesen és biztonságosan kiaknázható legyen a Hornetben rejlő potenciál. Minderre a minimalista stílusban fogant, jellegzetes szögek és pengeéles vonalak meghatározta streetfighter stílus, valamint a kategóriaelső teljesítmény/tömeg arány teszi fel a koronát.
Hogy rövidre fogjuk, mindez három szóval is elmondható: gyors, fordulékony és élvezetes.
Erről mesél Mr. Fuyuki Hosokawa, a Honda K+F Japán projektvezetője is:
„A Hornet mindig is egy nagyon különleges motorkerékpárja volt a Hondának. Izgalmas, magával ragadó teljesítménye ellenére mindig is páratlanul agilis és könnyen kezelhető volt.
Mielőtt elkezdtük az új Hornet fejlesztését, alaposan átgondoltuk, hogy milyen jellegű teljesítményleadást szeretnénk. Tudtuk, hogy elsődleges fontosságú a Hornetekre jellemző, klasszikus, felső fordulatszám-tartományban jelentkező „rúgás”, de az új generációnak, illetve a modern idők elvárásainak is meg kell felelnie a modellnek, ezért arra törekedtünk, hogy roppant nyomatékos legyen és csodálatos, lüktető hanggal nyűgözze le pilótáját az alsó és a középső tartományban. Emellett az volt a szándékunk, hogy minden helyzetben a lehető legkönnyebb és legfordulékonyabb legyen, így városban is játszi könnyedséggel használhassa tulajdonosa.
Ehhez teljesen új erőforrásra volt szükségünk, méghozzá egy soros, kéthengeres, rövid löketű egységre, amit 270˚-os főtengely-elékelés tesz egyedivé. Ez a konstrukció nemcsak a felső tartományban erős, hanem lent, illetve középen is sportos, tehát városi környezetben és országúton egyaránt ideális.
A Hornet mindig is a streetfighter stílus tökéletes megtestesítője volt, és most is büszkén viszi tovább ezt a hagyományt.”
Mr. Giovanni Dovis, a Hornet formatervezéséért felelős részleg (Honda K+F Róma) vezetője hozzátette:
„A Honda formatervezési filozófiájának lényege, hogy letisztult, nagy használati értékű eszközöket tervezzünk, melyek nincsenek túlbonyolítva, inkább egyszerűségükben rejlik szépségük és emocionális vonzerejük. Az új Hornet övvonala afféle „érzéki dinamizmust” sugall. Streetfighterhez – és a modell örökségéhez – méltóan nyílegyenes, és agresszív szögek, illetve arányok társulnak hozzá.
Egy tiszta erőből szaladó párduc ihlette a formavilágot – körvonala és jellegzetes izomzata elképesztő potenciálról árulkodik. S ez a potenciál természetesen a vadonatúj, nagy teljesítményű motorból fakad.
A Hornet megjelenése fürgeséget, mozgékonyságot, lendületet és könnyedséget sugároz, amiben kétségtelenül nagy szerepe van a karcsú, kompakt építésmódnak, a jellegzetes arányoknak, a rövid farrésznek és a hihetetlenül éles, feszes vonalaknak. Minden egyes formai elem magával ragadó és agresszív, ilyenformán a Hornet végtelenül sportos mivoltáról tanúskodik.
Azt szerettük volna, hogy egyéb módokon is kitűnjön a tömegből, ezért metálpiros vázat, valamint azonos színre eloxált teleszkópokat kapott. Ezek még jobban kiemelik a már önmagában is lenyűgöző fekete vagy fehér fényezést. Mindemellett természetesen a múlt előtt is tisztelgünk, így az egyedi Matt Goldfinch Yellow névre keresztelt, sárga tónus is szerepel a palettán.”
Áttekintés
A Hornet vadonatúj, soros, kéthengeres motorja tulajdonképpen nem más, mint a Honda mérnöki tudásának összegzése a lehető legtömörebb formában. Képességeiről már a száraz adatok is sokat elárulnak: 755 cm3, 91,8 LE (67,5 kW), 75 Nm. Ehhez rendkívül kicsi, mindössze 190 kg-os tömeg társul, így a tömeg/teljesítmény arány is megdöbbentő: minden egyes kilogrammra 0,48 LE (kb. 0,36 kW) jut. Ha megfordítjuk a számítást, még impozánsabb az érték, hiszen 1 LE-nek csupán 3,8 kg-ot kell mozgatnia.
A CRF-versenymotorból érkező, nyolcszelepes, Unicam rendszerű hengerfejben esőáramú szívócsatornákat alakítottak ki, melyekbe ún. Örvénykeltő Levegőcsövön (Vortex Flow Duct) át érkezik az oxigén. A 270˚-os főtengely-elékelés egészen különleges karakterrel ruházza fel az erőforrást, zavaró rezgések azonban nincsenek, ugyanis kiegyensúlyozó tengely simítja ki a motor járását. Ez a – kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolós tengelykapcsolóval felszerelt – váltó nyelestengelyéről kapja a hajtást, nincs külön fogaskerék-áttétele.
A menetbiztonságról és a könnyű kezelhetőségről három menetüzemmódot felkínáló, elektronikus gázmarkolat (Throttle By Wire, TBW), egykerekezés-gátlóval kiegészített, háromfokozatú Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC) és szintén háromfokozatú motorfék-, illetve teljesítményszabályozó gondoskodik.
Hogy a pilóta teljesen kiaknázhassa a Hornet képességeit, vadonatúj, optimalizált falvastagságú és merevségű, extrém könnyű hídvázat kapott a modell, amelyhez pontos visszajelzéseket adó, kiváló minőségű Showa futóművet rendeltek a hamamatsui mérnökök. Elöl fordított, nagydugattyús, szeparált működésű, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa SFF-BPTM villa dolgozik, míg hátul Pro-Link himbarendszerre ültetett központi rugóstag simítja ki az úthibákat. A négydugattyús, radiálisan rögzített első féknyergek ugyancsak a legmagasabb színvonalat képviselik, miként a 120 mm-es első és a 160 mm-es hátsó abroncs is. A gondosan kiválasztott köpenyek irányíthatóság és tapadás terén is a maximumot nyújtják, így még biztonságosabb és élvezetesebb a Hornet használata.
A gazdag felszereltség ékköve kétségtelenül az 5”-os, színes, folyadékkristályos kijelző, ami éles, egyszersmind élénk képernyőn jeleníti meg a különféle adatokat, s arra is lehetőséget ad, hogy a felhasználók csatlakoztassák Android- vagy iOS-alapú okostelefonjukat. Ha a készülék csatlakozott a műszeregységhez, a Honda Smartphone Voice Controlt kihasználva hangutasítássokkal is vezérelheti a rendszert a vezető. Ultramodern motorkerékpárról lévén szó, a világítási rendszer természetesen minden elemében LED, és az önműködően kikapcsoló irányjelző, valamint az Automatikus Vészvillogó (ESS) is szériatartozék.
Az extraként rendelhető Eredeti Honda Kiegészítők listája szintén bőséges, egyebek mellett gyorsváltó, motoros táska, bukókeret és megannyi díszítőelem is vásárolható a modellhez. A teljes választékot a 4. fejezet ismereti.
A 2023-as modellévű CB750 Hornet az alábbi színekben lesz elérhető:
Pearl Glare White (gyöngyházfehér) fényezés Metallic Red Flame színű vázzal és pirosra eloxált teleszkópokkal
Graphite Black (grafitfekete) fényezés Metallic Red Flame színű vázzal és pirosra eloxált teleszkópokkal
Matt Iridium Grey Metallic (metálszürke)
Matt Goldfinch Yellow (sárga)
[1] Országfüggő