A Fabia első az aerodinamikában
- Kategóriavezető légellenállási együtthatóval (cw = 0,28) érkezik a ŠKODA sikermodelljének negyedik generációja
- Számos részletmegoldás segíti az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérséklését
- Az aerodinamikai fejlesztést nagyrészt CFD-szimulációkkal végezték
Minden eddiginél – és piaci kategóriája további modelljeinél is – kifinomultabb aerodinamikailag a ŠKODA FABIA negyedik generációja, amelynek érzelmekben gazdag és dinamikus formavilága mindössze 0,28-os légellenállási együtthatójával (cw) jelentősen felülmúlja elődje ugyanezen paraméterét (cw = 0,32). E kiemelkedően hatékony aerodinamikai tulajdonságokat számos olyan részletmegoldással alakították ki a tervezők, mint például az aktív lamellázattal működő, intelligens hűtőzsaluzat, nagyban hozzájárulva az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérsékléséhez. A FABIA aerodinamikájának kifejlesztésekor a ŠKODA több mint háromezer úgynevezett numerikus áramlástani szimulációt (Computational Fluid Dynamics; CFD) végzett, amelyek eredményeit gyakorlati tesztek során ellenőrizték, illetve finomították tovább.
Vít Hubáček, aki a ŠKODA FABIA aerodinamikai fejlesztéséért felelt, így fogalmazott: „Noha az új FABIA nagyobb, mint elődje – homlokfelülete mintegy három százalékkal nőtt –, csaknem tíz százalékkal csökkentettük légellenállási együtthatóját, ami önmagában is kilométerenként közel három grammal mérsékelheti a WLTP-tesztciklus szerinti szén-dioxid-kibocsátást. Ennek érdekében több mint háromezer aerodinamikai tesztet végeztünk, mintegy 80 százalékukat virtuálisan, szuperszámítógépen futó CFD-szimulációk segítségével. Egy átlagos személyi számítógépnek több mint kétezer évre lenne szüksége a megfelelő számítások elvégzéséhez.”
Az új ŠKODA FABIA aerodinamikai fejlesztésének eredménye a 0,28-os légellenállási együttható, amellyel a negyedik generáció egyfelől jelentősen felülmúlja közvetlen elődjét (cw = 0,32), másfelől mércéül szolgálhat a kisautók szegmensében. Az új FABIA kiváló légellenállási tulajdonságai nagyban hozzájárulnak üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása csökkentéséhez. Az aerodinamikai fejlesztés során több részleg szakemberei – például formatervezők, aeroakusztikai szakértők, illetve az autó karosszériáját, alját és motorjait tervező mérnökök – dolgoztak együtt. A ŠKODA számítógépes szimulációkkal és gyakorlati próbákkal kombinálta a virtuális teszteket, a tesztvezetések fő célját a szimulációk eredményeinek ellenőrzése és megerősítése jelentette.
Több tízezer óra gépidő szuperszámítógépeken
A ŠKODA AUTO aerodinamikai részlege nagyrészt a virtuális térben dolgozott az új FABIA fejlesztése során. Mivel az autók aerodinamikájának optimalizálása különösen összetett feladat, ahol minden apró változtatás más területekre is számos hatást fejthet ki, a mérnökök nagyteljesítményű számítógépeket használtak, hogy úgynevezett numerikus áramlástani szimulációk (Computational Fluid Dynamics; CFD) segítségével a lehető legtöbb változatot vizsgálhassák meg virtuálisan. Nagyjából három és fél év alatt több mint háromezer ilyen áramlási szimulációt futtattak le, ami több tízezer órányi számítástechnikai gépidőt vett igénybe. Az aerodinamika jelentősége különösen megnőtt az autóiparban az elmúlt évek során, s az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási határértékek következtében továbbra is egyre fontosabbá válik. A ŠKODA AUTO ennek megfelelően nagymértékben bővítette kompetenciáját és munkatársai létszámát e szakterületen. Míg húsz éve összesen három aerodinamikai szakember dolgozott a ŠKODA AUTO gárdájában, ma egyedül a FABIA fejlesztésében vettek részt ennyien.
A hűtőzsaluzat 120 kilométer/óránál 100 kilométerenként akár 0,2 literrel mérsékli az üzemanyag-fogyasztást
Számos részletmegoldás járul hozzá a ŠKODA FABIA kategóriájában legjobbnak számító aerodinamikai tulajdonságaihoz. Fontos műszaki megoldás az első lökhárító alsó légbeömlő nyílása mögött elhelyezett, újszerű hűtőzsaluzat, amely a FABIA sorozattal jelenik meg ebben a járműkategóriában. Csekély hűtési igény esetén az aktívan állítható lamellák záródnak, így javítva az aerodinamikai tulajdonságokat. 120 kilométer/óra állandó sebességgel haladva ez akár 0,2 liter üzemanyag megtakarítását is eredményezheti 100 kilométerenként, a FABIA szén-dioxid-kibocsátása így akár öt grammal is alacsonyabban alakulhat kilométerenként. Nagy hűtési igény vagy rövid megállások esetén a rendszer nyitja a lamellákat, hogy a lehető legtöbb levegő áramolhasson be. Emellett számos további elem is gondoskodik az optimális légellenállásról. Elöl a lökhárító különleges nyílásai, az úgynevezett Air Curtain elemek aerodinamikailag különösen kedvező módon, a karosszériához és a kerekekhez közel vezetik el az autó oldala mentén a levegőt. A jármű alatt a korábbi három helyett tizenkét burkolati elem alkotta borítás optimalizálja a légáramlásokat, az oldalsó idomokkal (Finlet) kiegészített nagyobb méretű tetőlégterelővel közösen még kedvezőbben alakítva a far körül és az autó mögött kialakuló turbulens légáramlásokat. A külső visszapillantó tükrök házainak formája célzottan a hátsó lámpák – az áramlások megfelelő leválását segítő – légterelő pereme felé irányítják a levegőt. Mivel a kerekek önmagukban a légellenállás mintegy 25 százalékáért felelősek, a ŠKODA – első ízben immár a FABIA számára is – speciális műanyagbetéteket alkalmaz a könnyűfém keréktárcsák kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságai szolgálatában.