A Benz legmodernebb technológiájával
Közel 1000 kilométeres hosszú távú utazás 130 évvel ezelőtt
- Theodor von Liebieg báró nagy távolságú utazást tett keletről nyugatra 1894-ben
- 1893-ban a gyártásra kész dupla forgástengelyű kormánymű premierje a Benz Victoria-ban
- Kifinomult kialakítás a biztonságos kanyarodás érdekében
- Látogatás Carl Benz autófeltalálónál Mannheimben
„Close-up” – a Mercedes-Benz Múzeum sorozatának neve mindent elmond. Minden rész egy meglepő, izgalmas vagy kulisszák mögötti történetet mesél el, megvilágítva egy jármű, egy kiállítás vagy egy építészeti vagy dizájn részleteit. Ezúttal a reflektorfényben: az 1893-as Benz Victoria a Legend Room 1: Pioneers – The Invention of the Automobile című filmben.
5/2024 sz.: Benz Victoria
Kaland a Benz Victoria-ban: Majdnem ezer kilométer autóval valóban kaland volt 1894-ben. Theodor von Liebieg báró egyenlő volt a kihívással. Egy reichenbergi (ma Liberec) gyártó fia volt, és Carl Benz korai vásárlója volt. Az autó, amit vezetett, egy Benz Victoria volt. Ezt egy úttörő innovációval – a dupla forgástengelyes kormányzással – szerelték fel.
Nagyobb biztonság és kényelem:
1893-ban Carl Benz a gyártási érettségig kifejlesztette a dupla forgástengelyes kormányzás elvét, és először szerelt fel vele egy négykerekű autót. Az új technológia lényegesen biztonságosabbá és kényelmesebbé tette a vezetést, mint a hagyományos vonórúdkormányzással. Ez utóbbiban a teljes első tengely egy forgáspont körül forog, mint egy lóvontatású járműben. A felborulás veszélye különösen nagy a szűk kanyarokban. Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach is kifejlesztett egy alternatívát a vonórúd kormányzás helyett 1889-es acélkerekes kocsijukhoz.
Úttörő innováció:
A Victoria-ban mindkét első kereket egymástól függetlenül kormányozták, nyomvonalaik pedig összefolytak a kanyar csúcsán. Ez egy úttörő innováció volt a szó legigazibb értelmében. A Mercedes-Benz Múzeum látogatói a Legend Room 1: Pioneers – The Invention of the Automobile című művében láthatják az 1893-as Benz Victoria mannheimi autófeltalálója által tervezett rendkívül innovatív kormányrendszert.
Csúcstechnológia kormányhajtókarral:
A Benz Victoria karosszériája egy kocsira emlékeztet. Az új kormányzási technológia azonban a korai autókorszak igazi fénypontja volt. Kifinomult kialakítása utat mutatott a jövő felé. A jármű kormányzása a jármű közepén, a függőleges kormányoszlop tetején elhelyezett vízszintes hajtókarral történik. A kormányoszlop a kormányimpulzust egy vízszintes keresztrúdnak adja át, amely viszont két hosszirányban elhelyezett rudat mozgat, amelyek egymás mellett futnak a jármű karosszériája alatt egészen az első tengelyig, és ellentétes irányba mozognak. Az első tengelyen a kormányimpulzus ismét egy keresztrúdról egy függőleges tengelyre kerül át. Ez a menetirányra merőleges tekercsrugó és laprugó segítségével elszigeteli a kormányzást az akkor általában gyenge útfelület által kiváltott lökésektől. Végül a laprugótól a két nyomtávrúd az első kerekekhez vezet, amelyek egy villatengelyben vannak megvezetve.
Korai vásárló:
Theodor von Liebieg báró 1893-ban meglátogatta Carl Benzt Mannheimben, lenyűgözte a Victoria, és rendelt egyet. 1894 tavaszán szállították ki – vasúton, ahogy az akkoriban ilyen nagy távolságokra szokás volt.
„Benz Journey” 1894-ben:
Liebieg, aki akkor mindössze 22 éves volt, lenyűgözte az új közlekedési eszközt, és nem csak hazájában akarta használni. Így hát 130 évvel ezelőtt bátran elhatározta, hogy csaknem 1000 kilométeres autóutat tesz a Mosel-menti Gondorfba.
Egyedülálló rekord:
A Mercedes-Benz Classic archívumában egy értékes dokumentum található erről a rendkívüli utazásról – az eredeti, részletes és gazdagon illusztrált napló. Kiterjedt és kidolgozott információkkal szolgál Liebieg és társa, Franz Stransky tapasztalatairól ezen a „Benzi utazáson Csehországból a Moselle partjaiig”, ahogy a napló első borítóján is szerepel.
Bertha Benz hagyománya szerint:
Liebieg és Stransky 1894. július 16-án indult útnak. Alig hat év telt el azóta, hogy Bertha Benz megtette első távolsági útját autóval. 1888 augusztusában Carl felesége Mannheimből Pforzheimbe utazott két fiukkal egy Benz Patent Motor Car Model 3-mal, bemutatva az autóban rejlő lehetőségeket az egyéni mobilitásban.
Nagy kihívás:
1888 és 1894 között jelentős technikai fejlesztések történtek, de Liebieg hosszú távú utazása továbbra is rendkívül megerőltető volt. Ennek az az oka, hogy az utakat nem erre az innovatív közlekedési módra tervezték, és továbbra sem volt megbízható tankolási infrastruktúra. Az autósok útközben gyógyszertárakban vagy patikákban vásároltak benzint, és az első tengely feletti fényes sárgaréz tartályba töltötték. Benz Victoria átlagos üzemanyag-fogyasztása több mint 20 liter volt 100 kilométeren. Hat, összesen 69 órás menetidővel megtett szakasz után 939 kilométeres távot teljesítve érkeztek meg Gondorfba.
Jól felszerelt:
Történelmi fotók mutatják, hogy Liebieg autója mennyire hasonlított a Mercedes-Benz Múzeumban kiállított Benz Victoria-hoz. A járművet karcsú, elöl kisebb átmérőjű faküllős kerekek, mint hátul, blokkfékek a lassításhoz, lánchajtás a hátsó tengelyen, magas üléshelyzet és lehajtható puha tető jellemezte. A vízszintes egyhengeres motor 2,9 kW (4 LE) teljesítményt adott 1990 köbcentiméteres lökettérfogattal. Az egy évvel régebbi Múzeumi tárlat 1726 köbcentiméter lökettérfogattal 2,2 kW (3 LE) teljesítményt fejt ki. Ezenkívül Liebieg elöl egy harmadik lámpást szerelt fel Viktóriájába. A báró eredeti járműve most a prágai Műszaki Múzeumban látható.
Ötletes alapelv:
A fiatal arisztokrata nemcsak a technikáért lelkesedett, hanem a szabadságért is, amelyet a motorizált egyéni mobilitás lehetővé tett. Ahogy naplójában írta: „Olyan járművet választottunk, amely megszabadít minket az apró bosszúságoktól, és ránk bízza a magunk irányítását. Ez volt a zseniális Benz benzinmotoros autója Mannheimben.”
Éjszakai szakasz Mannheimbe:
1894. július 20-án Liebieg és útitársa megérkezett Mannheimbe. Ezzel véget ért egy látványos kétnapos futás, amely egy éjszakai utazást is tartalmazott, ami messze az utazás leghosszabb szakasza. Az első kikötő a Victoria szülőhelye volt. Theodor von Liebieg: „Azonnal a Benz & Cie. gyárba mentünk, ahol [Friedrich] von Fischer úr és [Carl] Benz úr várt minket; mindketten örültek merész próbálkozásunknak és a boldog eredménynek. Hiszen az autó 282 kilométert tett meg az elmúlt 26 órában, olyan távolságot, amilyenre ilyen járművel még soha senki nem ment[!].”
A jó szolgáltatás korabeli tanúsága:
Az 1894-ből származó napló lenyűgöző dokumentum a korai távolsági autós utazásokról. Ez is a Benz & Cie. erős szolgáltatási etikájáról tanúskodik: a mannheimi megállások során az oda- és visszautakon Baron von Liebieg járművét alaposan szervizelték. És miután a Mosel-on, ahol a báró számos kiránduláson részt vett, több hetes meghibásodás történt, egy Benz szerelőt küldtek oda, hogy elvégezze a szükséges munkát.
Kedves búcsú:
A visszaúton Benz autótervező és családja el is kísérte ügyfelét. „Vasárnap ismét elindultunk hazafelé, az egész Benz család társaságában, akik velünk utaztak egészen Gernsheimig. Az utolsó üveg Moselle mellett elbúcsúztunk, majd a két autó lefényképezése után egyedül indultunk tovább Offenbach felé.” Összességében Liebieg körülbelül 2500 kilométert tett meg Viktóriájában ezen az úton a Mosel-ig és vissza.
A távolsági vezetéstől a motorsportig:
A Liebieg által 1894-ben vállalt „Benz Journey” fontos bizonyítéka volt annak, hogy az autó tökéletesen alkalmas nagyon hosszú távok megtételére. Ugyanebben az évben ugyanez az ötlet egy új versenyformát szült Franciaországban, nevezetesen az autóversenyzést: a Daimler-licencű motorral szerelt járművek megnyerték az első autóversenyt Párizstól Rouenig. Ezzel kezdetét vette a Mercedes-Benz 130 éves motorsportja. Theodor von Liebieg is részt vett. Többek között 1898-ban részt vett az első autóversenyen az Alpokon át, 1899-ben pedig megnyerte az első nemzetközi versenyt Bécsben egy 8 LE-s Benz versenyautóval.
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!