A BrandZ Top 100 szerint továbbra is a Toyota a legértékesebb autómárka

Összességében veszített globális gazdasági jelentőségéből az autóipar, a Toyota azonban stabilan őrzi iparági elsőségét a világ legértékesebb márkáit rangsoroló összeállításban.

Idén is összeállította a BrandZ Top 100 listát a piacelemzésekre szakosodott Kantar Millward Brown (rövidített nevén: Kantar) szervezet. Az autógyártók megfogyatkoztak a felsorolásban, idén mindössze hárman fértek be a legértékesebb száz vállalat közé, az iparági rangsor élén ugyanakkor nincs változás.

2006 óta immár 14. alkalommal adta ki BrandZ Top 100 márkaérték-összeállítását az amerikai Kantar. A tavalyi évhez képest hét százalékkal (a globális GDP-növekedés mértékének több mint kétszeresével), a 14 évvel ezelőttihez viszonyítva 126 százalékkal emelkedve 4,7 billió dollárra növelte összértékét a világ száz legértékesebb vállalata. Az első helyen immár nem a Google és nem is az Apple, hanem az Amazon áll.

Vállalat (helyezés változása) Márka Márkaérték (milliárd USD) és változása Márka hozzá-járulás*
1. (+2) Amazon Kereskedelem 315,505 (+52%) 4
2. (0) Apple Technológia 309,527 (+3%) 4
3. (-2) Google Technológia 309,000 (+2%) 4
4. (0) Microsoft Technológia 251,244 (+25%) 4
5. (2) Visa Fizetés 177,918 (+22%) 5
6. (0) Facebook Technológia 158,968 (-2%) 4
7. (2) Alibaba Kereskedelem 131,246 (+16%) 3
8. (-3) Tencent Technológia 130,862 (-27%) 4
9. (-1) McDonald’s Gyorsétterem 130,368 (+3%) 4
10. (0) AT&T Telekommunikáció 108,375 (+2%) 3
* Az érték azt méri (1–5 közötti skálán), hogy a vállalat értékéhez milyen mértékben járult hozzá a márka erőssége.

Míg tavaly öt autógyártó szerepelt a száz legértékesebb vállalat között, idén mindössze hárman fértek be az illusztris csoportba. Ez egybevág azzal a tízedik éve tapasztalható trenddel, amelyben az autóipar az összes gazdasági terület közül a legnagyobb visszaesést mutatja: míg a szórakoztató technológiák 345, a luxuscikkek 304, a kiskereskedelmi szolgáltatások 276 százalékkal növelték márkaértéküket, a Brandz Top 100 cégei pedig átlagosan 141 százalékkal érnek ma többet, mint egy évtizede, az autóipari szereplők értéke 32 százalékkal csökkent ugyanezen idő alatt. Ahogy Graham Staplehurst, a BrandZ globális stratégiai igazgatója fogalmazott: „A fogyasztókat jobban érdeklik azok a márkák, amelyek élményeket biztosítanak, mint amelyek termékeket állítanak elő.”

A tíz legértékesebb autómárka összesített márkaértékét a Kantar 139,7 milliárd dollárra teszi. Ez hét százalékkal kevesebb, mint tavaly – érdekes, hogy 2017 és 2018 között ugyanekkora volt a növekedés mértéke. Az idei visszaesés azért nem nagyobb, mert az automobil egyre erőteljesebb technológiai színtérként jelenik meg: mesterséges intelligencia, autonóm mobilitás, konnektivitás, általános digitális fejlődés szabja meg a kiutat az autógyártók számára. Az evolúció csúcsát jelen pillanatban a hibrid hajtástechnológia testesíti meg: a tisztán elektromos járművek a hosszú gyártási ciklusok, a hiányos töltő infrastruktúra és az igényekre késlekedve reagáló akkumulátorgyártó ipar miatt egyelőre nem tudnak kibontakozni.

A tíz legértékesebb autógyártó márkaértéke*:

  2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2010
Toyota 29,151 29,987 28,660 29,501 28,913 29,598 24,497 21,779 21,769
Mercedes 23,355 25,684 23,513 22,708 21,786 21,535 17,952 16,111 13,736
BMW 23,326 25,624 24,559 26,837 26,349 25,730 24,015 24,623 21,816
Honda 11,749 12,695 12,163 13,195 13,332 14,085 12,401 12,647 14,303
Ford 11,211 12,742 13,065 13,084 13,106 11,812 7,556 7,025 7,039
Nissan 10,554 11,425 11,341 11,479 11,411 11,104 10,186 9,853 8,607
Tesla 9,285 9,415 5,876 4,436
Audi 8,556 9,630 9,393 9,497 10,127 7,058 5,545 4,703 3,624
VW 6,707 5,986 9,283 8,403 8,790 8,519 6,994
Porsche 5,817 5,141 4,438 12,021

*milliárd dollár

A Toyota legjobb autógyártóként a százas toplista 41. helyén áll, a Mercedes-Benz az 54., a BMW az 55. helyen végzett – mindkét márka kilenc helyet zuhant 2018-hoz képes. A Ford és a Honda tavaly még fent voltak a listán, idén már nem fértek fel a százas listára. A BrandZ Top 100 kezdete, azaz 2006 óta mindössze két év volt, amikor nem a Toyota vezette az autógyártók rangsorát – ezekben az években a második helyre lépett vissza.

A globális jelenlét hatalmas szerepet játszik a Toyota pozíciójában. Minden területen optimális modellkínálattal van jelen a márka. Emellett az emberek az alternatív energia úttörőjeként tekintenek a Toyotára – elemezte a Toyota sikerének titkát Graham Staplehurst. Szintén összecseng az általános fogyasztói trendekkel, hogy a Toyota egyre inkább mobilitási szolgáltatóként, nem pedig autógyártóként lép fel a világ számos pontján. A márka több autómegosztó, illetve last mile mobilitási szolgáltatást is üzemeltet kísérleti jelleggel; rövid időn belül pedig Európában is bevezeti azokat a mikrojárműveket, amelyek pont az ilyen jellegű szolgáltatásokban juthatnak kulcsszerephez.

Évek óta aggodalommal figyeli az autóipar, hogy a fiatal vásárlók fokozatosan elfordulnak az autózás jelenségétől. A márkaérték meghatározásában fontos tényező a márkák iránt táplált „szeretet és kötődés”. Miközben a világ tíz legértékesebb márkája esetében az átlagos szeretet-index 109, a tíz legértékesebb autómárkánál ugyanez az érték csupán 98 (a Top 100 márka átlagához viszonyítva.) Vannak persze kivételek. Dél-Amerikában és a Közel-Keleten még mindig intenzíven rajonganak az autókért, különösen a Toyotákért. Világszerte a Toyota vezeti az autóipar „szeretet-indexét”: nem kevesebb, mint hét országban, köztük az Egyesült Államokban végzett az élen.