A határok átlépése a BUGATTI Bugatti Bolide-dal

A Bugatti Bolide egy megalkuvást nem ismerő telivér, amely az ikonikus W16-ot és a figyelemre méltó könnyűsúlyozási technikákat ötvözi a pályavezetési élményhez, amely semmihez sem hasonlítható. A Bolide teljesítménye szempontjából azonban alapvetően az a technológia áll, amely képes megszelídíteni a sebességét, amikor szükséges – ez a legnagyobb szén-szén fékrendszer, amelyet a Brembo valaha gyártott.

A páratlan meghajtásra tervezett Bugatti Bolide1 mindig is olyan extrém alkalmazás volt, amely a csúcsteljesítmény szinonimájaként megkövetelte a fékrendszert. A tervezési folyamat korai szakaszában a Bugatti megbízta az olasz Brembo gyártót egy olyan rendszer kidolgozásával, amely az autó megalkuvás nélküli természetét bizonyítja.

A Brembo versenymérnökei a kezdeti adatoktól a dyno teszteken át a pályán végzett elemzésekig szorosan együttműködve dolgoztak a Bugattival, hogy megfeleljenek a tervezésében és teljesítményében teljesen egyedülálló fékrendszer kidolgozásával kapcsolatos kihívásoknak. Az eredmény, két év igényes tesztelés és fejlesztés után, egy szén-szén rendszer, amely egyenrangú az LMh/LMDh és a Forma 1 gépezetek technológiájával.

A Bolide által generált megállító erő a maga osztályába tartozik. Egyedi első fékjei a valaha volt legnagyobb szén-szén fékek, két nyolcdugattyús monoblokk féknyerget tartalmaznak, mindkettő négy nagy teljesítményű 25 mm-es fékbetéttel és figyelemre méltó 390×37,5 mm-es karbon tárcsákkal. Maguk a féknyergek alumíniumötvözetből vannak megmunkálva és nikkelbevonatúak.

Hátul két hatdugattyús monoblokk féknyereg, amely négy nagy teljesítményű betéttel tükrözi az elejét, bár kissé vékonyabb, 24,5 mm-es. A hátsó féknyergeket egészítik ki a méretes 390×34 mm-es karbon tárcsák. Bár nem akkora, mint az első társaiké, a hátsó fékrendszer specifikációi megegyeznek az LMDh versenyosztályéval, ami jól példázza a Bugatti eltökélt törekvését, hogy páratlan pályateljesítményt nyújtson.

„A Bugatti Bolide fékrendszerének fejlesztése egyedülálló és nagyon izgalmas kihívás volt a Brembo Performance Division számára – és büszkék vagyunk arra, amit elértünk” – mondta Mario Almondo, a Brembo Performance operatív igazgatója. „Újra kellett terveznünk az egészet rendszert, hogy megbirkózzanak az autó hihetetlen, mégis igényes jellemzőivel és erejével. Az első féknyereg például szerintem a mérnöki mestermű igazi remeke, mivel a legnagyobb, amit valaha versenyautóba szereltünk. Hasonló szénvegyületek felhasználásával a Forma-1-esek számára azt jelentette, hogy a Bolide mérete és teljesítménye ellenére a lehető legkönnyebb dizájnt tudtuk előállítani.”

Ez a választás mindenekelőtt lehetővé tette a mérnöki csapat számára, hogy drámai módon csökkentse a rendszer össztömegét – a Bolide minden tárcsája figyelemreméltóan csak 3175 kg-ot nyom. Ugyanakkor azt is biztosította, hogy a fékrendszer kivételes hővezető képességet biztosítson a kiváló hőelvezetés érdekében intenzív fékezési forgatókönyvek során, megakadályozza a fék elhalványulását, és végső soron egyenletes teljesítményt biztosít a Bolide-tulajdonosoknak még extrém körülmények között is.

A Bolide fékrendszere azonban nem csak a féknyergekről, betétekről és tárcsákról szól; ez a mérnöki precizitás harmonikus keveréke. A holisztikus megközelítés biztosította, hogy minden komponens egyként működjön. Ez magában foglalta az egyedi főhengereket és a speciálisan kialakított folyadékot, amely tovább finomítja a Bolide dinamikáját.

A motorsport csúcsaiból merít ihletet merítő hipersportautó megalkotásakor nagyon fontos az a képesség, hogy folyamatosan kivételes teljesítményt nyújtsanak minden pályahelyzetben. Ezzel a törekvéssel összhangban a Brembo mérnökei szerves szerepet játszottak a Bolide féklevegő-csatornájának kialakításában, együttműködve a Bugattival, hogy a légáramlást pontosan a legmodernebb fékrendszer igényeihez igazítsák.

A Bugatti és a Brembo együttműködése nagymértékben javította a fékrendszer hűtését. Ez a stratégiai fejlesztés létfontosságú volt, figyelembe véve a Bugatti W16 által felszabadított energiát és nyomatékot, különösen az első kerekek felé, a szigorú pályafutások során. Ennek megoldása során a légáramlás 85-90%-a a tárcsákra és a betétekre irányul, kisebb része pedig a féknyergeket éri el.

A Bolide projekt 2022-es kezdeti számítási folyadékdinamikai (CFD) munkamenetei óta a csapat a fékrendszer fejlesztésének és tesztelésének útjára indult, biztosítva, hogy az ellenálljon a Bolide izgalmas sebességének a pályán. Két éven át a szimulációkból, a próbapadi munkamenetekből és a versenypályákon végzett alapos elemzésekből összegyűjtött adatokat szisztematikusan visszaküldték a Brembo mérnökeinek.

A szokásoson túl az értékelés olyan lehetséges visszaélési forgatókönyveket vizsgált, ahol a kipörgésgátló gyakrabban avatkozik be. Ez magában foglalta a Bolide „nedves” üzemmódjának alapos vizsgálatát, amelyet arra terveztek, hogy a csak pályán futó hipersportautót felkészítse a nedves abroncsok kihívást jelentő vezetési körülmények közötti használatára. Ez a vezetési profil finoman beállítja a vezérlőrendszert, javítja az alkalmazkodóképességet csúszós felületeken az alulkormányzottság előidézésével, és aktiválja a jellegzetes esőfényt, amely a Forma-1-ben látható dinamikus piros lámpákra emlékeztet.

Ez a visszacsatolási hurok nemcsak a fékrendszer teljesítményének finomhangolását tette lehetővé a projektcsapat számára, hanem azt is garantálta, hogy a Bolide minden tekintetben páratlan legyen – változatos időjárási körülmények között is virágzik a biztonság és a biztonság veszélyeztetése nélkül.

„Rendkívül büszke vagyok arra a munkára, amelyet a Bolide fejlesztésében végeztek, egy csak pályán futó hipersportkocsit, amely a Bugatti versenyörökségét foglalja magában. A Brembo-val együttműködve olyan fékrendszert fejlesztettünk ki, amely nem csak megfelel, hanem felülmúlja a Bolide rendkívüli igényeit. Partnerségünk remekművet hozott – innovatív technológiájuk zökkenőmentesen illeszkedik elképzelésünkhöz, így a Bolide fékrendszere kulcsfontosságú része a Bugatti történeti örökségének egy másik csúcsának.” – Emilio Scervo, a Bugatti Rimac műszaki igazgatója