A használtpiac előre megy, nem hátra – Több mint 15 éves a magyar személyautó állomány
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) frissen kiadott összesítése szerint az elmúlt év végén 15 év lett a forgalomban lévő személygépkocsik átlagos kora, de a használt import miatt ez az érték azóta már tovább romolhatott. A külföldről hozott kocsikkal azonban az a fő baj, hogy több mint 60 százalékuk öregnek számít. A tavaly használtan importált 132 205 gépkocsi 63 százaléka 2012 előtt készült.
Az öregedés dinamikáját jelzi, hogy 4,5 év alatt nőtt egy évvel a korátlag, hiszen 2017 június végén még csak 14 évet regisztrált a statisztikai hivatal. Igaz, akkor még közel 619 ezerrel kevesebb, mindössze 3,4 millió személykocsi volt forgalomban.
Ugyanezen időszak alatt a motorkerékpárok átlagos kora ugyanakkor 18,1-ről 20,1 évre emelkedett, darabszámuk pedig 171 834-ről 202 521-re bővült.
Amint a KSH mellékelt táblázata is mutatja, a magyar járműállományban kizárólag az autóbuszok fiatalodtak, mégpedig 4,5 év alatt 1,4 évet. De úgy tűnik, ez nem fiatal buszok vásárlásának köszönhető, hanem annak, hogy a legöregebbek kihullottak a forgalomból, hiszen a 2017 június végi 19 049-cel szemben, 2021 december végén már csak 17 759 busz közlekedett a magyar utakon.
A tehergépkocsik száma 475 722-ről 559 417-re nőtt az említett időszak alatt, átlagos koruk viszont 12,9 évről – a személyautókhoz képest mérsékelt tempóban – csupán 13,7 évre emelkedett.
A leggyakoribb hazai autómárkák és koruk
darab év
Opel 494 604 16,5
Suzuki 427 787 15,7
VW 391 587 16,6
Ford 330 756 13,9
Toyota 238 008 12,6
Škoda 221 498 12,7
Renault 220 173 15,5
Peugeot 146 840 15,8
BMW 139 299 14,2
Mercedes 135 729 14,7
Audi 129 393 15,8
FIAT 123 756 16,9
Citroën 102 666 15,5