A BKK tervei szerint 2026-ig 37 kilométerrel bővülne a trolihálózat
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) azt tervezi, hogy 2026-ig 37 kilométerrel bővítik a trolihálózatot, a társaság már korábban elindított 160 trolibusz beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárást.
Karácsony Gergely főpolgármester a tervezett fejlesztésekről szóló szerdai sajtótájékoztatón arról beszélt: az elmúlt években jelentős járműfejlesztést hajtottak végre a közösségi közlekedésben. A trolibeszerzést azért indították el, mert hisznek abban, hogy a közösségi közlekedés „elektrifikációjában” nagyon fontos szerepe van ezeknek a járműveknek – tette hozzá.
Közölte, Kőbányán, Óbudán és Zuglóban is szeretnék bővíteni a trolihálózatot.
Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója kiemelte, hogy Európa-szerte reneszánszukat élik a trolifejlesztések. El kell érni, hogy a közösségi közlekedés kibocsátásmentes legyen, és Budapesten a legnagyobb kihívás a buszágazat elektrifikációja, viszont a trolibuszoknak köszönhetően ez nem lehetetlen – mondta.
Walter Katalin közölte: 2019 és 2024 között a trolihálózat több mint 17 kilométerrel bővült, és 2026-ig további 37 kilométerrel terveznek.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója úgy fogalmazott: „a troliban hiszünk, és nem véletlenül”. A trolibuszok sok helyen alkalmasabbak a dízelbuszok kiváltására, mint az elektromos buszok – mondta, majd példaként említette az üzemeltetést és azt, hogy az önjáró trolik könnyebbek, így kevésbé terhelik az utakat, mint az elektromos buszok.
A BKK megbízásából a Budapesti Műszaki Egyetem által két évvel ezelőtt készült tanulmány szerint a körülbelül 1100 fővárosi dízelüzemű autóbuszból 350 esetben a troli az elektrifikáció leghatékonyabb és leggazdaságosabb módja – közölte Bodor Ádám.
Elmondta, négy vonalcsoportban kezdődhet majd meg a trolihálózat kiterjesztése: a Pongrácz úti vonalcsoporton, a Kőbányai út-Pacsirtamező utcai tengelyen, a Thököly út-Rákóczi út tengelyen, valamint a Fogarasi út vonalcsoporton.
A 2025-ig megvalósuló fejlesztések között szerepel a közvetlen kapcsolat Kőbánya és Angyalföld között a 75-ös troli meghosszabbításával, Alsórákos térsége közvetlen metrókapcsolatot kap majd a 81-es troli meghosszabbításával, valamint új kapcsolat jön létre a belváros és Zugló között az állatkerti delta megépítésével, a 82-es troli meghosszabbításával.
Bodor Ádám közölte, 2026 végéig jelentősebb infrastruktúra-fejlesztést terveznek elsősorban európai uniós forrásból.
A tervek szerint 2026 végig megvalósul a Kőbányai út elektrifikációja, a Kőbányai úton meghosszabbodik a 72-es trolibusz vonala Kőbánya-alsóig. Továbbá felsővezetékek építését tervezik a Pongrácz úton, a Kassai tér térségében, valamint a Diószegi Sámuel-Elnök utcát érintően.
A BKK tervei szerint 2027 végére a trolihálózatba kapcsolnák Óbudát, Alsórákost, valamint Óhegyet és Újhegyet.
Horváth László, a BKK beruházási igazgatója emlékeztetett: a társaság az év elején feltételes, nyílt tárgyalásos közbeszerzési eljárást indított legfeljebb 160 trolibusz beszerzésére. Júliusban lesz az elsőkörös árajánlat-benyújtás – közölte.
Hozzátette: a részvételi szakaszra négyen jelentkeztek, az Ikarus, a Skoda, a Solaris és a Bozankaya.