A formatervezés új dimenziója jellemzi a vadonatúj Lexus ES-t

A jövő Lexus-utastere

Az ES belső terének látványát és hangulatát megformáló dizájnerek számára a Lexus Future Interior tanulmány szolgált kiinduló pontként, amelyben ügyesen keveredik a vezetőt körülölelő cockpit az első utas tágas és kényelmes terével. A központi kijelző, a műszeregység és a head-up display egy szoros egységben kapott helyet; ezzel az átgondolt elhelyezéssel sikerült elérni, hogy a vezető folyamatosan az úton tarthassa a tekintetét. A Lexus ezt a koncepciót “vezérlőállásnak” nevezte el, mert a beülés pillanatától kezdve az összes kezelőegység karnyújtásnyira található, és az összes műszer a közvetlen látómezőben helyezkedik el. A kartámaszok kényelmesen a vezető könyöke alá siklanak, akinek a nyomógombok kezeléséhez nem kell a levennie kezét a kormányról. A vezető figyelmét elterelő hatásokat tovább csökkenti az opcionális head-up display, ami az összes fontos információt a vezető elé, a szélvédőre vetíti. A luxuskategória legnagyobb méretű színes kijelzője a vezető által kedvelt paramétereknek megfelelően állítható. A kijelző – az olyan alapvető funkciókon kívül, mint a sebesség, az üzemanyagszint, vagy a váltókar állása – képes megjeleníteni a sebességkorlátozó táblákat, a sávkövető automatika figyelmeztetéseit, vagy a navigáció iránymutató jelzéseit. Nagyon fontos, hogy autózás közben a vezetőnek nemcsak látnia, hanem éreznie is kell. Az ES-ben az üléspozíción is javítottak, természetesebb a kormány dőlésszöge, javítottak a pedálok pozícióján, sőt az ülés is 12 irányban állítható. A kormánykerék az LS-ből származik, karimája ergonomikus, és akár fa berakással és fűtéssel is rendelhető. Az első ülések is fűthetők, sőt szellőztetéssel is megrendelhetők; ilyenkor egy ventilátor közvetlenül a légkondicionálóból szívja a hideg levegőt, így gyorsabb hűtőhatást ér el. A navigáció egy 12,3 colos multimédia kijelzővel és a második generációs Remote Touch érintőpaddal kezelhető. A hátsó utasok kényelme már hosszú ideje az ES egyik védjegye, és az új modellben ezt a meredekebben ereszkedő tetővonal ellenére is sikerült magasabb szintre emelni. Ezt a csípőpont alacsonyabbra helyezésével és gondosan megformált, tágasabb fejteret kínáló tetőkárpitozással sikerült megoldani, nem beszélve a hosszabb tengelytávolságból adódó bőségesebb lábtérről. Az utastér új színsémái jól beleillenek a ‘provokatív elegancia’ alaptémájába. A Telt Krémszín opció és a barna tetőkárpit kombinációja modern, ugyanakkor meghitt látványt és hangulatot teremt. A választékban megtalálható még a Fekete, a Chateau és a Topáz Barna is.

Fokozott kényelem az új ES-ben

A tágasság és a csend mindig is a Lexus ES utasterének alapvető értéke volt. A vadonatúj modell sem szakít ezzel a hagyománnyal, hiszen kabinjának tágassága kétségkívül élvonalbeli, nem kis részben kategóriaelső, 1022 mm-es tandemtávolságának köszönhetően. A kabin minőségi kialakításánál szigorúan szem előtt tartották, hogy – az utas testalkatától és magasságától függetlenül – az utasteret a testtartás és kényelem szempontjából legkedvezőbb ülésekkel szereljék fel, és a lehető legcsendesebb és legnyugodtabb atmoszférát teremtsék meg. A Lexus tudja, hogy közvetlen kapcsolat áll fenn a nyugalom és a minőségérzet között; a nyugodt, békét sugárzó utastér a márka összes autóját meghatározó omotenashi vendégszeretetnek is kulcsa. A vadonatúj ES még magasabb szintre emeli az utasok nyugalmát: az újonnan alkalmazott technológiák és a Lexus LS-nél alkalmazott megoldások is hozzájárulnak ahhoz, hogy az ES a kategória egyik legrelaxáltabb modellje legyen. Hogy a tökéletes nyugalom maradéktalanul megvalósuljon, a Lexus három területre koncentrált: a zajkibocsátás és a vibráció visszaszorítása még a forrásnál, hangszigetelés az utastérbe hatoló hangok kivédésére, valamint a zajvédelem olyan speciális anyagok alkalmazásával, amelyek elnyelik a nemkívánatos hangokat. Az új modell ezen a téren minden eddigin túlmutat, és ez érezhető is – attól a pillanattól fogva, hogy beülünk az autóba, egészen a nagy sebességű utazásokig.

Az ideális ülések kifejlesztése három éven át tartó tervezési projekt eredménye volt

Az új ES üléseit három éven át fejlesztették, számtalan prototípuson keresztül jutva el ahhoz a végleges kialakításhoz, amiben mindenki tökéletesen fényűző kényelemben utazhat, méghozzá testalkattól függetlenül. A tervezők arra törekedtek, hogy az ülésben helyet foglalók kellemesen érezzék magukat, és hogy az ülés tökéletesen megtámassza a testüket – akár a sztrádán, akár kanyargós vidéki utakon autóznak. Emellett az is fontos szempont volt, hogy az ES vezetője mindig jól érezze az ülésen keresztül az autó mozgását, de anélkül, hogy zavarnák az út felől érkező rezgések. Az új ES ülései kifejezetten egyszerű szerkezetűek: vasvázra felvitt poliuretán hab alkotja őket. A párnázat lapos, ám az oldalait megemelték, kellően megtámasztva a csípőt és stabilizálva az utas testét. A párnázatot olyan szélesre tervezték, hogy a termetesebb sofőrök is kényelmesen elférjenek, ugyanakkor rendkívül apró bemélyedésekkel tarkították a felületet, hogy a kisebb utasok is belesüppedhessenek az ülésbe, és az biztonságosan megtartsa őket. Tipikus Lexus-figyelmesség, hogy minden ülés felső részét laminált réteggel látták el. Ebbe a vékony, puha rétegbe könnyedén belesüpped a fej, így a támla határozottabb stabilitást biztosít.

Az ES F SPORT üléseinek tervezésekor a mérnökök az LC kupéból merítettek ötletet, amelynek ülései még hatásosabban támasztják meg a testet.

“Az F SPORT kiemelkedően sportos modell. Ezért éreztem szükségét annak, hogy stabilizáljuk az utasok testét: így a vezető még versenypályán, teljes sebességnél sem mozdul el. Ezt az ülések tesztjei is igazolták: a vezető üléshelyzete még nagy sebességű kanyarodáskor is alig változik.” – meséli Takeshi Kawano, a mérnökcsapat vezetője.