A használt Toyoták Amerikában is drágábbak, mint az újak

Minden annyit ér, amennyit a vevők hajlandóak kifizetni érte. Ezzel az örök igazsággal szembesülnek most sok piacon a használt autók vásárlói: a világszerte megnövekedett kereslet hatására ugyanis egyes piacokon soha nem látott magasságokba emelkedtek az árak.

A közelmúltban napvilágot láttak olyan hírek, amelyek szerint Japánban a vevők akár az újkori értéknél többet – szélsőséges esetben annak akár kétszeresét is – hajlandóak kifizetni egy másodkézből származó, de alapvetően nem vagy alig használt Toyotáért. A jelenség nem ismeretlen az egzotikus vagy ritka automobilok piacán, és bár hétköznapi használatra szánt járművek esetében eddig ritkán fordult elő, végső soron mindkét eset ugyanarra az okra vezethető vissza: a piaci kereslet nagyságrendekkel meghaladja az adott típusból rendelkezésre álló kínálatot.

Nem Japán azonban az egyetlen, ahol ilyen abszurd módon jelentkezik az új generációs Toyota modellek iránti, fokozott érdeklődés, illetve a koronavírus-járvány és a beszállítói láncban támadt fennakadások nyomán megtorpanó termelési kapacitás közötti eltérés. Az elmúlt két év eseményeinek együttes hatására Észak-Amerikában egyre több típusnál fordul elő, hogy néhány hónapnyi használat után magasabb összegért lehet vevőt találni rájuk, mint amennyiért tulajdonosuk eredetileg megvásárolta azokat.

Az autópiaci költségeket fejlett mesterséges intelligencia segítségével figyelő és elemző Jerry.com már az év elején felhívta a figyelmet erre a jelenségre, és azóta is folyamatosan figyelemmel követi az eseményeket. Azt a tíz, előző évjáratú típust vizsgálták, amely iránt a használtautó-piacon az elmúlt tizenkét hónapban a legnagyobb volt az érdeklődés, és arra jutottak, hogy az alapfelszereltségű modellek tízből hét esetben többet értek eredeti vételáruknál.

A listán a piaci viszonyokkal összhangban elsősorban szabadidőjárművek szerepelnek, de klasszikus személygépkocsival és pickuppal is találkozhatunk. Szintén nem meglepő, hogy a hét járműből három a Toyota gyártmánya: a Camry, a RAV4 és a Highlander egytől egyig méretosztályuk magasan legnépszerűbb tagjai Észak-Amerikában, ennek megfelelően másodkézből is irántuk a legnagyobb a kereslet. A különbséget százalékosan nem tüntette fel a kutatás, ám annak alapján, hogy például a Toyota RAV4 induló ára jelenleg 27 ezer dollár alatt van, a típus tavalyi modellévi kiviteleiért pedig akár 5900 dollárral többet kérnek el a használtautó-kereskedők, akár 20%-ot meghaladó felárról is beszélhetünk.

Ez a jelenség persze hízelgő az érintett autógyártóknak, ám hosszú távon nem csak a modellek értéktartásának nem tesz jót, hanem inflációgerjesztő hatása is lehet. A jelek arra utalnak, hogy hamarosan normalizálódhat a helyzet, és a használt Toyoták olcsóbbak lesznek, mint az újak – más kérdés, hogy nagyon mélyre akkor sem fog zuhanni az áruk, hiszen a japán autógyártó típusai jellemzően mindig is keveset veszítettek az értékükből.

Fotók: Jerry.com, Businessinsider.com, Toyota