A Bulli gyártása 65 évvel ezelőtt kezdődött
65 éves, de még mindig messze van a nyugdíjazástól: a legendás VW T2-t, amelyet rajongói szeretettel Bulli-nak hívnak, 1956. március 8. óta gyártják a Volkswagen Haszonjárművek hannover-stöckeni üzemében. Az indulás óta több mint 9 millió Bullit gyártottak a gyárban. Az üzem termelési műveleteit jelenleg nagymértékben modernizálják és átszervezik. Az új Multivan idei bevezetésével és az ID.BUZZ-zal (2022-ben) a hannoveri gyár először gyárt hagyományos, plug-in hibrid és teljesen elektromos hajtású rendszerrel rendelkező járműveket.
Carsten Intra, a Volkswagen Haszonjárművek márka elnöke: „Büszkén tekinthetünk vissza arra, amit itt, Hannoverben elértünk. Az üzem története ugyanolyan egyedi, mint maga a Bulli – és az emberek, akik e járművek millióit építették itt. Ugyanakkor a jövőre is tekintünk ebben az üzemben: az új Multivan idei és az ID.BUZZ 2022-től kezdődő bevezetésével kiegészítjük modern, vonzó kisteherautóinkat, haszonjárműveinket és szabadidős járműveinket a széles ügyfélkör számára. Valóban mindenki számára van megfelelő jármű.” Ezenkívül 2024-től Hannoverben prémium kategóriájú elektromos járműveket (D-SUV-k) gyártanak a Csoport más márkái számára. „Az üzem így példaértékű az egész márka átalakulásában. A Volkswagen Haszonjárművek és a Csoport ezt hangsúlyozta nemrégiben a D-SUV gyártására szánt 680 millió eurós beruházással.”
Bertina Murkovic, a Volkswagen Haszonjárművek márka Üzemi Tanácsának elnöke: „Öt évvel ezelőtt, amikor megünnepeltük üzemünk 60. évfordulóját, minden, ami körülvette valóban más volt: a családi ünnepség és a Bulli kiállítás a történelmi múzeumban nagyszerű események voltak. Köszönet a hannoveri Bulli készítőinknek, akik életet lehelnek termékeinkbe. A Transporter, a Bulli nagyszerűvé tett minket márkaként. Pontosan azért, mert génjeinkben sokféleség van: ezek egyrészt gyakorlatilag bármilyen üzleti célra használható termékek, másrészt bármilyen szabadidős tevékenység számára is alkalmasak. Pontosan ez a sokszínűség a jövőnk: a T6.1, az új Multivan és hamarosan az ID.BUZZ. Ez a márkánk és az üzemünk sarokköve, és Hannover is büszke lehet rá. „
Josef Baumert, a Volkswagen Haszonjárművek márka termelési és logisztikai igazgatósági tagja: „Új termékeinkhez alapjaiban modernizáljuk a gyárat – anélkül, hogy megszakítanánk a folyamatban lévő gyártást. Az új Multivan karosszéria gyártóműve már megvan, az ID.BUZZ gyártósora pedig jelenleg építés alatt áll, több mint 1 300 robotot fognak itt használni. 2022-től két gyártósor három járművet fog gyártani, mindegyik más platformon alapul. Ennek megfelelően megalapoztuk a sikeres jövőt Hannoverben. „Először gyártanak járműveket a moduláris keresztirányú platformon (MQB), mint az új Multivan, és a modulrendszerű elektromos hajtáskoncepción (MEB), mint a ID.BUZZ.
A munkavállalóknak küldött videóüzenetben Thomas Hahlbohm üzemigazgató hat évtizedre tekint vissza, és mindenekelőtt a következő évek feladataira tekint előre: „Vállaljuk a kihívásokat, ahogy mi, a hannoveri VWH-nál mindig is tettük üzemünk és Bulli jövője érdekében. Ma az üzem 65 éves lesz – de még sokáig nem fog visszavonulni.”
Tények és adatok a hannoveri üzemről
Az üzem telephelye: 1,1 millió négyzetméter (kb. 152 futballpálya)
A helyszínen foglalkoztatottak száma 2020-ban: 14 800 (a Volkswagen Group Components-szel együtt)
A gyártott járművek száma:
· 1956 – 2021 T1 – T6.: 1 928 000
· 1974 – 1975 Beetle és Type 181: 43 000
· 1975 – 2003 LT 1 és LT 2: 810 200
· 2017 – 2020 e-Crafter: 1 500
· 1989 – 1995 Taro: 61 000
· 2012 – 2020 Amarok: 176 500
A helyszínen található kerékpárok száma: 3 000
Áttekintés: A Bulli a „gazdasági csoda” szimbólumává válik
A mozik Heinz Rühmannt „Charley nagynénje” című filmet mutatják be, míg Elvis Presley „Love me tender” című slágere szól a tranzisztoros rádiókból. A németek pedig felfedezik vonzódásukat az autó iránt: elérkezett az, ami aztán gazdasági csoda néven lett ismeretes. A Volkswagen Beetle 1955 legkeresettebb autója, és az év vége előtt túllépi az egymilliós határt. A Bulli is nagyon keresett. A wolfsburgi főüzem termelési kapacitása, amely már 1950 óta gyártja a Bullit, nem elegendő a kereslet kielégítésére. A kenyérnek, a sörnek és a hamburgernek el kell érnie az ügyfeleket. A fogyasztási cikkeket – például a televíziókat és a hűtőszekrényeket – is megbízhatóan és a lehető leggyorsabban el kell juttatni vásárlóikhoz. E szükségletek kielégítéséhez üzletembereknek és kereskedőknek egyaránt szükségük van az elpusztíthatatlan Bullira.
Abban az időben több, mint 235 város és település pályázik a tervezett Transporter üzem új helyszínének. Heinrich Nordhoff, a Volkswagenwerk GmbH ügyvezető igazgatója, majd a Volkswagenwerk AG igazgató tanácsának elnöke, elnyeri a Felügyelő Bizottság támogatását az általa előnyben részesített helyre, Hannoverre. A fő előnyök a Mittelland-csatorna közvetlen közelsége és a rendező pályaudvar megléte. Nordhoff már akkoriban is elismeri: „A vállalat értéke nem épületekből és gépekből, vagy bankszámláiból származik. Az egyetlen értékes dolog a vállalatban az, hogy megtaláljuk azokat az embereket, akik a vállalatért dolgoznak, és a szellemet, amelyben ezt teszik.”
Az építkezés 372 alkalmazottal kezdődött meg egy télen, amely sok havat hozott. 1955. március végére már 1 000 munkás dolgozik az építkezésen. Az olvadás kezdetekor deszkákat kell rakni a sáros talaj fölé, hogy a teherautók képesek legyenek leszállítani az építőanyagokat. Magán a helyszínen egy kis, rögtönzött város nő fel – irodákkal, ellátó házakkal, szállásokkal és étkezősátrakkal. A vállalkozó kereskedők itt is gyorsan felállították értékesítési standjaikat.
Alig 12 hét elteltével a falak már több mint négy méter magasan tornyosulnak. Folyamatosan működik 28 óriás daru, miközben 22 nagy cementkeverő napi 5 000 köbméter betont dob ki. Összességében 1 750 000 köbméter földet mozgatnak meg – ami akkoriban 256 000 teherautó rakományának felel meg.
1955. májusától naponta mintegy 2 000 munkás dolgozik az óriási építkezésen. A beton öntéséhez 600 000 négyzetméter tartó fát használnak fel. Csak hogy pontosan értsük: „Ennyi elég lett volna egy méter széles fából épített sétány megépítéséhez Wolfsburgtól Bázelig” – írja egy kortárs újságíró.
Ugyanakkor a Volkswagen már új munkatársakat képez a Transporter gyártására. Minden nap 4.10-kor külön bérelt vonat viszi őket a központi pályaudvarról Wolfsburgba, ahol útmutatást kapnak a Bulli gyártására. A 3000 alkalmazott célja annak biztosítása, hogy a termelés zökkenőmentesen induljon. Mindössze néhány héten belül a karosszéria üzem is felépül, 1956 februárjában készen áll a többvágányú tíz kilométeres vasúti kapcsolat az üzemmel is.
1956. március 8-án Hannover-Stöckenben megkezdődik a „gazdasági csoda éveinek” jövőbeni szimbólumának sorozatgyártása. 1967-re, amikor az első Transporter generáció gyártása véget ér, 1,8 millió Bulli gördült le a sorokról Németországban.
A hannover-stöckeni VW Haszonjárművek gyárban eddig több mint 10 millió járművet gyártottak. Az üzemben jelenleg a T6.1 készül, és az év vége előtt megkezdődik az új Multivan gyártása (hagyományos hajtású rendszerrel és plug-in hibridként). Jövőre Hannoverben gyártják a Volkswagen Haszonjárművek kizárólag elektromos hajtással létező, eleve elektromosnak tervezett modelljét, az ID.BUZZ-t. A hannoveri Bulli története folytatódik.