A felfüggesztés gyakran figyelmen kívül hagyott tartozékainak fontossága!


A hibás vagy módosított ütközők kockázata

Az ütközésgátló vagy rugóúthatároló egy rugalmas alkatrész, amely a dugattyúrúd fölé van szerelve. Menet közben puffereli a lengéscsillapító (valójában rezgéscsillapító) mozgását, hogy ne sérüljön meg. Ez különösen fontos nagy terhelés és erős gerjesztés esetén. Ugyanakkor a lökésütköző megakadályozza, hogy az autó karosszériája veszélyesen kilengjen kanyarokban azáltal, hogy csökkenti a lengéscsillapító mozgását. A kialakítást tekintve az ütközőütköző a kiemelkedő csillapítási tulajdonságokat a magas mechanikai kopásállósággal és a vegyi és egyéb külső hatásokkal szembeni kivételes ellenállással ötvözi. Ez egyértelműen azt mutatja, hogy ezzel az alkatrészrel szemben magas műszaki követelményeket kell támasztani.

A kopott ütközők lehetséges következményei

A kopott vagy hibás ütköző nem apróság, de még csak nem is hiba. Ez abból látszik, hogy ugyanazokat a felfüggesztési problémákat okozhatja, mint egy sérült vagy elhasználódott lengéscsillapító. Van még valami közös: a sofőr mindkét esetben alig van tudatában a problémának, mivel az állapotromlás általában fokozatos – kulcsszó „szokáshatás”. Ezért olyan fontosak a műhely által végzett rendszeres felfüggesztési ellenőrzések, és aktívan ösztönöznie kell ügyfeleit ezek elvégzésére. Ellenkező esetben a probléma csak szélsőséges helyzetekben, például hirtelen kitérő manővernél vagy vészfékezésnél derülhet ki: ha a jármű ezután irányíthatatlannak bizonyul és összeomlik, már késő lehet a javításhoz.

Bump stopok a tuning összefüggésében

A lökhárítóknak van egy másik, egyelőre meg nem nevezett feladata is: Ha egy felfüggesztési rugó eltörik, vagy egy légrugó teljesen nyomásmentes lesz egy hiba miatt, akkor a kerekek szabadon mozognak. Ezért az ütközőket nem szabad manipulálni vagy módosítani. A tuning szektorban például gyakran lerövidítik, hogy extrémebb süllyesztést érjenek el. Ezenkívül meghosszabbították őket, hogy megakadályozzák a kerekek túlzott elhajlását. Legyen azonban óvatos: ezek a változások ugyanolyan kockázatosak, mint a hibák.

Hogyan lehet felismerni a hibás ütközőket

A szivárgó olajos lengéscsillapítókkal kapcsolatban gyakran jelentkeznek tipikus meghibásodási tünetek. Az olaj megtámadja az ütközőt, és az anyag gyors öregedéséhez vezet. Idővel az ütköző kevésbé rugalmas és törékennyé válik – terhelés hatására akár széteshet. Amint működése jelentősen megsérül, a problémalánc folytatódik. Ennek közvetlen következménye a felfüggesztés egyéb részei, például maguk a lengéscsillapítók vagy a gumi-fém csatlakozások fokozott kopása.

A BILSTEIN tipp: Rendszeresen ellenőrizze az ütközőket a felfüggesztés ellenőrzése során, és legkésőbb a lengéscsillapítók cseréjekor cserélje ki őket.

Általános megjegyzés – Szakszerűen keresse fel a felfüggesztési problémákat:

A következő vizsgálati módszerek vagy vizsgálati lehetőségek állnak rendelkezésre a kopott vagy hibás ütközők és egyéb felfüggesztési hibák felkutatására a műhelyben:

Szemrevételezés: pl. olajveszteség, rugótörés, hibás ütközők, elektromos csatlakozások
Tesztvezetés: e. g. pályabiztonság, fékezési viselkedés, befordulási viselkedés és zajok
Felfüggesztés ellenőrzés: pl. funkció, állapot, a tengely hatása, eltérés százalékban