A BMW Group az elektromos mobilitás térnyerésére összpontosítva jelöli ki gyártási hálózata jövőbeni irányát
A szisztematikus átalakítás eredményeként Münchenben új összeszerelő üzem épül, a belsőégésű erőforrások európai gyártása két létesítménybe koncentrálódik, a fix termelési költségek mintegy 500 millió euróval csökkennek, az évtized közepétől pedig egy vadonatúj tervezésű járműplatform sorozatgyártása is megkezdődik.
Az elektromos mobilitás térnyerésével a BMW Group felgyorsítja nemzetközi gyártási hálózata tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellekre összpontosító, szisztematikus átalakítását, amellyel tovább erősíti hálózatról tölthető portfóliója globális termelését. A vállalatcsoport 400 millió euró befektetésével alakítja ki Münchenben működő gyára új összeszerelő üzemét, amellyel párhuzamosan a belsőégésű erőforrások európai gyártását az osztrák Steyr és a nagy-britanniai Hams Hall városokban működő két létesítményébe koncentrálja. „Elektromos mobilitásra összpontosító vállalati stratégiánkat lépésről lépésre, szisztematikusan alkalmazzuk. 2022 végétől Németországban működő gyáraink mindegyikében legalább egy tisztán elektromos meghajtású modell készül majd” – nyilatkozta Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja.
Az autóiparban a BMW Group a világ egyik legrugalmasabb sorozatgyártási rendszerével büszkélkedhet. „Képesek vagyunk minden modellünket egyazon gyártósoron belsőégésű erőforrással és hálózatról tölthető hajtáslánccal felszerelni, ügyfeleink igényeire pedig rugalmasan reagálni. Ez elengedhetetlen a sikerhez” – tette hozzá Milan Nedeljković, aki épp csak egy éve vezeti a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatát. „A koronavírus-járvány közepette ismét bebizonyítottuk, hogy még a legszélsőségesebb piaci változásokra is milyen gyorsan és hatékonyan tudunk reagálni, miközben vállalatcsoportunk költségszerkezetét is tartósan javítottuk ez idő alatt. Az idén meghozott intézkedéseknek köszönhetően jövő év végéig mintegy félmillió euróval csökkennek a vállalatcsoport fix termelési költségei” – mondta a nemzetközi gyártási hálózat vezetője.
Münchenben új összeszerelő üzem épül
A BMW Group szisztematikusan kormányozza müncheni gyárát a fenntartható jövő felé. Miután 2016 és 2018 között kibővítette karosszériagyártó létesítményét és egy új, erőforrás-hatékony fényezőüzemet állított rendszerbe, a BMW Group 2026-ig hozzávetőlegesen további 400 millió eurót invesztál be az új müncheni összeszerelő üzem kiépítésébe. „Folyamatosan fejlesztjük a müncheni gyárat az elektromos mobilitás irányába, és mint ilyen, hatékony, versenyképes gyártási folyamatokat állítunk rendszerbe. Ez a döntés kiválóan jelzi München melletti abszolút elköteleződésünket” – így Milan Nedeljković.
„A döntés, hogy mintegy százéves múltra visszatekintő müncheni gyárunkba új összeszerelő üzemet építsünk, megszilárdíthatja a város szívében működő létesítmény által kínált munkalehetőségeket és újabbakat teremt. Ez a döntés a német ipar sikeres átalakításának mintájaként szolgál” – fogalmazott Manfred Schoch, a BMW AG felügyelő bizottságának elnökhelyettese és üzemi tanácsának elnöke.
A jövőben rendszerbe álló összeszerelő üzemek és gyártási folyamatok egy vadonatúj tervezésű járműplatform köré épülnek majd, amely új alapokra helyezi a hálózatról tölthető modelleket. „Az új járműszerkezetet az évtized közepétől fogjuk alkalmazni. Az új platform elsőként a Debrecenben épülő gyárunkban készül majd, aztán szakaszosan érkezik meg nemzetközi gyártási hálózatunk többi létesítményébe” – fogalmazott Milan Nedeljković.
A Münchenben épülő új összeszerelő üzem a korábban belsőégésű erőforrásokat gyártó létesítmény helyén áll majd rendszerbe. A négy-, hat-, nyolc- és tizenkét hengeres motorok európai gyártását a BMW Group az osztrák Steyr és a nagy-britanniai Hams Hall városokban működő két létesítményébe koncentrálja. „Motorgyártó hálózatunk átszervezése egy jövőbe vezető stratégiai lépés, amellyel növeljük gyártási hatékonyságunkat és optimalizáljuk kapacitás-kihasználásunkat” – tette hozzá a nemzetközi gyártási hálózat vezetője.
Münchenben legkésőbb 2024-ben véget ér a belsőégésű erőforrások gyártása, munkatársait pedig különböző tervezési részlegekre, illetve más müncheni és bajorországi gyártási területekre helyezi át a vállalatcsoport. Csak Dingolfingban, a BMW Group hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák tömegtermelésésére szakosodott kutatás-fejlesztési központjában ezerről kétezerre növelik a munkatársak számát. „Gyáraink átalakítása és munkahelyeink stabilitása kéz a kézben jár” – erősítette meg Ilka Horstmeier, a BMW AG igazgatótanácsának emberi erőforrásokért és munkakapcsolatokért felelős tagja a motorgyártás területén bejelentett szerkezeti változások kapcsán. „Münchenben ismét bebizonyítjuk, hogy a BMW munkaereje képes kezelni a változásokat. Munkatársaink intenzív támogatást és mélyreható továbbképzéseket kapnak” – tette hozzá. 2009 óta a BMW Group több mint ötvenezer munkatársa kapott továbbképzést az elektromos mobilitás témakörében.
Átalakulás az elektromos mobilitás irányába
Nemzetközi gyártási hálózatát a BMW Group három alappillér mentén alakítja át: az elektromos mobilitás és a digitalizáció térnyerését támogatva, a folyamatok és struktúrák hatékonyságát növelve, valamit a sorozatgyártás és a logisztika fenntarthatóságát erősítve. Az elektromos mobilitás térnyerésére való összpontosítás folytatódik, a Dadongban működő kínai gyár pedig szintén megkezdi idén a BMW iX3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 17,5 – 17,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) sorozatgyártását. „2022 végétől Németországban működő gyáraink mindegyikében legalább egy tisztán elektromos meghajtású modell készül majd” – mondta Milan Nedeljković. 2021-ben Münchenben és Dingolfingban megkezdődik a BMW i4 és a BMW iX (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: < 21 kWh / 100 km a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km; az adatok előzetes értékek) sorozatgyártása, az új BMW 7-es sorozat és a következő BMW 5-ös sorozat tisztán elektromos meghajtású modellváltozatának érkezésére pedig Dingolfing ugyancsak készen áll. 2022-ben kezdetét veszi Regensburgban az új BMW X1 gyártása, amely belsőégésű erőforrással és tisztán elektromos meghajtással is elérhető lesz a bajor prémiumgyártó ügyfelei számára. 2023-ban a BMW Group lipcsei gyára – ahol 2013 óta az ikonikus BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,1 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) is készül – megkezdi a MINI Countryman utódjának sorozatgyártását, belsőégésű erőforrással és tisztán elektromos meghajtással szerelt változatban egyaránt.
A BMW Group ezzel egy időben tovább bővíti a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák gyártási kapacitását is. Dingolfingban, hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák tömegtermelésésére szakosodott kutatás-fejlesztési központjában a vállalatcsoport a nagymértékben integrált hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák és nagyfeszültségű akkumulátorok sorozatgyártási berendezéseibe is befektet, miközben 2021-től a lipcsei és a regensburgi gyár is csatlakozik az akkumulátormodulok és nagyfeszültségű akkumulátorok nemzetközi gyártási hálózatához. Sőt mi több, mindezzel párhuzamosan a BMW Group a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák beépítéséhez szükséges alkatrészek termelési mennyiségét is növeli a Steyr-i üzemben.
„A gyártási kapacitás tudatos felosztásával tovább fokozzuk gyáraink rugalmasságát és minden korábbinál hatékonyabbá, illetve versenyképesebbé tesszük őket. A munkatársaink érdekképviselőivel megkötött hosszú távú megállapodások is fontos szerepet játszanak e téren” – tette hozzá Milan Nedeljković.
Fenntarthatóság a sorozatgyártásban
2006 óta a BMW Group mintegy 50 százalékkal csökkentette nemzetközi gyártási hálózata erőforrás-szükségletét és károsanyag-kibocsátását, amely messze meghaladja a többi európai autógyártó hasonló eredményét. Egy járműre jutó gyártási emisszióját a 2019-es értékhez képest a vállalatcsoport 2025-re további 40, 2030-ra pedig további 80 százalékkal csökkenti. „A fenntarthatóság a modern sorozatgyártás egyik alapvető kritériuma. Idén év végétől gyáraink a világ minden táján kizárólag megújuló erőforrásokból állítják elő a működésükhöz szükséges energia száz százalékát” – jelentette ki Milan Nedeljković. A gyárak ehhez maradéktalanul kiaknázzák területi adottságaikat, így Oxfordban, Mexikóban és Kínában a napsütést, Dél-Afrikában a biogázt, Lipcsében pedig a szél erejét.
A megújuló erőforrások alkalmazása mellett a gyárak fokozatosan csökkentik víz-, adalékanyag-, gáz- és áram-fogyasztásukat is. A vállalatcsoport például intelligens adatelemzéssel minimalizálja gépei áramszükségletét, miközben az autók sorozatgyártása során keletkező hulladékok mennyisége is folyamatosan csökken. A BMW Group így a világ egyik leginkább fenntartható autógyárának mondhatja magát, az autógyártó vállalatok szegmensében betöltött vezető pozícióját pedig a Dow Jones Fenntarthatósági Index néhány nappal ezelőtt közzétett legfrissebb fenntarthatósági elemzése is alátámasztja.