• Egyéb

A dízeltilalom már nem a jövő, hanem a jelen

Akár azonnal hatályba léptethetők azok a tilalmak, amelyek nyomán a legmodernebb, Euro6-os motorokon kívül egyetlen dízel autó sem hajthat be a legforgalmasabb útvonalakra, csomópontokra: így szól a lipcsei szövetségi bíróság legfrissebb határozata.

Egy nappal azután, hogy az Európai Unió pert indított Németország ellen a kötelező károsanyag-kibocsátási normák be nem tartása miatt, új lendületet vett a dízel üzemű autók elleni harc Németországban, Európa legfontosabb nemzeti újautó-piacán.
A beperelt országok (Németország, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország, Románia és Magyarország) „az elmúlt évtizedben számtalan »utolsó esélyben« részesültek már, hogy javítsanak a helyzeten. Meggyőződésem, hogy mai döntésünk nagyban felgyorsítja majd a polgárok életminőségének javítását célzó folyamatokat” – nyilatkozta Karmenu Vella, az EU környezetvédelmi biztosa.

A dízelmotorok által nagy mennyiségben kibocsátott nitrogén-oxidok légzőszervi megbetegedéseket okoznak, ezenfelül a kutatások összefüggést találtak a NOx-terhelés és a korai elhalálozás között is. Az EU jelenlegi, 2010 óta hatályban lévő szabályozása szerint a tagállamokban a légkör NOx telítettsége nem haladhatja meg a 40 μg/m3 értéket. Mintegy 65 német nagyvárosban – köztük a német autóipar egyik fellegvárában, Stuttgartban – ennél érdemben magasabb értéket mértek.

A bíróság napokban megszülető döntése, amely egy lépéssel közelebb viszi a teljes megoldáshoz a különösen szennyező dízelmotorok betiltásáért küzdő feleket, szigorítani látszik saját februári álláspontját: akkor úgy tanácsolták, hogy első körben az Euro4-es emissziós normának megfelelő motorokat tiltsák ki a városi forgalomból, az Euro5-ös motorok tilalmával kapcsolatban pedig 2019. szeptember elsejéig türelmi időt javasoltak. A szövetségi bíróság új döntése egyértelműen rámutat arra, hogy sem a társadalom, sem a környezet nem odázhatja tovább ennek a sürgető veszélyforrásnak az elhárítását.

„Csak akkor járhatunk sikerrel a nagyvárosi légszennyezés visszaszorítása terén, ha az autóipar is kiveszi a részét a küzdelemből. Azoknak a gyártóknak, amelyek következetesen figyelmen kívül hagyják a törvényeket, viselniük kell tetteik következményeit” – mondta Elzbieta Bienkowska, az EU iparügyi biztosa.

Európában máris számos gyártó jelentette be, hogy felhagy dízel üzemű modelljeinek forgalmazásával. A Nissan és a Volvo után további márkák is követhetik a Toyota példáját, amely ígéretek helyett már régen a tettek mezejére lépett, és egymás után vezeti be dízelmotor nélkül stratégiai jelentőségű, új modelljeit. Hasonló lépést tett egyébként a Honda is, amikor a dízelek egyik biztos bástyájának hitt szabadidőjármű szegmensben törölte kínálatából a dízelmotort, hibrid hajtáslánccal váltva ki a kedvező CO2-kibocsátású, ám minden más téren különösen rossz emissziós jellemzőkkel bíró dízel technológiát.

A kedvező fogyasztást csekély károsanyag-kibocsátással párosítani vágyó ügyfelek pont ebben találják meg számításukat. Nem véletlenül tökéletesíti immár húsz éve a hibrid technológiát a Toyota-csoport: jelenleg európai eladásainak 45 százalékát teszik ki a benzin-elektromos modellek; az idei év első negyedévében 125 400 darab hibrid gépkocsit adtak el, 18 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. A csoporton belül különösen kiemelkedő a Lexus teljesítménye: a prémium márka immár ötödik éve nem forgalmaz dízel üzemű típust Európában, ahol a vevők 66 százaléka (Nyugat-Európában az ügyfelek 98 százaléka!) dönt a takarékos és környezetbarát, mégis élvezetes vezethetőséget kínáló hibrid technológia mellett.

Fotók: Toyota

 

http://egyszermarlattamautot.hu/2018/05/24/korlatozzak-a-regebbi-dizeluzemu-jarmuvek-hasznalatat-hamburgban/