A 2024-es Honda GL1800 Gold Wing erőforrása

24YM Gold Wing

  •  Hathengeres, 24 szelepes, SOHC-vezérlésű boxermotor
  • Elektronikus gázmarkolat (throttle-by-wire, TBW) négyállású üzemmódkapcsolóval
  • A futómű-karakterisztika és a fékerő-eloszlás a menetüzemmódnak megfelelően változik
  • Alapjárat-leállító Rendszerrel (start&stop) és Integrált Indítógenerátorral (ISG) felszerelt 

 Hogy az 1883 cm3-es erőforrás karakterisztikája passzoljon a kifinomult futóműhöz, a Honda mérnökei átfogó fejlesztésnek vetették alá a legutóbbi modellfrissítésnél.

Csúcsteljesítménye 93 kW, azaz (126,48 LE – 5 500 f./percnél) lett, míg – 4 500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 170 Nm. A furatátmérő és a lökethossz egyaránt 73 mm, a jobb és bal hengersor hengereinél, 4 mm-es dugattyúeltolás mérhető, a sűrítési viszony pedig 10,5:1.

Az Unicam hengerfej szívószelepeit hagyományos (sikló), a kipufogókat pedig görgős szelephimbák mozgatják. A szelephimbák tengelye – a korábbi szelepemelő struktúrával szemben – immáron mindkét oldalon excenteres. Az égéstér kialakítása is a hatékonyabb működést szolgálja, így a szívócsatornák szabályozott örvényeket keltenek, a gyújtógyertyák pedig az égéstér közepén kaptak helyet. Emellett a dugattyúszoknyák molibdénbevonatot kaptak, hogy még kisebb legyen a súrlódás és még nagyobb az élettartam.

Az elektronikus gázmarkolatnak köszönhetően négyállású üzemmódkapcsolóval szerelhették fel az új Gold Winget, ezt egészíti ki az elektronikus szabályozású felfüggesztés és a kettős kombinált fékrendszer (Dual Combined Brake System, D-CBS).

TOUR üzemmód a kényelmet és a teljesítményt szolgálja. Ide kapcsolva 1:1 a gázmarkolat és a fojtószelep elfordulásának egymáshoz viszonyított aránya, a csillapítás és a fékerő-elosztás pedig az alapbeállításnak megfelelően működik.

SPORT üzemmódban a lehető legnagyobb a fojtószelep elfordulásának gázmarkolat-elforduláshoz viszonyított mértéke, a csillapítás feszesebb és nagyobb fékerő jut a hátsó kerékre.

ECON-ra kapcsolva a lehető takarékosabbá válik a Gold Wing (kisebb markolat-/fojtószelepelfordulás-arány), a futómű és a fékerő-elosztó hangolása pedig könnyed túrázáshoz igazodik.

RAIN üzemmódban csúszós, nedves útburkolathoz idomul a teljesítmény, a gázmarkolat és a fojtószelep elfordulásának egymáshoz viszonyított aránya a lehető legkisebb, a fékerő alapbeállítás szerint oszlik el, a csillapítás lágy.

A levegőszűrőházba két légbeömlőnyíláson át érkezik a levegő, egyik a motor jobb, másik a bal oldalán kapott helyett. A kétoldali „szívással” sikerült elérni, hogy a levegő örvénylő mozgást végezzen, s ne csak egy kis részen, hanem a szűrő teljes felületén át áramoljon a motor irányába. Ez javítja a szűrés hatékonyságát, és kisebb az ellenállásból adódó veszteség. Tudatos tervezőmunka eredménye a szívócsövek belső kialakítása is, tudniillik a motor – alsó fordulatszám-tartományban jelentkező – gázlengéseihez igazítja a levegőáramlást, ezáltal a legapróbb gázadásokra is gyorsan, nagy nyomaték leadásával válaszol az erőforrás. Az egy darabból készülő fojtószelepház révén tovább gyorsul a légáramlás és a gázreakció is.

A modell védjegyének is tekinthető mély basszus erőteljes hangzást kölcsönöz, mindazonáltal nem engedi, hogy a hangerő zavaróvá váljon. A kipufogócsövek átmérőjét két hengernél 20 százalékkal csökkentették, mint a többinél, ennek köszönhető a hangerőben, illetve -mélységben érzékelhető változás.

Az Integrált Indítógenerátor (Integrated Starter Generator, ISG) több feladatot is ellát: életre kelti az erőforrást, menet közben áramot termel, ráadásul mindezt úgy, hogy 2,4 kg-mal könnyebb, mint a hagyományos rendszer. Ugyancsak a Honda igényességét bizonyítja, hogy az ISG-nél hagyományos helyett ferde fogazású, csendes működést ígérő fogaskerekek végzik a munkát.

Az ISG az Alapjárat-leállító Rendszer működését is halkabbá teszi, és a DCT, valamint az elektronikus gázmarkolat révén maga az indítás is roppant kifinomult. Az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) három másodpercnyi üresjárati üzemet követően automatikusan leállítja a motort, majd a gázmarkolat elfordítására azonnal újraindítja.

Az intelligens rendszer a megállásoknál fenntartja a hidraulikafolyadék nyomását, így gázadásnál késlekedés nélkül működésbe hozza a DCT tengelykapcsolóját, ezzel tovább csökken a gázadás és az indulás közötti időtartam. A hirtelen reakciók elkerülése végett az elektronikus gázmarkolat vezérlőegysége ügyel rá, hogy a fojtószelep szögállása egyenletesen változzon, mi több, mindig lineárisan épül fel a teljesítmény. Az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) a kormány jobb oldalán elhelyezett gombbal kapcsolható be és ki.

A hagyományos motorkerékpárokon a vezetőnek egyszerre kell kezelnie a féket, a gázt és a kuplungkart, ha meredek emelkedőn indul el, ezzel szemben a Gold Wingen a Hegymeneti Asszisztens (HSA) segíti a könnyed, gördülékeny és biztonságos elindulást. A HSA működésének lényege, hogy ha a vezető behúzva tartja a fékkart, az ABS-modul eltárolja a hátsó féknyeregre ható hidraulikus nyomást, és egy ideig (kb. három másodpercig) megőrzi, hogy a Gold Wing ne guruljon előre vagy hátra a meredélyen. A pilótának nincs is más dolga, mint gázt adni, a motor pedig automatikusan kiengedi a féket. Ha a HSA aktív, apró visszajelzőlámpa világít a műszeregységen.

Fotókon a Honda 2024-es GL1800 Gold Wing