A használtpiac sztárjai a hibridek

  • A használtpiac sztárjai a hibridek (1)
  • A használtpiac sztárjai a hibridek (2)
  • A használtpiac sztárjai a hibridek (3)
  • A használtpiac sztárjai a hibridek (4)
  • A használtpiac sztárjai a hibridek (5)
  • A használtpiac sztárjai a hibridek (6)
  • A használtpiac sztárjai a hibridek (7)
  • A használtpiac sztárjai a hibridek (8)
  • A használtpiac sztárjai a hibridek (9)
  • A használtpiac sztárjai a hibridek (10)

Nem látható, de fájni nagyon tud: az értékvesztés. Minden autóvásárló szembesül a keserű valósággal, amikor drágán megvett autóját eladja, hiszen használtan sokkal kevesebbet ér. Nem mindegy azonban, hogy milyen autóról és milyen márkáról van szó. Lássuk a részleteket.

A koronavírus-járvány alaposan átrendezte bolygónk életét és annak minden részletét. Voltak ellátási gondok – mikrochipből például sokkal kevesebb készült, mint amennyire szükség lett volna -, így az elmúlt években kevesebb új autó került forgalomba. Ennek az lett a hatása, hogy a használtpiacra kevesebb eladó autó érkezett, sok vevő új helyett fiatal használtat vett, így felborult a kereslet és kínálat addigi egyensúlya. Egy amerikai felmérés arra jutott, hogy minden drágább lett, a használtautók pedig kevesebbet veszítenek értékükből, mint korábban.

Ez a megállapítás azonban túl leegyszerűsítő, az ördög megint a részletekben lakik. A luxusautók (kivéve a Porsche egy-egy modelljét) továbbra is igazi pénztemetőnek számítanak, s szorosan felzárkóztak mögéjük az elektromos autók. 

Utóbbi első hallásra talán meglepőnek tűnhet, ám ha a tények mögé nézünk, megértjük, hogy az új és használt EV-k iránti kereslet miért esett vissza drámaian. Az EV-k kezdeti népszerűségét az is táplálta, hogy a korai elfogadók nagy számban vásárolták őket.

Aztán az évek során egy részük rájött, hogy mégsem olyan jó a leányzó fekvése: nem épült annyi töltő, mint amennyit ígértek, s ha van is, lehet, hogy sorba kell állni, vagy nem működik. S még ha minden stimmel is, a nyilvános töltőkön az áram ára többszöröse annak, amennyiért otthon a konnektorból jön. Akinek tehát nincs helye, lehetősége otthoni töltőt telepíttetni, és olcsóbb éjszakai árammal tölteni az EV-jét, annak a villanyautózás szó szerint drágább és kényelmetlenebb, mint belső égésű motoros autóval járni. Így ma ott tartunk, hogy egy elektromos autó öt év alatt az újkori értékének a felét elveszti – szemben egy hibriddel, amely 20-25 százalékkal kevesebbet veszít, sőt, ha Toyota embléma van rajta, akkor gyakorta még ennél is kevesebbet. 

S ha már a Toyotánál tartunk: a japán gyártó hibridjei régóta elnyűhetetlen és megbízható termékek hírében állnak, a használtautók piaca pedig beárazza ezt az előnyt. Szemben a villanyautókkal, amelyek tartósságáról és megbízhatóságáról még nincsenek meg a tapasztalatok, így a vevők egy része vonakodik használt EV-t venni.

Elektromos modellek értékvesztése az első 5 évben
1.Tesla 342,9%
2.Tesla X49,9%
3.Nissan Leaf50,8%
4.Chevrolet Bolt EV51,1%
5.Tesla S55,5%
EV-k átlagos értéke 49,1%

A villanymotor és az akkucsomag azonban nem feltétlenül jelent egyet a nagy értékvesztéssel. Elsősorban a Toyota hibridek jó hírének köszönhetően, az ilyen hajtáslánccal szerelt kocsik utcahosszal verik a villanyautókat, főleg, ha a ma legnépszerűbb SUV-karosszériába csomagolják őket.

Hibridhajtású kompakt SUV-K értékvesztése az első öt évben
1.Toyota C-HR24,4 %
2.Subaru Crosstrek24,5 %
3.Honda HR-V26,2 %
4.Toyota RAV427,2 %
5.Nissan Kicks27,5 %
Kategória átlagos értéke 38,0 %

A Toyota hibridek egyébként akkor is jól szerepeltek, ha nem SUV-k, hiszen a Prius 27,9, a Corolla pedig még ennél is jobb, 24,5 %-os eredményt ért el.

Az értékvesztés szempontjából legrosszabbul szereplő modellek terén maradt a papírforma: az újként nagyon drága, később pedig jellemzően problémás és méregdrágán javítható luxusautók viselik meg legjobban a tulajok pénztárcáját.

Luxusautók értékvesztése az első öt évben
1.Maserati Quattroporte64,5 %
2.BMW 7 Series61,8 %
3.Maserati Ghibli61,3 %
4.BMW 5 Series (hibrid)58,8 %
5.Cadillac Escalade ESV58,5 %

Fotók: Toyota

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!