A Ford meghonosítja a kézhasználat nélküli vezetést a brit autópályákon
A Ford döntő fontosságú mérföldkőhöz érkezett egy 2-es szintű fejlett vezetéssegítő rendszer¹ ² bevezetésével, amely hatósági engedéllyel használható Nagy-Britannia autópálya-hálózatán. Ez az első ilyen rendszer, amit Európában engedélyeztek.
Ma már 193.000 Ford és Lincoln fut az utakon, amelyeket felszereltek a BlueCruise rendszerrel, és ezeket az autókat eddig összesen 102 millió kilométernyi távon vezették kézhasználat nélkül a tulajdonosaik az USA-ban és Kanadában, ahol a BlueCruise technológia nemrégiben a legtöbbre tartott vezetéssegítő rendszer lett a fogyasztói felmérések alapján.
Most, hogy az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma zöld utat adott a Ford BlueCruise rendszernek² ³, az erre alkalmas Mustang Mach-E modellek is használhatják az ‘engedd el, és figyelj’ vezetéstechnológiát Anglia, Skócia és Wales 3700 kilométernyi, előre feltérképezett autópályáin⁴.
A BlueCruise új szintre emeli a fejlett vezetéssegítő rendszerek kínálta kényelmet. A berendezés az útra felfestett jelzések, a sebességhatárra figyelmeztető táblák és az állandóan változó forgalom folyamatos monitorozásával vezérli a kormányzást, a gyorsítást, a fékezést és a sávtartást, és biztonságos követési távolságot tart – sőt közlekedési dugó esetén akár állóra is fékezi az autót.
Mindemellett kifinomult infrás kameratechnológia ellenőrzi, hogy a vezető figyelme nehogy elkalandozzon.
“Nem minden nap jelenthetjük ki, hogy nagy lépést tettünk a jövő felé, de az egész iparág számára fontos mérföldkő, hogy a Ford BlueCruise lett az első, kézhasználat nélküli vezetést biztosító rendszer, amit engedélyeztek egy európai országban,” nyilatkozta Martin Sander, a Ford Model e, Európa vezérigazgatója. “A modern autópályákon még a legmagabiztosabb vezetők is elfáradnak, sokan pedig egyszerűen szoronganak az itteni forgalomban. A BlueCruise elvégzi a munka egy részét, hogy a vezetés kevésbé legyen megterhelő, és a Ford-tulajdonosok kissé magabiztosabban és kényelmesebben autózhassanak.”
A 2023-as⁵ Ford Mustang Mach-E vásárlói az elsők Nagy-Britanniában, akik előfizetéssel⁶ aktiválhatják BlueCruise-t. Az első 90 napnyi használat díja benne van az autó árában, ezután pedig 17.99 font (kb. 7700 forint) havi díjért élvezhetik a rendszer kényelmét a hosszú autóutakon és családi nyaralásokon.
“A mai nap az egész iparág számára fontos dátum, hiszen a Ford BlueCruise lett az első, kézhasználat nélküli vezetést biztosító rendszer, amit engedélyeztek Nagy-Britanniában,” szögezte le Lisa Brankin, a Ford UK & Ireland ügyvezető igazgatója. “Mindig is arra törekedtünk, hogy vásárlóinknak a legmodernebb technológiákat kínáljuk, és a BlueCruise révén most még egy lépéssel tovább jutottunk ezen az úton.”
A Ford világszerte több mint 1,1 millió kilométeren át tesztelte a fejlett vezetéssegítő rendszerét, hogy az autósok ösztönösen és magabiztosan használhassák a BlueCruise technológiát, amely segít a vállalatnak a mobilitási megoldások élvonalába lépni.
“Örömteli, hogy a Ford minket választott a BlueCruise technológia európai bevezetésére, amivel országunk még inkább az innováció hazájává vált,” mondta el Jesse Norman, az Egyesült Királyság közlekedési minisztere. “A legújabb vezetéssegítő rendszerekkel kellemesebb és egyszerűbb autózni, sőt biztonságosabb is, hiszen csökkentik a vezetői hibák esélyét.”
A Ford arra készül, hogy (ahol azt a jogszabályok megengedik) további európai országokban is aktiválja a BlueCruise rendszert, amit a következő évek során újabb Ford modellekbe is beépít majd.
Új vezetési élmény: engedd el, és figyelj
A BlueCruise a Ford Intelligens Adaptív Sebességtartó Automatikájára (IACC)2 épül, ami a megengedett sebességhatáron belül automatikusan tartja a forgalom tempóját, és szükség esetén akár állóra is fékezi a járművet. A kézhasználat nélküli vezetés az autópályák erre engedélyezett Blue Zone szakaszain lehetséges; itt a vezetők elengedhetik a kormánykereket, ha közben folyamatosan figyelik az utat.
A kézhasználat nélküli vezetésre váltás előtt a BlueCruise-képes járművek ellenőrzik, hogy az úrfelületre felfestett jelzések jól láthatók, hogy a vezető az autó előtti útszakaszt nézi, és hogy minden más körülmény megfelelő. A rendszer bekapcsolt állapotát animált szöveges üzenet és kék fényjelzés mutatja, amit még a színvakok is hatékonyan érzékelnek.
A legfeljebb 130 km/órás sebességig használható BlueCruise radarokkal és kamerákkal érzékeli és tartja az autó sebességét és pozícióját. Az úttestre felfestett jelzéseket és a sebességkorlátozásra figyelmeztető táblákat egy előre tekintő kamera figyeli, a vezető arca felé pedig egy infrakamera irányul a műszeregység alól, ellenőrizve szemmozgását és fejtartását (még akkor is, ha napszemüveget visel), ezzel biztosítva, hogy folyamatosan figyelje a forgalmat.
Ha a rendszer úgy találja, hogy a vezető nem az utat nézi, figyelmeztető jelzést ad; ez először a műszeregységen jelenik meg, utána hangjelzésre vált, majd a BlueCruise aktiválja a fékeket, végül pedig lelassítja az autót, miközben folyamatosan kormányoz. Ugyanez történik, ha a vezető nem teszi vissza a kezét a kormánykerékre, amikor az autó kilép egy Blue Zone útszakaszról.
A Ford együttműködik a hatóságokkal, és vizsgálja annak lehetőségét, hogy a BlueCruise rendszert egy jövőbeli Ford Power-Up szoftverfrissítésen keresztül is telepíthesse az opcionális Tech Pack vagy Tech Pack + csomaggal felszerelt Mustang Mach-E modellekre, amelyek még 2023 előtt készültek.
Jó okkal az első
A Ford mérnökei 160.000 kilométeren át tesztelték az európai utakon a legújabb generációs vezetéssegítő rendszereket – köztük a BlueCruise-t –, és ehhez a távhoz hozzáadódik még az a mintegy 965.000 kilométer is, amit a rendszer az elmúlt két évben teljesített az USA és Kanada útjain. A Nagy-Britanniában folytatott minősítő tesztek során bebizonyosodott, hogy a BlueCruise magabiztosan kezeli azokat a helyzeteket, amelyekkel egy autós a mindennapok során szembesül, például a lekopott útjelzéseket, a rossz időjárást vagy az útjavítási munkákat.
“Jó oka van annak, hogy éppen a Ford BlueCruise lett az első ilyen rendszer, ami engedélyt kapott egy európai országban: bebizonyítottuk, hogy képes segíteni a vezetésben, miközben rászorítja az autóst, hogy ne fordítsa el a tekintetét az útról, ezzel garantálva az utasok biztonságát akkor is, amikor a rendszer kormányoz,” mondta Torsten Wey, a Ford Európa fejlett vezetéssegítő technológiákért felelős főmérnöke.
A BlueCruise a legújabb funkció a Mustang Mach-E bőséges technológiai kínálatában, amelyben olyan megoldások szerepelnek, mint az Ütközésre Figyelmeztető rendszer², az Aktív Parkolóasszisztens 2.0² vagy SYNC 4A konnektivitási rendszer⁷ 15,5 colos érintőképernyővel.
Emellett a FordPass Connect⁸ által biztosított kapcsolat révén a Ford Power-Up szoftverfrissítés folyamatosan tökéletesíti a járművet, és új funkciókat telepít – anélkül, hogy ehhez el kellene látogatni egy márkaszervizbe.
A két feltöltés között akár 600 kilométer megtételére is képes⁹, és Európa legnagyobb, több mint 450.000 állomást magában foglaló töltőhálózata, a BlueOval által támogatott Mustang Mach-E az egyik abból a kilenc modellből, amelyeket a Ford 2024-ig tervez bevezetni Európában. A vállalat arra törekszik, hogy 2035-ig minden újonnan értékesített járműve nulla emisszióval működjön, illetve hogy európai létesítményei, logisztikája és beszállító karbonsemlegessé váljanak.