A Goodyear hólaborban fejleszti a legjobb téligumikat
Minden hópehely egy-egy egyedi alakzat, amelyet jégkristályok milliárdjai alkotnak. A hópelyhek összeállva sok örömöt okozhatnak a téli sportok szerelmeseinek, ám egyúttal sok bosszúságot is a közlekedőknek. A Goodyear elhatározta, hogy részletesen utánajár a hópelyhek titkának. A vezető abroncsgyártó vállalat luxemburgi kutatóközpontban található a legmodernebb technikával felszerelt hókutató laboratórium, ahol tudósok vizsgálják a hó és az abroncsok közötti kölcsönhatásokat, olyan megoldásokat keresve, amelyekkel még biztonságosabbá és élvezetesebbé tehető a téli autózás.
A hó tudománya
Minden hópehelyben van valami közös: mindegyikük hatszögletű, pontosabban hatszorosan szimmetrikus. De vajon miért? A válasz az, hogy a vízmolekulák mindig igyekeznek egymáshoz képest 60 vagy 120 fokos szögben elhelyezkedni. A hó számos különböző formában megjelenhet, a skótoknak például 421 különböző szavuk van rá1. A hó állapota valójában folyamatosan változik, mert az egymás melletti hókristályok az érintkezési pontokon összenőnek. A hó valójában folyamatosan változik, mivel a hókristályok a kapcsolódási pontjaikon együtt nőnek. Ezt a fizikai folyamatot szinterezésnek nevezzük. A száraz porhó sűrűsége megközelítőleg 30 kg/m³, a tömörödött régi hó sűrűsége a talajon az 500 kg/m³-t is elérheti, sőt a csonthó, más néven firnhó (összesűrűsödött, jéggé fagyott hó) esetében ez az érték akár 800 kg/m³ is lehet. A hó izgalmas tudománya nagyon szorosan kapcsolódik a téli abroncsok fejlesztéséhez. A hó kimondottan sokféle lehet, emiatt a vezetés a havas utakon nem kevésbé sokrétű probléma. A hó szerkezete tehát közvetlen hatással van az abroncsok teljesítményére.
Fizikaóra a havas úton
A havas úton haladó jármű abroncsaira a hó a hókristályok összekapcsolódása miatt rátapad. A körülményektől függően a futófelületbe több-kevesebb hó ragad bele – ilyen behavazódott abroncsot valószínűleg már mindenki látott.
Amikor friss porhóban vezetünk, az abroncsot a hó teljesen beborítja. Az összetömörödött hó ezzel szemben csak a mintaárkokba tapad bele, és emiatt a futófelület fekete-fehérnek tűnik. A keményre taposott hó nem tapad fel a futófelületre, ezért az abroncs fekete marad. A hó és az abroncs közötti kölcsönhatásokat ugyanakkor más tényezők, így a léghőmérséklet és a gördülési sebesség is befolyásolják.
A téli abroncsok teljesítménye havas felületen tulajdonképpen akkor a legjobb, ha az összes tapadást biztosító él szabadon marad. Ha az abroncsra nem ragad rá a hó, a rengeteg kapaszkodóél ideális körülmények között fejtheti ki hatását. A 205/55R16 méretkategória téli prémiumabroncsai – mint például a Goodyear UltraGrip 9+ – az optimális tapadás biztosítása érdekében több mint 2500 speciális kialakítású lamellával rendelkeznek. A hó fizikájának, illetve a hó és az abroncs kölcsönhatásainak megértése éppen ezért alapvető fontosságú a téli abroncsok fejlesztése során.
Csúcstechnológiás kutatás
A Goodyear a világ egyik vezető abroncsgyártójaként folyamatosan fejleszti téli abroncsait. A vállalat lelkes kutatókból álló fejlesztői csapata a hó tulajdonságait és a hó és abroncs közötti kölcsönhatásokat a legapróbb részletekig elemzi.
Pontosan
erre a célra hoztak létre a közelmúltban egy csúcstechnológiás
hókutató laboratóriumot a luxemburgi Goodyear Kutatóközpontban.
„A levegő hőmérséklete az egyes szektorok között 0° és
mínusz 40°C között változik” – magyarázza Dr. Frank
Schmitz, az alkalmazott fizikai méréstechnológia csoportvezetője.
A kutatási tevékenységek átfogó jellegűek, és a különböző
formájú hókristályok generálásával kezdődnek. A mérnökök
ezután mikroszámítógépes tomográfiával elemzik a hómintákat,
és ennek alapján modern szoftverek segítségével 3D-s szemléltető
modelleket állítanak elő. „Az eredmények segítségével jobban
megérthetjük a hó morfológiáját és annak hatását a téli
abroncsok teljesítményére” – fejti ki Dr. Schmitz. A fizikusok
ezenkívül a különböző hótípusokat kombinálják is, így
szimulálva a havas utakra jellemző körülményeket. A
súrlódás
és kopás tanulmányozására szolgáló tribométer és az ehhez
hasonló mérőműszerek alkalmazásával az anyagtudomány
képviselői az optimális futókeverékek, profilok és
lamellaelrendezések kidolgozása érdekében intenzíven vizsgálják
az abroncsok hóban mutatott súrlódását.
A laboratóriumi
eredmények tökéletesen kiegészítik azoknak a tesztpilótáknak a
megfigyeléseit, akik az új abroncsokat valós körülmények között
tesztelik svájci, skandináv és új-zélandi téli pályákon. A
laboratóriumban és a gyakorlatban szerzett tapasztalatokat azonnal
továbbítják a Goodyear UltraGrip abroncsok fejlesztőihez.
A téligumi-tesztek első helyezettje
A független tesztek évtizedek óta rendre igazolják a Goodyear UltraGrip sorozat abroncsainak kimagasló teljesítményét. A német autós magazin, az auto motor sport 2019-es téliabroncs-tesztjeinek aktuális eredményei alapján az újság a teszt győzteseként a Goodyear UltraGrip Performance+ abroncsot nevezte meg, amely szintén az élén végzett az Auto Express és az Auto Bild sportcars tesztjein is.
A Goodyear UltraGrip 9+ és a Goodyear UltraGrip Performance+ gumikeverékét a korábbi típushoz képest továbbfejlesztették. A speciális lágyító gyanták és növényi olajok biztosítják, hogy az abroncsok alacsony hőmérsékleten is rugalmasak maradjanak. A komplex futófelületi kialakítással és innovatív 3D lamellákkal együtt az UltraGrip abroncsok optimális tapadást és kényelmes vezetést biztosítanak a téli utakon minden körülmény mellett, legyen szó akár havas, jeges, nedves, vagy akár száraz útviszonyokról.
A hóval kapcsolatos további izgalmas érdekességeket keresse a https://www.goodyear.eu/hu_hu/consumer/why-goodyear/science-of-snow.html weboldalon, és vegyen részt vidám téli kvízjátékunkban a Goodyear Facebook-oldalán!
1 A Glasgow-i Egyetem egy 2015-ös tanulmánya szerint