A Fővárosi Önkormányzat szerint széles körű együttműködéssel valósulhat meg a pesti alsó rakpart #karigerítése
Nyilatkozatot fogadtak el csütörtökön a pesti alsó rakpart jövőjével foglalkozó partnerségi egyeztetés résztvevői, e szerint a fejlesztés széles körű együttműködéssel valósulhat meg – közölte a Fővárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Azt írták, a nyár elejétől egyeztetnek civil szervezetekkel – többek között a Magyar Autóklubbal, a Magyar Kerékpárosklubbal, a Levegő Munkacsoporttal, a VALYO – Város és Folyó Egyesülettel és a Személyhajósok Szövetségével – a rakpart jövőjéről, a csütörtökön aláírt nyilatkozat a rakpart jövőképe mellett a tervezéshez és a kivitelezési munkálatokhoz kapcsolódó együttműködés kereteit is rögzíti.
A tájékoztatás szerint a tervezett felújítással a 21. század igényeire és kihívásaira, így a klímaváltozás hatásaira is reflektáló, színvonalas közterület jöhet létre a belvárosi partszakaszon.
Közölték, a részt vevő szervezetek támogatják azt az elképzelést, amelynek célja a pesti alsó rakparton a zöldfelületek növelése, a szabadidős szolgáltatások bővítése, a gyalogos és kerékpáros közlekedés segítése, a turisztikai és hajós forgalom rendezett kiszolgálása. Mindez szakaszosan eltérő kialakítással, ütemezetten valósulhat meg a következő években.
A most megkötött együttműködési nyilatkozat alapján folytatódhat a rakpart tervezése, de ezzel párhuzamosan folytatódnak a tesztek is, például a rakpart hétvégi gyalogos-kerékpáros megnyitása. Ez a kivitelezés első ütemében azokon a szakaszokon – például az id. Antall József rakparton – történhet meg, amelyeken a pesti alsó rakpart közúti átmenő forgalmára nincs végleges hatással.
Hozzátették, a tesztek tapasztalatainak értékelése alapján, ha az eredmények bizonyítják a város közlekedésének működőképességét, a kivitelezés további ütemében egyes szakaszokon teljes szélességben gyalogosbarát sétányokat hozhatnak létre.
Közölték, a kivitelezés több ütemre bontása lehetőséget teremt arra, hogy a végleges átalakítás előtt kiterjesztett és alaposan vizsgált tesztidőszakot lehessen tartani, ezért a nyilatkozat aláírói támogatják, hogy a hétvégi alkalmak mellett akár a nyári tanítási szünetben, akár hétköznap esténként – a délutáni csúcsforgalom után – megnyíljon a rakpart a gyalogosok előtt.
Támogatják továbbá, hogy az ideiglenes megnyitások a tervezett új közterületi funkciókat – például a tavaly kipróbált pihenőpartot – is modellezzék.
A nyilatkozat rögzíti, hogy tesztidőszakok eredményeit közösen kidolgozott mérési sztenderdek alapján kell majd megvizsgálni.
A koncepció szerint az id. Antall József rakparton megmarad az irányonként 2×1 forgalmi sáv, 30 kilométer/óra forgalomcsillapítással. A parkolósávot irányhelyes kerékpársávok váltják, megújul a Duna-parti gyalogos sétány, bővülő zöldfelületekkel és a jelenleginél sokkal több fával szegélyezve.
A Jane Haining rakparton a kikötők kiszolgálása érdekében megmarad egy szervizút, ami a kerékpáros és rolleres forgalomnak ad helyet. A széles gyalogos sétányon a teresedések alkalmasak lesznek kávézóteraszok kialakítására és időszakos események megszervezésére.
Az Erzsébet híd pesti hídfőjénél a közúti forgalom a felső rakparton kapacitáscsökkenés nélkül is megoldható, ami az elképzelés szerint lehetővé teszi, hogy az alsó rakpartot teljes szélességben a gyalogosok használhassák. A sétányhoz közvetlenül kapcsolódik a rakpart alsó lépcsősora, ami egy Budapesten egyedülálló, közvetlen vízparti köztérré alakulhat.
A Belgrád rakparton a házak felőli oldalon megmaradna egy forgalomcsillapított utca a helyi forgalom számára. A környéken élők mindennapjait segítené a parkolóhelyek rendezése, valamint kizárólag a helyiek által használható lakossági parkolóhelyek kialakítása. A víz felőli oldalon megmaradna egy szervizút a hajóállomás épületeinek kiszolgálására, amely mellett önálló kerékpárút épülne. A kikapcsolódásra a szélesebb gyalogos sétány, valamint a hajóállomás épületeiben található kávézók és éttermek kínálhatnak majd lehetőséget.
A Fővárosi Önkormányzat szerint a rakparti sétány a Fővám téren át kapcsolódik majd a nemrég szintén fővárosi támogatással megújult Nehru-parthoz, valamint a Millenniumi városközpont parti sétányához, és mindez azt jelenti, hogy néhány éven belül az Árpád hídtól a Rákóczi hídig tartó, csaknem 10 kilométeres, egybefüggő Duna-parti gyalogos tengely jöhet létre.