A 2025-ös Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports duplakuplungos automatikus váltója
- „Könnyed és közvetlen” működés jellemzi a rendszert, rendkívül gyorsak a fel- és visszakapcsolások manuális (MT), valamint S és D (AT) üzemmódban is
- Még kifinomultabban működik indulásnál és kis sebességnél
- A három lépcsőben állítható S üzemmódban magasabb fordulatszámon kapcsol fel és vissza a váltó, így agresszívabb stílusban motorozhat a pilóta
- A G feliratú kapcsoló fokozza a tapadást terepen
- A váltások előkészítésekor azt is figyeli a rendszer, hogy lejtőn vagy emelkedőn halad-e a motor
- Az IMU-alapú elektronika a dőlésszöget figyelembe véve időzíti a fel- és visszakapcsolásokat
A duplakuplungos erőátvitel 2009-ben, a Honda VFR1200F-ben mutatkozott be, s azonnal közönségkedvenccé vált: ma már több mint 251 000 DCT-vel felszerelt Honda rója útjait. Hogy mennyire népszerű a technika, remekül mutatja, hogy 2023-ban a vevők 63%-a döntött úgy, hogy DCT erőátvitellel rendeli meg új Africa Twin Adventure Sports motorját.
Tovább finomították tavaly a CRF1100 Africa Twin DCT váltóját is, ennek köszönhetően a tengelykapcsolója még természetesebbnek érződik az indulásoknál, és alacsony sebességnél, amit a hidraulikus rendszer optimalizálásával érték el, ami közvetlenebb kuplungvisszajelzéseket is eredményezett minden üzemmódban. Ehhez a megnövekedett motorteljesítményhez igazodó, frissített váltási sémák is hozzájárultak.
Magát a rendszert úgy módosították, hogy hamarabb visszaválthasson az elektronika és még inkább kihasználható legyen a motor jelentős forgatónyomatéka. A DCT az IMU által gyűjtött adatokat is elemzi, s ezek alapján határozza meg a sebességváltások időzítését. Ha például úgy érzi, hogy éppen dől a motor, kicsit finomít a váltóprogramon, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások. Ezt a funkciót szintén tovább tökéletesítették 2024-re.
A DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő hát, hogy pár perc alatt hozzászoknak a tulajdonosok. A rendszer két tengelykapcsolót használ, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. Előbbi tengelye üreges, ezen belül fut az utóbbi tengelye, hogy minél kisebb legyen a szerkezet.
Az erőátvitel másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. Ez azt jelenti, hogy a váltások előtt a következő fokozatot mindig „előkészíti” a rendszer, és az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló.
Ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások. A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek esetében.
Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem válthat félre és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a motorozás, ezáltal a vezetőnek több ideje, energiája marad az útra és a kanyarokra összpontosítani.
A pilóta három üzemmód közül választhat. MT állásban – a kormányon elhelyezett gombokkal – maga kapcsolhat a sebességfokozatok között. A takarékos D üzemmód városban és autópályán ideális, míg a három alprogrammal ellátott S állás sportos motorozáshoz passzol. Ilyenkor az ECU kissé magasabb fordulatszámra engedi pörögni az erőforrást a felkapcsolások előtt, és hamarabb visszavált fékezésnél, hogy a lehető legnagyobb motorfék segítse a vezetőt.
Amennyiben a pilóta szeretne beavatkozni az automatika működésébe, a kormányon elhelyezett gombokkal – D és S állásban is – bármikor szabadon megteheti. Amennyiben már nem kapcsol kézzel, a gázállást, a sebességet és az aktuális váltófokozatot egyaránt figyelő rendszer idővel visszatér automatikus üzemmódba.
Terepes használatra külön üzemmódot tartogat a DCT fejlett vezérlőelektronikája, amelyet az érintőképernyős TFT-műszeregység jobb oldalán elhelyezett, G feliratú gomb megnyomásával aktiválhat a vezető. Ilyenkor a tengelykapcsoló működése közvetlenebbé válik, ugyanis a rendszer rövidebben csúsztatja a kuplungot a váltásokkor.
A maximális biztonság és menetkomfort érdekében a DCT hosszirányú dőlésszög-érzékelőt is kapott, azaz mindig a terepviszonyok alapján határozza meg váltások esedékességét.
Az Africa Twin Adventure Sports DCT-je kanyarérzékelésre is képes, pontosabban az IMU értékei alapján, az oldalirányú dőlést figyelembe véve dönt a sebességváltások időzítéséről, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások. A DCT ultraprecíz hangolásának köszönhetően hihetetlenül simábbak a váltások egyes és kettes fokozatban, valamint könnyebb irányítani a motort elinduláskor és lassú araszolás közben.
- Anita és Sanyi is felpattant az Africa Twinre
- Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports
- Anita és Sanyi a 2024-es Honda Africa Twin Adventure Sports modellel is találkozott
- Majdnem tökéletes a 2024-es Africa Twin Adventure Sports
https://miazablogger.hu/parizs-2024
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!