A 2025-ös Honda CRF1100L Africa Twin váza és futóműve
- Ezentúl – felárért – elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futóművel is megrendelhetik a modellt a vásárlók. Természetesen a hagyományos Showa felfüggesztés továbbra is elérhető marad
- Könnyű váz csavarozott alumínium segédvázzal és karcsú, merev, a CRF450R felfüggesztése alapján készült lengővillával Hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU), kanyarstabilizáló ABS-t (terepbeállítással)
- Tömlő nélküli abroncsok (21” és 18”)
A 2024-es modellév újdonsága az extraként rendelhető, elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futómű, amelyet kifejezetten a CRF1100L Africa Twin ES-hez hangoltak a Honda szakemberei. Az Africa Twin Adventure Sportsban már bizonyított rendszer akkora rugóúttal büszkélkedhet, mint az alapfutómű: elöl 230, hátul 220 mm. Az EERA további előnye, hogy vezérlőegysége automatikusan szabályozza a csillapítás feszességét.
Az optimális beállításhoz szükséges adatokat három forrásból gyűjti. A motor sebességéről az ECU, a dőlésszögről és a magasságról az IMU (pozícióérzékelő), a villa helyzetéről az összenyomódás-érzékelő „tájékoztatja” a rendszert. A Futómű-szabályozó Egység rendkívül gyorsan reagál az útviszonyok változására, az áthangoláshoz mindössze 0,015 másodpercre van szüksége.
Rugalmasságának köszönhetően úgy programozható, hogy a felfüggesztés viselkedése a jármű sebességéhez igazodjon (pl. nagy sebességnél feszesebb legyen). Ráadásul képes felismerni a különleges helyzeteket, így például felkészülhet rá, ha ugratásból érkezik vissza a talajra a motor, vagy csökkenheti az első villa összenyomódását erős fékezésnél.
A tavalyi frissítés magában foglalta annak a lehetőségét, hogy a hátsó felfüggesztés rugó-előfeszítése négy lépcsőben állítható legyen – ezek sorrendben: vezető, vezető csomaggal, vezető utassal, valamint vezető utassal és csomaggal –, amit a pilóta menet közben egy gombnyomással módosíthat.
Hála az érintőképernyőnek, a Showa EERA™ működése roppant könnyen szabályozható. A vezető eldöntheti, hogy kis sebességgel, nagy kényelemben vagy nagy tempóval, keményebb hangolással szeretne-e a motorozni, és természetesen terepes paramétereket is választhat.
Öt menetüzemmód áll rendelkezésére:
MID: Középállás a puha és a kemény között, ami könnyű kezelhetőséget garantál a legtöbb helyzetben. Ha Urban menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
- HARD: Stabil és feszes beállítás villámgyors visszajelzésekkel és közvetlen viselkedéssel. Kétszemélyes túrákon, sok csomaggal is ideális. Ha Tour menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
- SOFT: A legkevésbé feszes beállítás. Azt szolgálja, hogy igazán rossz utakon is maximális legyen a menetkomfort és a menetbiztonság. Ha Gravel menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
- OFF-ROAD: A rugóstagok összenyomódásának sebessége határozza meg a csillapítás mértékét, azaz minél gyorsabban ül össze a rugó, annál feszesebb a hátsó felfüggesztés. Ha Off-road menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
- Ezeket a programokat a menetüzemmódnak megfelelően, önműködően választja ki a rendszer, kivéve, ha a USER beállítás mellett dönt a pilóta, ilyenkor ugyanis maga szabályozhatja – 24 lépésben – az első és a hátsó rugó előfeszítését.
Persze hagyományos, minden paraméterében állítható Showa felfüggesztéssel is megrendelhető a modell. Patronos, fordított, 45 mm-es villája nagy rugóúton jár és hihetetlenül hatékonyan csillapít, így aszfalton és terepen is páratlan úttartás jellemzi a modellt. Az alumíniumból öntött felső és a kovácsolt alsó villabefogót üreges alumíniumtengely kapcsolja össze, míg a teleszkópokat – alul és felül egyaránt – két-két csavarral rögzítették. A központi hátsó rugóstagban 46 mm átmérőjű dugattyú dolgozik, és külső gáztartály segíti működését, hogy extrém terepviszonyok mellett is tökéletesen helytálljon. A rugó-előfeszítés a gátló oldalán található tekerőgombbal kalibrálható.
A CRF1100L acél ipszilonbölcsőváza erős és merev, ezáltal nagyban hozzájárul a kimagasló terepképességekhez, ugyanakkor szilárd burkolaton is biztosabbá teszi az úttartást. A villanyak merevségét úgy határozták meg, hogy még több visszajelzés érkezzen az első keréktől, s az is fontos, hogy az első váznyúlványok vékonyak és egyenesek, így eltűnhetett a keresztmerevítő. Sokat elárul az Africa Twinről, hogy szabad hasmagassága kereken 250 mm, ehhez társul az 1575 mm-es tengelytáv, a 27,5º-os villaszög, valamint a 113 mm-es utánfutás. Érdekesség, hogy a nedves tömeg – lábváltós modellváltozat esetében – mindössze 231 kg (ES: 233 kg), és a DCT-kivitel is csak 242 kg-ot nyom (ES DCT: 244 kg).
A csavarkötésű, alumínium segédváz mindössze 195 mm széles, ebből fakadóan keskenyebb az ülés és az alacsonyabb pilóták lába is könnyedén talajt érhet.
A korábbi átfogó fejlesztés során megújult a lengővilla is, mely a CRF450R alapján készült, de nemcsak maga az alkatrész, hanem annak befogatási pontja is változott. Kereken 600 MPa szakítószilárdságú acéllapok kerültek a váz belső részére, az ezeket összekötő keresztmerevítő pedig a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontjaként szolgál, hogy még pontosabb visszajelzések érkezzenek a hátsó kerék tapadásáról.
A motor szívében helyezkedik el a közúton és terepen egyaránt hasznos Bosch MM7.10 típusú, hattengelyes helyzetérzékelő (IMU), ami valós időben gyűjt adatokat a jármű helyzetéről, beleértve a hossz- és keresztirányú dőlést, valamint a sodródást. Ez küldi az adatokat a kipörgésgátlónak (HSTC), a kanyar-ABS-nek, az Egykerekezés-gátlónak (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó Rear Lift Controlnak és persze EERA™ felfüggesztésnek is a szerves része. Figyeli a dőlésszöget, valamint a kerekek forgási sebességét és csúszását egyaránt, valamint az ABS beavatkozásának erősségét is meghatározza, ugyanakkor azonnal érzékeli a hátsó kerék elemelkedését, és finoman szabályozza a fékerőt, hogy a motor megőrizze stabilitását. Ha a vezető úgy kívánja, a hátsó kerék blokkolásgátlója – álló helyzetben – kikapcsolható.
Ami a fékrendszert illeti, továbbra is a jól bevált, radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek harapnak a 310 mm-es átmérőjű, „hullámos”, úszóágyazású első tárcsákba, míg a hátsó kerék megzabolázásáról 256 mm-es tárcsa és egydugattyús féknyereg gondoskodik.
A 21”-os első és 18”-os hátsó, rozsdamentes, küllős kerekekre 90/90 R21 és 150/70 R18 méretű, tömlő nélküli abroncsokat szerelnek, ami igencsak megkönnyíti a javítást defekt esetén. Közúti mintázatú gyári abroncsként Metzler Karoo Street 90/90-21M/C 54H és 150/70-19-R18M/C 70H választható, de Michelin Anakee Wild 90/90-21M/C 54R TL és 150/70-18M/C 70R TL bütykös gumi is feltehető.
https://miazablogger.hu/parizs-2024
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!