A greenpeace megmondta a tutit! „A dízel- és benzines autók meg az engedélyezőik a vétkesek”

Ha nem tesszük klímabaráttá az unió közlekedési ágazatát, ronccsá változtatjuk a klímát. Greenpeace-aktivisták erre hívják fel az uniós közlekedési miniszterek figyelmét, amint egy földbe állt roncsautóval tiltakoznak a közlekedés klímaromboló hatásai ellen a Közlekedési, Távközlési és Energiaügyi Tanács mai ülésének helyszíne előtt Luxemburgban. A Greenpeace Magyarország azt várja a magyar kormánytól: az ülésen tegyen olyan javaslatokat, amelyek segítenek elérni, hogy 2040-ig teljesen karbonsemleges legyen a közlekedés Magyarországon és az egész Európai Unióban. (Képek: Greenpeace)

Német, lengyel, belga és luxemburgi Greenpeace aktivisták látványos demonstrációval követelik ma Luxemburgban, hogy az Európai Unió tegyen kötelezettségvállalásokat az új dízel- és benzinüzemű személy-gépjárművek fokozatos kivezetésére. Erre lenne szükség a közlekedés dekarbonizációja végett, hogy a párizsi klíma-megállapodás céljainak meg tudjunk felelni.

„Az Európai Unió Közlekedési, Távközlési és Energiaügyi Tanácsénak mai ülése a közlekedési miniszterek utolsó tanácskozása az előtt, hogy júniusban megvitatnák az Európai Unió (EU) hosszú távú klímatervét. A közlekedési ágazat dekarbonizációjának témáját azonban csupán egy napirendi pontként akarják kezelni. Ehelyett arra lenne szükség, hogy Európa közlekedési miniszterei megvitassák, hogyan lehet és kell az ágazatot az EU hosszú távú klímatervének részéve tenni. Az éghajlatváltozás ellen kizárólag akkor lehet tenni, ha a közlekedés területén is megfelelő intézkedéseket hozunk”– nyilatkozta Stoll Barbara, a Greenpeace európai légszennyezési kampányának vezetője.

Európában az üvegházhatású gázok kibocsátásának 27%-áért a közlekedési ágazat felelős; e 27% fele a személy-gépjárművekből származik. [1] A közlekedési ágazat tehát a klímakatasztrófa egyik legfőbb okozója.

A Greenpeace térképen gyűjtötte össze, hogy az egyes városok és nemzeti kormányok eddig milyen vállalásokat tettek világszerte a belsőégésű motorok (ICE), valamint a dízel- és benzinüzemű személy-gépjárművek forgalomból történő fokozatos kivonása végett. [2] Látható, hogy pár jó példa ellenére a legtöbb kormány még nem hozott kellően hatékony intézkedéseket. A belsőégésű motorok kivonására vonatkozó céldátumok vagy a távoli jövőre vonatkoznak, vagy egyáltalán nem is határoztak meg rá határidőt. Sok esetben gyengék a személyautók korlátozására, illetve a közlekedés szabályozására tett intézkedések.

A térképen szerepelnek Budapest korlátozott forgalmú területei is, melyek üdvözlendők, azonban a magyar fővárosban is sokkal ambiciózusabb lépésekre lenne szükség a lakosság egészségének védelme és a klímakatasztrófa elkerülése céljából.

A Greenpeace felszólítja az Európai Uniót, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátását 2030-ig legalább 65%-kal csökkentse, 2040-ig pedig érjen el zéró kibocsátást. [3] Erre azért van szükség, hogy Európa eleget tudjon tenni a párizsi klímaegyezményben vállalt kötelezettségének, miszerint a globális átlaghőmérséklet-emelkedést 1,5°C fokon belül kell tartani. 

A klímacéloknak megfelelés része a városi közlekedés átalakítása: sürgősen el kell kezdeni beruházni a megújuló energiaforrások felhasználásával működő közösségi közlekedés, valamint a kerékpáros- és gyalogos közlekedési infrastruktúra kiépítésébe. Továbbá át kell helyezni a hangsúlyt a közúti szállításról a vasúti szállításra. 

A Greenpeace Magyarország a magyar kormányzattól azt várja, hogy ne az autógyártó cégek érdekeit helyezze mindannyiunk közös jövője elé [4], és kötelezze el magát a klímaválság elleni harcban. A környezetvédő szervezet e hét elején ezért levélben [5] is megkereste a mai EU-s találkozó felelős magyar döntéshozóit, dr. Palkovics László innovációs és technológiai minisztert, valamint dr. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt: tegyen olyan javaslatokat, amelyek segítenek elérni, hogy a tudományos ajánlásoknak megfelelően 2040-ig teljesen karbonsemlegessé váljék a közlekedés hazánkban is.

„Nincs késlekedni való időnk. A klímakatasztrófa nagyon hamar valósággá válik, ha nem cselekszünk. Avégett, hogy az EU teljesíteni tudja a globális átlaghőmérséklet-emelkedés mértékének 1,5°C fokon belül tartását, legkésőbb 2028-ra meg kell szüntetnie a benzin-, dízel- és a hagyományos hibrid üzemmódú személygépjárművek forgalmazását az egyéni és a közösségi közlekedésben egyaránt. [6] Ebből a célból Magyarországon is sürgős lépéseket kell tennünk” – tette hozzá Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezési szakértője.

[1] https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/transport-emissions-of-greenhouse-gases/transport-emissions-of-greenhouse-gases-11 

[2] Greenpeace’s Phase-Out Date Map: 
https://www.greenpeace.org/international/act/clean-air-now/
 
[3] https://www.greenpeace.org/eu-unit/issues/climate-energy/1718/media-briefing-eus-last-chance-to-tackle-climate-change/
 
[4] https://444.hu/2019/05/29/szijjarto-a-kormany-nem-tamogatja-hogy-brusszel-az-autoipar-versenykepesseget-a-kornyezetvedelemre-hivatkozva-korlatozza

[5]  https://www.greenpeace.org/hungary/sajtokozlemeny/4411/kozlekedes-es-klimaveszhelyzet-nyilt-level-a-kozlekedesugyert-felelos-donteshozoknak/

[6] A Német Légiközlekedési Központ (German Aerospace Institute) kutatásának javaslata; forrás: http://www.greenpeace.org/archive-belgium/Global/belgium/report/2018/20180907_GP_EUCarFleet_1.5.pdf

A magyar kormánynak is ideje felismernie: a klímaválság már a jövőnket veszélyezteti