A használtimport magasan veri az új autók piacát
A januárban prognosztizált 140 ezerrel szemben már csak 126 ezer új személygépkocsi forgalomba helyezésére számít az idei évre a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Kishaszonjárműből pedig 25 ezerről 22 ezerre mérsékelte az előrejelzését az Egyesület.
A gépkocsikra vonatkozó környezetvédelmi szabványok változása miatt ugyanis többe kerül az autók előállítása, tehát emelkedett a gyári ár, emellett a forint árfolyamára visszavezethető drágulás is a piac lassulását okozta.
De így is jobb lett az első fél év, mint a tavalyi, amikor a világjárvány kitörése miatt egy időre leállt az autóvásárlás. A 2020-as év második negyedévében történt jelentős visszaeséshez képest a piac helyreállt, és némi növekedést mutat.
Új járművek első fél évi forgalomba helyezése
Személygépjármű | 64796 +16% | ||
Ebből tisztán elektromos | 1230 +23% | ||
Plug-in hibrid | 2045 | ||
+126% | |||
Kishaszon jármű | 12231 +21% | ||
Forrás: MGE
Azonban továbbra is elég magas, közel 30 százalékos a forgalomba helyezést követő hat hónapon belül a forgalomból kivont gépkocsik aránya. Ezeket a járműveket külföldre való eladás, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel (itt nehéz lenne eltekinteni a koronavírus hatásától), vagy egyéb üzleti célból vonják ki a forgalomból. Az MGE szerint ezek az autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése rontja a magyar autópark összetételét, átlagos korát, arról nem is beszélve, hogy a külföldre kerülő újszerű autók a hazai szervizszolgáltatásokat sem veszik igénybe.
A használt autó behozatal továbbra is jelentős. Az első fél évben 62 386 darabra rúgott a használtimport, ami ugyan 4 százalékkal kevesebb, mint ahány új autó kapott rendszámot, ám a fél évnél fiatalabb kocsik forgalomból való kivonása (és exportja) után csupán 46 786 újonnan értékesített autó maradt a magyar utakon. Vagyis a használtimport magasan veri az új autók piacát.
Amennyiben a használt személygépkocsi importot az országban maradó új autókhoz viszonyítjuk, akkor látható, hogy a használt személyautó import mennyisége mintegy 35 százalékkal magasabb.
A használt gépjármű import környezetvédelmi szempontú szabályozása első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését. Az MGE üdvözli ezt a lépést de továbbiakat vár, mivel ennek az intézkedésnek a hatása – az egyesület szerint – nem elég erős.
dasblog