A BrandZ Top 100 szerint továbbra is a Toyota a legértékesebb autómárka
Összességében veszített globális gazdasági jelentőségéből az autóipar, a Toyota azonban stabilan őrzi iparági elsőségét a világ legértékesebb márkáit rangsoroló összeállításban.
Idén is összeállította a BrandZ Top 100 listát a piacelemzésekre szakosodott Kantar Millward Brown (rövidített nevén: Kantar) szervezet. Az autógyártók megfogyatkoztak a felsorolásban, idén mindössze hárman fértek be a legértékesebb száz vállalat közé, az iparági rangsor élén ugyanakkor nincs változás.
2006 óta immár 14. alkalommal adta ki BrandZ Top 100 márkaérték-összeállítását az amerikai Kantar. A tavalyi évhez képest hét százalékkal (a globális GDP-növekedés mértékének több mint kétszeresével), a 14 évvel ezelőttihez viszonyítva 126 százalékkal emelkedve 4,7 billió dollárra növelte összértékét a világ száz legértékesebb vállalata. Az első helyen immár nem a Google és nem is az Apple, hanem az Amazon áll.
Vállalat (helyezés változása) | Márka | Márkaérték (milliárd USD) és változása | Márka hozzá-járulás* |
1. (+2) Amazon | Kereskedelem | 315,505 (+52%) | 4 |
2. (0) Apple | Technológia | 309,527 (+3%) | 4 |
3. (-2) Google | Technológia | 309,000 (+2%) | 4 |
4. (0) Microsoft | Technológia | 251,244 (+25%) | 4 |
5. (2) Visa | Fizetés | 177,918 (+22%) | 5 |
6. (0) Facebook | Technológia | 158,968 (-2%) | 4 |
7. (2) Alibaba | Kereskedelem | 131,246 (+16%) | 3 |
8. (-3) Tencent | Technológia | 130,862 (-27%) | 4 |
9. (-1) McDonald’s | Gyorsétterem | 130,368 (+3%) | 4 |
10. (0) AT&T | Telekommunikáció | 108,375 (+2%) | 3 |
* Az érték azt méri (1–5 közötti skálán), hogy a vállalat értékéhez milyen mértékben járult hozzá a márka erőssége. |
Míg tavaly öt autógyártó szerepelt a száz legértékesebb vállalat között, idén mindössze hárman fértek be az illusztris csoportba. Ez egybevág azzal a tízedik éve tapasztalható trenddel, amelyben az autóipar az összes gazdasági terület közül a legnagyobb visszaesést mutatja: míg a szórakoztató technológiák 345, a luxuscikkek 304, a kiskereskedelmi szolgáltatások 276 százalékkal növelték márkaértéküket, a Brandz Top 100 cégei pedig átlagosan 141 százalékkal érnek ma többet, mint egy évtizede, az autóipari szereplők értéke 32 százalékkal csökkent ugyanezen idő alatt. Ahogy Graham Staplehurst, a BrandZ globális stratégiai igazgatója fogalmazott: „A fogyasztókat jobban érdeklik azok a márkák, amelyek élményeket biztosítanak, mint amelyek termékeket állítanak elő.”
A tíz legértékesebb autómárka összesített márkaértékét a Kantar 139,7 milliárd dollárra teszi. Ez hét százalékkal kevesebb, mint tavaly – érdekes, hogy 2017 és 2018 között ugyanekkora volt a növekedés mértéke. Az idei visszaesés azért nem nagyobb, mert az automobil egyre erőteljesebb technológiai színtérként jelenik meg: mesterséges intelligencia, autonóm mobilitás, konnektivitás, általános digitális fejlődés szabja meg a kiutat az autógyártók számára. Az evolúció csúcsát jelen pillanatban a hibrid hajtástechnológia testesíti meg: a tisztán elektromos járművek a hosszú gyártási ciklusok, a hiányos töltő infrastruktúra és az igényekre késlekedve reagáló akkumulátorgyártó ipar miatt egyelőre nem tudnak kibontakozni.
A tíz legértékesebb autógyártó márkaértéke*:
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2010 | |
Toyota | 29,151 | 29,987 | 28,660 | 29,501 | 28,913 | 29,598 | 24,497 | 21,779 | 21,769 |
Mercedes | 23,355 | 25,684 | 23,513 | 22,708 | 21,786 | 21,535 | 17,952 | 16,111 | 13,736 |
BMW | 23,326 | 25,624 | 24,559 | 26,837 | 26,349 | 25,730 | 24,015 | 24,623 | 21,816 |
Honda | 11,749 | 12,695 | 12,163 | 13,195 | 13,332 | 14,085 | 12,401 | 12,647 | 14,303 |
Ford | 11,211 | 12,742 | 13,065 | 13,084 | 13,106 | 11,812 | 7,556 | 7,025 | 7,039 |
Nissan | 10,554 | 11,425 | 11,341 | 11,479 | 11,411 | 11,104 | 10,186 | 9,853 | 8,607 |
Tesla | 9,285 | 9,415 | 5,876 | 4,436 | – | – | – | – | – |
Audi | 8,556 | 9,630 | 9,393 | 9,497 | 10,127 | 7,058 | 5,545 | 4,703 | 3,624 |
VW | 6,707 | 5,986 | – | – | 9,283 | 8,403 | 8,790 | 8,519 | 6,994 |
Porsche | 5,817 | – | 5,141 | 4,438 | – | – | – | – | 12,021 |
|
*milliárd dollár
A Toyota legjobb autógyártóként a százas toplista 41. helyén áll, a Mercedes-Benz az 54., a BMW az 55. helyen végzett – mindkét márka kilenc helyet zuhant 2018-hoz képes. A Ford és a Honda tavaly még fent voltak a listán, idén már nem fértek fel a százas listára. A BrandZ Top 100 kezdete, azaz 2006 óta mindössze két év volt, amikor nem a Toyota vezette az autógyártók rangsorát – ezekben az években a második helyre lépett vissza.
„A globális jelenlét hatalmas szerepet játszik a Toyota pozíciójában. Minden területen optimális modellkínálattal van jelen a márka. Emellett az emberek az alternatív energia úttörőjeként tekintenek a Toyotára” – elemezte a Toyota sikerének titkát Graham Staplehurst. Szintén összecseng az általános fogyasztói trendekkel, hogy a Toyota egyre inkább mobilitási szolgáltatóként, nem pedig autógyártóként lép fel a világ számos pontján. A márka több autómegosztó, illetve last mile mobilitási szolgáltatást is üzemeltet kísérleti jelleggel; rövid időn belül pedig Európában is bevezeti azokat a mikrojárműveket, amelyek pont az ilyen jellegű szolgáltatásokban juthatnak kulcsszerephez.
Évek óta aggodalommal figyeli az autóipar, hogy a fiatal vásárlók fokozatosan elfordulnak az autózás jelenségétől. A márkaérték meghatározásában fontos tényező a márkák iránt táplált „szeretet és kötődés”. Miközben a világ tíz legértékesebb márkája esetében az átlagos szeretet-index 109, a tíz legértékesebb autómárkánál ugyanez az érték csupán 98 (a Top 100 márka átlagához viszonyítva.) Vannak persze kivételek. Dél-Amerikában és a Közel-Keleten még mindig intenzíven rajonganak az autókért, különösen a Toyotákért. Világszerte a Toyota vezeti az autóipar „szeretet-indexét”: nem kevesebb, mint hét országban, köztük az Egyesült Államokban végzett az élen.