A csúszós utakra figyelmezteti a járművezetőket az Audi

Újabb lépést tesz az Audi a még biztonságosabb és intelligensebb mobilitás felé vezető útján. A prémiumgyártó első ízben vesz igénybe nagypontosságú kollektív adatokat helyi veszélyhelyzeti riasztások (Local Hazard Alerts) Car-to-X szolgáltatása fejlesztéséhez. Az új verzió olyan Car-to-Cloud alkalmazást használ, amely a súrlódási tényezőt a kerekek kipörgéséből megbecslő, új módszeren alapul. E technika az útfelület tapadásának legkisebb változásait is képes észlelni, az adatokat pedig feldolgozás céljából felhőbe továbbítja és csaknem valós időben figyelmeztetheti az adott helyre érkező járművezetőket például a jeges útfelületre

Immár 2017 óta figyelmeztethetik kölcsönösen egymást az Audi modelljei balesetekre, meghibásodott járművekre, közlekedési torlódásokra, az útfelület jegesedésére vagy épp korlátozott látási viszonyokra. Ilyen esetekben a helyi veszélyhelyzeti riasztások (Local Hazard Alerts) Car-to-X szolgáltatás értékel ki különböző adatokat. Ezek közé tartoznak például az Elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) és az eső- és fényérzékelő paraméterei, az ablaktörlők és a fényszórók működése, valamint a segélyhívások indítása és a légzsákok kioldása. Az Audi most a következő lépésként nagypontosságú kollektív adatokkal fejleszti tovább szolgáltatását, hogy még gyorsabb és pontosabb riasztásokat adhasson. A négykarikás márka az első gyártóként alkalmazza a svéd NIRA Dynamics AB szabadalmaztatott megoldását, amelynek alapjain a két vállalat a Car.Software szervezettel és a HERE Technologies céggel közösen dolgozta ki a továbbfejlesztett veszélyhelyzeti információs rendszert.

Az autóban e technika a kerekek hajtásból eredő megcsúszása (kipörgés) alapján becsülheti meg a gumiabroncsok és az útfelület közötti súrlódási tényezőt, amihez olyan futóműoldali jeleket használ fel, mint a kerékfordulatszámok és a gyorsulási értékek. A rendszer a normál menethelyzetekben is folyamatosan aktív, s nem csupán azon fizikai határtartományokban, amelyek a szabályzó berendezések beavatkozását igénylik. Az érzékelők adatai már az autóban, majd a NIRA Dynamics AB által üzemeltetett felhőben is anonimek, ahová a rendszer továbbítja azokat. Az itt összesített információkat metaadatokkal – mint például a pillanatnyi időjárási viszonyok vagy különböző tapasztalati értékek – kombinálják, majd a HERE Technologies felé továbbítják. Ott pedig az úthálózatot pontos háromdimenziós modellként leképző HERE helymeghatározó platformba integrálja a szoftver.

A HERE szerverei az épp kedvezőtlen körülmények között járó vagy ilyenek felé tartó autókba küldik ki a figyelmeztető információkat, amelyek az Audi virtual cockpit műszeregységen, vagy az extrafelszerelésként rendelhető Head-up kijelzőn már konkrét figyelmeztető jelzésként jelennek meg a járművezető számára.

Meghatározó sikertényező a résztvevő járművek száma

Minél több az adatszolgáltató jármű, annál jobban tanulhatja, elemezheti és vezetheti fel a térképre a rendszer az információkat, illetve tájékoztathatja vagy figyelmeztetheti a pillanatnyi helyzetnek megfelelően a járművezetőket. Ez a kollektív adat és intelligencia, vagyis azon szakterület alapelve, ahol az Audi széles körű ismeretekre tett szert az elmúlt évek során. A 2021-es év folyamán a Volkswagen Csoport több mint 1,7 millió, 2022-ben pedig már bő 3 millió járműve szolgáltat Európában friss adatokat a veszélyhelyzeti információs szolgáltatás számára, meghatározó versenyelőnyként a vállalatcsoport számára. A szolgáltatás az Audi, a Volkswagen, a SEAT, a Škoda, a Porsche, a Bentley és a Lamborghini új modelljeihez áll rendelkezésre.

A fejlesztésért elsősorban a Car.Software Organisation, a Volkswagen Csoport vállalata felelt. A projektet úgy tervezték, hogy konszernmárkától függetlenül a lehető legtöbb járművezető élvezhesse biztonsági előnyeit. Ez egyben az első olyan ügyfélalkalmazás, ahol a járműadatokat ilyen jellegű, korszerű adatelemzéshez használják fel. „A veszélyhelyzeti információk továbbfejlesztésének projektje jó példa az egyes márkákon átnyúló szoftverfejlesztésben rejlő nagy lehetőségekre. A vállalatcsoport más márkáival és stratégiai partnereinkkel közösen mindössze néhány hónap alatt fejleszthettünk ki digitális szolgáltatást, egyaránt kihasználva saját szoftverfejlesztői ismereteinket és méretgazdaságossági előnyeinket” – hangsúlyozta Thomas Müller, a Car.Software szervezet Fejlett vezetéstámogató rendszerek (Advanced Driving Assistance Systems; ADAS) és Automatizált vezetés (Automated Driving; AD) részlegének vezetője. „A továbbfejlesztett ‘helyi veszélyhelyzeti riasztások’ szolgáltatás azonban csupán a kezdet – a jövőbe tekintve igen széleskörű lehetőségeket láthatunk.”

A súrlódási tényező ezen adatbázisra épülő, naprakész térképei segítségével az önkormányzatok úgyszólván valós időben optimalizálhatják síkosságmentesítési szolgáltatásaikat és a síkosságmentesítő anyag használatának mérséklésével csökkenthetik a környezeti terhelést. A vezetői segédrendszerek előretekintő módon készülhetnek fel a beavatkozásra és még pontosabban alkalmazkodhatnak a pillanatnyi útviszonyokhoz, amelyeket a navigációs rendszer útvonalvezetése is tekintetbe vehet a várható érkezési idő precízebb számításához. A kerekek kipörgésének felügyelete egyebek mellett a gumiabroncshoz kapcsolódó szolgáltatások fejlesztését is lehetővé teheti, például az abroncsok kopottságának vagy teljesítőképességének nyomon követésével.

A NIRA Dynamics AB

A linköpingi (Svédország) székhelyű szoftvercég piacvezető a közvetett gumiabroncs-érzékelőrendszerek területén. A NIRA a gumiabroncsok és a járművek adatainak legkorszerűbb analízisét alkalmazza a jármű és az út kölcsönhatásának vizsgálatára. A szenzorfúzió szabadalmaztatott alkalmazásaként a Gumiabroncstapadás-indikátor (Tire Grip Indicator; TGI) kiszámítja a súrlódási adatokat, majd további feldolgozásra és terjesztésre felhőalapú, élő térképkészítő (Útfelület-információ; Road Surface Information) rendszerbe tölti fel őket.

A HERE Technologies

A HERE Technologies a helymeghatározási adatok és -technika nagytapasztalatú szolgáltatója. E területhez tartoznak a beépített navigációs megoldások, illetve olyan más helymeghatározó szolgáltatások, amelyek az adatok célzott felhasználásával vezetik az embereket, vállalatokat és városokat a jövő mobilitása felé. A platform a HERE Marketplace formájában nemzetközi felületet is kínál a helyadatok cseréjéhez. A HERE tulajdonosai között szerepel többek között az Audi, a BMW és a Daimler, valamint a kínai Tencent konszern.

A Car.Software szervezet

A Car.Software szervezet a Volkswagen Csoport szoftverfejlesztő cége, amely a mobilitás átalakulása jegyében fogja össze és bővíti a vállalatcsoport szoftveres szakértelmét. Feladata vezető technikák együttesének fejlesztése az autóipar számára, biztonságosabbá, hosszú távon fenntarthatóbbá és kényelmesebbé téve a vezetés élményét. Világszerte mintegy ötezer mérnök és fejlesztő dolgozik egy egységes szoftverplatform és architektúra kifejlesztésén a Volkswagen Csoport összes márkája és piaca számára. A Car.Software szervezet szoftverközpontokban működik, Berlinben, Ingolstadtban, Münchenben, Seattle-ben, valamint Stuttgart és Wolfsburg könyékén.