A Ford továbblép
A Ford Motor Company szándéka, hogy 2050-re globális szinten elérje a karbonsemlegességet, addig pedig köztes szénsemlegességi célokat tűz ki annak érdekében, hogy – többek közt Európában is – még hatékonyabb és gyorsabb megoldások születhessenek az éghajlatváltozás kihívásaira.
A vállalat mindezt a 21. éves Fenntarthatósági Jelentésében tette közzé. A Ford az egyetlen, teljes modellpalettával bíró amerikai autógyártó, amely elkötelezte magát amellett, hogy a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény előírásai szerint hozzájárul a CO₂-kibocsátás csökkentéséhez, emellett pedig Kalifornia állammal is együttműködik a járművek üvegházhatású gázkibocsátására vonatkozó szigorúbb szabványok kidolgozásában.
Európában a Ford már jelenleg is teljes egészében zöld villamos energiát használ összes Egyesült Királyságbeli üzemében, a romániai Krajova üzemben, illetve minden gyáregységében a németországi Kölnben, beleértve a járműösszeszerelő és motorgyártó üzemeket is. A Ford arra számít, hogy Európa is az első globális régiók között lesz, amelyek szénsemlegessé válnak.
Tavaly novemberben a Ford Európa is csatlakozott ahhoz a felhíváshoz, mely az üzleti szereplők, kormányok és civil szervezetek együttműködését kéri a Fenntartható Európa 2030 stratégia kidolgozásában
A vállalat már korábban bejelentette, hogy azt tervezi: 2035-re minden gyáregységében 100 százalékban helyben előállított megújuló energiát használ majd. Ez a gyakorlatban olyan energiát jelent, ami természetes úton által újra meg újra feltöltődő forrásokból származik – például vízerőművekből, geotermikus erőművekből, illetve szél- vagy naperőművekből.
A szénsemlegesség a nulla széndioxid-kibocsátás elérését jelenti, az ilyen jellegű emissziók kiegyensúlyozásával. Ennek érdekében a Ford kezdetben arra a három területre összpontosít, amelyek CO₂-kibocsátásának mintegy 95 százalékát jelentik: a járművek használatára, beszállítói hálózatának működésére, illetve a vállalat üzemeire és egyéb létesítményeire.
2050-es célkitűzéseit illetően a Ford igyekezett minden lehetséges tényezővel számolni, beleértve a vásárlók reakcióit, a kormányzati szintű szabályozásokat, a gazdasági körülményeket, valamint a megújuló, szénsemleges villamos energia és a megújuló üzemanyagok rendelkezésre állását.
“Képesek vagyunk remek járműveket fejleszteni és készíteni, erős üzletmenetet fenntartani és gyarapítani, és ezzel egyidejűleg megvédhetjük bolygónkat is. Ezek a dolgok valójában kiegészítik egymást,” mondta Bob Holycross, a Ford fenntarthatóságért, környezetvédelemért biztonságért felelős alelnöke. „Még nem kaptunk választ mindenkitől, de eltökélt szándékunk együttműködni az összes globális és helyi partnerünkkel és a többi érintett féllel, hogy sikeresen elérhessük ezt a célt.”
Mindemellett a Ford jelenleg is dolgozik a Tudományosan Megalapozott Célkitűzések nevű kezdeményezés által jóváhagyott és meghatározott, 1, 2. és 3. számú emissziós előírások teljesítésén. Az 1. számú alkalmazási kör a vállalati tulajdonú vagy általa felügyelt forrásokból eredő közvetlen károsanyag-kibocsátásokra vonatkozik, míg a 2. alkalmazási kör célkitűzései a Ford által vásárolt villamos energia, gőz, fűtés és hűtés előállításából származó közvetett kibocsátásokat ölelik fel. A 3. körbe tartozó emisszió egyebek mellett a Ford által forgalmazott járművek használatával járó károsanyag-kibocsátást, illetve a beszállító lánc által termelt emissziót jelenti.
A 2050-re vonatkozó kötelességvállalás jegyében a Ford továbbra is arra törekszik, hogy termékei és tevékenységei egyre kevésbé terheljék a környezetet. 2019-ben a vállalat továbbfejlesztette klíma-stratégiáját, hogy az emberközpontú tervezés segítségével hatékonyabb módszereket találjon az emberek akaratának és igényeinek, illetve az üzleti tevékenységek és a technológiai lehetőségek összehangolására.
A vállalat szénsemlegességi stratégiáját egy olyan Ford-csapat dolgozta ki, amelynek tagjai a világ minden tájáról (többek közt az Egyesült Államokból, Európából és Kínából) érkeztek, alaposan megvizsgálva és kielemezve a környezetre, a fogyasztókra, a technológiára, a jogszabályokra, az energiára, a versenyképességre, az életciklus-felmérésekre és egyéb trendekre vonatkozó információkat.
A klímaváltozással járó kihívások kezelése kulcsfontosságú feladat és stratégiai prioritás a Ford számára. Ennek az is fontos része, hogy a vállalat a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezménynek megfelelően elősegítse a globális felmelegedés megállítását.
Mindy Lubber, a Ceres fenntarthatósági nonprofit szervezet elnök-vezérigazgatója külön kiemelte a Ford hosszú távú célkitűzéseit, példaként állítva azokat más vállalatok elé.
“Gratulálunk a Fordnak, amiért vállalta, hogy 2050-re széndioxid-semlegessé válik,” mondta. „A Ford belátja, hogy a klímaváltozás kezelése nem várhat, mi pedig arra ösztönzünk minden vállalatot, hogy ne késlekedjenek a megfelelő lépésekkel, és globális tevékenységeik megtervezésében vegyék figyelembe a tudományosan megalapozott célkitűzéseket.”
2022-ig a Ford több mint 11,5 milliárd dollárt invesztál az elektromos járművekbe, vállalva, hogy minden, Európában forgalmazott személyautójához kínál majd elektromos hajtáslánc-változatot, és hogy a kontinens piacain 2021 végéig 18 elektromos hajtásláncú modellt kínál majd, köztük mild hibrid, full hibrid, plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos változatokat.
A jelentés további lényeges témakörei a napokban megjelenő rövid cikkekben lesznek olvashatók