„A DTM-ben megmutathatjuk, mi van az ABT Sportsline mögött”
Hans-Jürgen Abt a portimãói szezonnyitó előtt
Alig néhány nappal a szezon kezdete előtt Portimãóban (szombaton 12:30-tól CEST és vasárnap 13:00-tól CEST élőben a ProSiebenen) az ABT Sportsline újabb erős partnerre tett szert a DTM-ben való részvételével, az osztrák játékos formájában. ÖTZTAL GURGL szabadidős és üdülőrégió, amelynek védjegye feltűnően szerepel majd mindhárom Audi R8 LMS GT3 evo II autón, amelyeket Ricardo Feller (Svájc), René Rast (Németország) és Kelvin van der Linde (Dél-Afrika) vezet. A csapattulajdonos, Hans-Jürgen Abt számára ez újabb megerősítése annak, hogy az ABT Sportsline miért támogatja immár 23. éve a népszerű versenysorozatot. Egy interjúban elmagyarázza, milyen elvárásai vannak a bajor csapatnak az új DTM-szezonra vonatkozóan.
A hétvégén Portimãóban kezdődik az új DTM-szezon. A DTM-szezon kezdete 22 év után is valami különleges?
Szerintem minden évad eleje különleges. Mindig felizgulsz egy hosszú téli szünet után. Szeretné látni, hol tart, és hogy mindent jól csinált-e a felkészülés során.
Az ABT a legsikeresebb aktív DTM csapat. Mik az ABT Sportsline elvárásai az új szezonban?
Mindig az a célunk, hogy a bajnoki címért harcoljunk. Ezt eddig szinte minden szezonban elértük. Ismét mindent megtettünk, hogy ehhez a legjobb alapot teremtsük.
Az Audi gyári csapataként eltöltött sok év után az ABT Sportsline 2021-ben először ismét egyedül maradt. Hogyan telt az első év a GT autókkal az Ön szemszögéből?
Meglepően jól. Hosszú évek óta először volt csapatalapú DTM-szezon. Megfogott a magas szintű szakmaiság. Mindenki keményen dolgozott egy nagyszerű versenysorozat összeállításán. Határozottan ez volt a helyes út.
Portimão egy teljes rajtrácsot mutat be különféle márkákkal, valamint erős csapatokkal és versenyzőkkel. Tetszik a DTM jelenlegi verziója?
Remek, menő motorsportot láthat a DTM-ben: izgalmas csaták, rendkívül versenyképes rajtrács. Ezek a legjobb előfeltételei annak, hogy a rajongók érdeklődése ismét régi magasságokat érjen el. Tavaly kicsit lelassított minket a Corona, de most teljesen mások a körülmények.
Tehát helyes volt Gerhard Berger döntése, hogy GT autókat választott?
Teljesen! Egyre több csapat tulajdonít jelentőséget annak, hogy a DTM-ben versenyezzenek, és ne más versenysorozatokban. A Gerhard által összeállított csomag jó. A GT3 teljesen helyes döntés volt a DTM után az 1-es osztályú autókkal.
Miért a DTM már egy év után is az egyik legnépszerűbb GT versenysorozat a világon?
Mert mindannyian versenyezni akarnak ellenünk… Komolyan: A DTM név egyszerűen a vonzás központja. Az emberek ismerik a DTM-et – 22 éve és még tovább. Alapító tagok voltunk, amikor 2000-ben újraindult. Azóta a DTM túlélte minden válságát, és megmutatta, hogy egy erős német és európai versenysorozat, amely mindenhol felkelti az érdeklődést.
Ezt láthatjuk a három ABT Audi R8 LMS GT3 evo II autón: alig van olyan autó a rajtrácson, amelyen ennyi erős partner védjegye látható. Ez azt mutatja, hogy a DTM és az ABT Sportsline nagyon vonzó.
A DTM szelleme működik, és nagyon élvezzük, ha ezt szakmailag megosztjuk partnereinkkel. Egyrészt közös rendezvényélményeket kínálunk. Emellett szeretnénk megmutatni, hogy egy erős csapat vagyunk. Sportmarketing-vezetőnk, Harry Unflath nagyszerű munkát végez. Az ÖTZTAL GURGL régióval nem sokkal a szezon kezdete előtt újabb erős partnerre tettünk szert a téli sportágakból. Joggal meg vannak győződve arról, hogy a megfelelő célcsoportot érik el a DTM-mel, és hogy a sorozat remek platform a szponzorok számára. Büszkék vagyunk arra, hogy az ÖTZTAL GURGL az ABT Sportsline-t választotta, és hogy közösen erősen jelen leszünk a DTM-ben.
Mi a jelentősége egy olyan erős TV-partnernek, mint a ProSieben a DTM és az ABT Sportsline számára?
A televízió mindig is fontos téma volt a DTM számára – a streaming és a közösségi média ellenére. A ProSiebennek klassz célcsoportja van, és fordított vesszővel egy „fiatalabb csatorna”. Láthatod, hogy egyszerűen szórakoznak a DTM-mel. Nagyon jó munkát végeznek. A Formula E-ből is ismerjük őket. Ismerik a motorsportot, és a jövőben még inkább motorsport csatornaként szeretnének megalapozni magukat. Hálásak lehetünk, hogy együtt dolgozhatunk velük.
70 évvel édesapád, Johann Abt első versenye után az ABT Sportsline mottója minden eddiginél jobban hangzik: „a versenypályáról az útra”. Mennyire fontosak a DTM-ben elért sikerek az ABT Sportsline cég számára?
Ez egy nagyon fontos téma számunkra. Meg akarjuk mutatni, hogy nagyszerű autókat építünk, termékeink mögé állunk, és mindent teljes elkötelezettséggel teszünk. Egyszerűen csak tudjuk, hogy a motorsport szikráját továbbítják. Ez sok vállalat DNS-ének része – még akkor is, ha ez most egy kicsit megváltozik az elektromos mobilitás miatt. De a DTM-et továbbra is abszolút egy olyan környezetnek tekintjük, amelyben megmutathatjuk, mi áll az ABT Sportsline cégünk mögött. Sok vásárlónk örül, ha látja a tévében, szombaton és vasárnap, hogy valamelyik autónk nyer – és ezzel együtt van belőlük egy kis darab is.
Mi a fontosabb: a győzelmek vagy a bajnoki cím?
Az a fontos, hogy versenyképesek legyünk, és olyan jó pozícióban legyünk, hogy képesek legyünk a győzelmekért harcolni. A győzelem az első feltétel a bajnokság megnyeréséhez. Amikor ez sikerül, különösen boldog vagy. Sok bajnoki címet nyertünk már a DTM-ben, még akkor is, ha utoljára egy ideje volt. De büszke lehetsz a sok befutó pozícióra is, mert ezek is azt mutatják, hogy mindig versenyképesek voltunk, hogy mindig ott voltunk a csúcson. Nekem személy szerint mindig is ez volt a legfontosabb. A motorsportban a végén gyakran a legszerencsésebb pilóta nyeri el a címet.
Az ABT Sportsline utoljára 2009-ben volt DTM bajnok. Nem árt, hogy azóta is újra és újra elszalasztották a címet?
Igen, persze, hogy fáj. De ez egy új ösztönzés is a következő évre egy-két hiba kiküszöbölésére. Ki kell tartani, és úgy kell fellépni a csapattal, hogy létrejöjjön a bázis ahhoz, hogy egyáltalán bajnok legyen. 29 autóról beszélünk ebben a DTM-szezonban. Még az sem adatik meg, hogy az első háromban végezzen. Ez egy hosszú szezon. Aki a legokosabban vezet, az megnyerheti a bajnokságot.
Ricardo Fellerrel, René Rasttal és Kelvin van der Linde-del az ABT Sportsline három legerősebb pilótával rendelkezik a DTM-ben idén. Ez nem rejt magában bizonyos veszélyt? A végén csak egy bajnok lehet…
Jobban szeretem, ha a három a saját csapatomban van, és nem versenyeztem velük. Ez egy nagyon egyszerű számítás. Fontos, hogy drukkoljanak egymásnak, jól bánjanak egymással, legyenek nyitottak egymásra, cseréljenek adatokat és dolgozzanak együtt a stratégián. Így lehetsz sikeres. Az is világos, hogy csapatként mindent meg kell adnunk, amikor három olyan erős versenyzőnk van.
Hogyan jellemeznéd hármukat?
Ricardo egy tipikus svájci. Az az érzésem, hogy nagyon laza a megközelítése. De szerintem megvan a kellő agresszivitása az autóban. Kelvinnél tudjuk, hogy megvan. És erős a kvalifikáción. Renének rengeteg tapasztalata van. Már három DTM-cím van a keze alatt, de minden bizonnyal kap némi nyomást a két fiatal pilóta. Azt is tudjuk, hogy nagyon jó elemző. Mindig tökéletesen be tudja állítani magának az autót. Szerintem ők hárman nagyon jól megférnek egymás mellett.
Az ABT Sportsline idén az Audi evo II-vel indul. Miben tud jobban ez a modell, mint elődje?
Az R8 alapfilozófiáját tekintve mindig is jó autó volt. Mostanra javították a stabilitást, az alul- és túlkormányzottság egyensúlyát. Most már kiegyensúlyozottabb. A DTM-ben még mindig sok minden a gumikon múlik. Örülünk az Audi Sport ügyfélversenyek fejlesztésének.
A DTM a GT versenyautókkal csak a „teljesítményegyensúly” mellett működik. Mit akar az ABT a DTM szervezettől ebből a szempontból?
Ez mindig trükkös kérdés lesz, és soha nem fogja megtalálni a tökéletes megoldást. Alapvetően a DTM-nek meg kell teremtenie a feltételeket ahhoz, hogy az összes autó az élen álljon minden körön. Hiszen az autók másként működnek a különböző pályákon. Ezen kívül továbbra is élünk a fogyatékos súlyrendszerrel. Valami nincs rendben a teljesítmény mérlegével, ha valaki szombaton nyer, és másnap még messze előrébb tart. Fontos ezt felismerni, és ésszerű egyensúlyt teremteni a márkák között, különben nehéz lesz. A probléma idén is átfut, de a GT-s autókkal nincs másképp, és más versenysorozatoknál is előfordul ez a probléma.
Tavaly az Audi csapatai az előírások miatt hátrányba kerültek a boxkiállások tekintetében. 2022-re ez megoldódott?
Szerintem igen. Mindenekelőtt a bokszkiállások során már nincs ilyen extrém nyomás alatt az emberek. Mindenkinek tudnia kell élni a legújabb keretrendszerrel.
A DTM jövőbeli pillére a DTM Electric lesz. Mi az ABT Sportsline álláspontja ezzel kapcsolatban?
Még nem foglalkozunk mélyen a témával, de üdvözöljük a lépést. Arra kell figyelni, hogy az elején ne legyen túl sok gyengeség, mert egy új versenysorozatnak általában vannak gyengeségei. Gondoskodnia kell arról, hogy a sport ne szenvedjen szenvedést. De ha ezt megteheti, a DTM Electricnek nagyszerű jövője lehet.
Utolsó kérdés: Milyen gyakran láthatják a rajongók Hans-Jürgen Abt a DTM-en 2022-ben? Végül is a személyes Twitter-fiókja továbbra is @coolmandtm – ez arra utal, hogy szíve még mindig különösen a DTM-ért dobog…
Igen, feltétlenül, különben nem lennék ott. Thomas Biermaier csapatfőnökkel nagyon jó csapatunk van a helyszínen. De mindig szeretek eljönni, hogy megfigyeljem, mi történik, és remélhetőleg egy kicsit hozzá is járuljak. Idén tehát már van néhány verseny – köztük Portimão. Már nagyon izgatott vagyok, hogy mi sül ki belőle.