A 2025-ös Honda CRF1100L Africa Twin erőforrása

Bold new graphics and colour options for 25YM Honda CRF1100L Africa Twin models

  • Az 1084 cm3-es, soros, kéthengeres erőforrás 7%-kal nagyobb, 112 Nm-es maximális forgatónyomatékot ad le, így az Africa Twin Adventure Sports még erősebb az alsó és a középső fordulatszám-tartományban
  • 75kW-os csúcsteljesítmény
  • 8 szelepes, soros, kéthengeres UNICAM hengerfejjel

A tavalyi frissítések során a forgatónyomaték növelésére koncentrálnak a leginkább használt alsó, középső és felső-középső fordulatszám-tartományban. Az 1084 cm3-es, nyolcszelepes, soros, kéthengeres erőforrás teljesítménye maradt 102 LE (75 kW/7500 f./perc), ugyanakkor legnagyobb forgatónyomatéka 105-ről 112 Nm-re (+7%, 5500 f./percnél) nőtt. A furat és a löket nem változott, tehát továbbra is 92, illetve 81,5 milliméter, a sűrítési viszony ellenben 10,1:1-ről 10,5:1-re emelkedett. Jelentős eltérés az elődhöz viszonyítva, hogy az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is sokkal erősebb, illetve nyomatékosabb lett a modell. 

A levegőszűrőház légbeömlőcsövének átmérője 35 mm-re, a két belső szívótölcsér pedig 65 mm-rel lett hosszabb tavaly. A méretes, 46 mm átmérőjű fojtószelepház, valamint a gondosan meghatározott furat-, illetve hengereltolás a lehető legkifinomultabb levegőbeáramlást szolgálja. Szintén a tökéletes égést szem előtt tartva határozták meg a motorvezérlő elektronika (ECU) karakterét, valamint azt is, hogy az üzemanyag-befecskendező fejek milyen szögben álljanak a dupla gyertyás hengerekben. 

A CRF1100L erőforrásának alapjai változatlanok maradtak: a szelepnyitásáról például továbbra is a CRF450R krosszmotorból érkező, Unicam SOHC-vezérlés gondoskodik, melynek alacsonyra helyezett, öntött vezérműtengelye szintén közrejátszik abban, hogy ennyire kompakt lehet az Africa Twin hengerfeje. A szelepemelés mértéke a szívóoldalon 10,1 mm, a kipufogóoldalon 9,3 mm. Az elődhöz hasonlóan az modell főtengelye is 270º-os elékelésű, ebből fakad az Africa Twinre jellemző, összetéveszthetetlen motorhang. A 2024-es frissítések során módosították a 270°-os elékelésű forgattyústengelyt, új, erősített hajtórudat építettek be, emellett 0,4 mm-rel nőtt a dugattyú hossza, valamint az optimális gyújtás és nagyobb teljesítmény érdekében átdolgozták a dugattyúfejet is. 

A forgattyúház vízszintesen osztott, és sajátos megoldásként a hűtőfolyadék-szivattyú a váltóházban, a termosztát pedig a hengerfejben kapott helyet, ezáltal még kisebbé vált a hajtómű. Ilyen tekintetben nincs különbség a hagyományos és DCT-erőátvitelű modellek között, azaz mindkettő azonos felépítésű, és közös pont, hogy a hűtőfolyadék- és a kenőanyag-szivattyú is a kiegyensúlyozó tengelyről kapja a hajtást. 

Különleges megoldás, hogy a félszáraz olajteknő révén lényegesen alacsonyabbá vált az erőforrás, és további előny, hogy az olajszivattyú magában a teknőben kapott helyet, ezáltal nincs szükség bonyolult csőhálózatra a kenési rendszerben. A másodlagos rezgéseket a dugattyúk ellentétes irányú mozgása hivatott kioltani, míg az elsődleges – tehetetlenségi erők és kapcsolódások keltette – vibrációkat két kiegyensúlyozó tengely csillapítja. 

Az alumínium kuplungkosár és nyomólap segédbütykökkel könnyíti meg a felkapcsolásokat, valamint csúszóbütykökkel a visszaváltásokat, ráadásul a 2020-as modellben kisebb lett a kuplung átmérője és lágyabb rugókat kapott, így sokkal kisebb erő kell a kuplungkar behúzásához. A hatfokozatú, hagyományos sebességváltó a CRF450R-ben is megtalálható alkatrészekre épül, és felárért gyorsváltóval is kiegészíthető.

A kipufogódob belső felépítésén ugyancsak változtattak tavaly, valamint megnövelték a leömlőcső átmérőjét, hogy kifinomultabb legyen a motor járáskultúrája. Ezáltal nőtt a teljesítmény, hatékonyabbá vált az erőforrás működése, és még határozottabb lett az alsó fordulatszám-tartományban hallható, pulzáló kipufogóhang. Apropó kipufogóhang! A 2024-es CRF1100L Africa Twin a felső tartományban is szebben, mélyebb hangon muzsikál, így mindig öröm hallgatni.

https://miazablogger.hu/parizs-2024

Tudtad?