A hétvégi Svéd Ralin tovább növelné előnyét a Toyota a WRC idei szezonjában

A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGT-WRT) kifejezetten dupla dobogóval kezdte a 2025-ös FIA Rally Világbajnokságot, és erre szeretnének építeni a most hétvégén, február 13-16-án megrendezésre kerülő a havas és jeges Svéd Rallyn, amely a szezon második fordulójának ad otthont.,

A TGR-WRT begyűjtötte a maximális pontszámot és kettős győzelemmel kezdte meg a gyártók bajnoki címének megvédését a januári Monte-Carlo Rallyn, ahol Sébastien Ogier rekordot jelentő 10. győzelmet aratott az ikonikus szezonnyitón. Mivel Ogier nem indul a szezon összes versenyén, és nem lesz jelen Svédországban sem, így csapattársa, Elfyn Evans vezeti az egyéni címért folytatott küzdelmet, és egy olyan fordulóban kell elsőként rajtolnia, ahol 2020-ban megszerezte első győzelmét a csapattal. Kalle Rovanperä harmadikként indulhat majd – ő 2022-ben aratott győzelmet Svédországban. A csapat gyártói felállását Takamoto Katsuta teszi teljessé, aki korábban szintén erősen szerepelt Svédországban, míg Sami Pajari a TGR-WRT2-t képviseli első teljes téli rallyján egy Rally1-es gép volánja mögött. A TGR-WRT továbbra is összesen öt GR YARIS Rally1-es autót indít Svédországban: az ötödik autóban ülő Lorenzo Bertelli a csapat ügyfélprogramján keresztül immár harmadik egymást követő évben vesz részt egyik kedvenc rallyversenyén.

A WRC egyetlen tisztán téli versenyeként számontartott Svéd Rally jó emlékeket idéz a TGR-WRT számára, hiszen 2017-ben itt szerezte meg a csapat története első győzelmét, amikor a jelenlegi csapatfőnök, Jari-Matti Latvala ült a volán mögött. 2022-ben a rally északra költözött, Umeå-ba, Észak-Svédország legnagyobb városába, közel a Botteni-öbölhöz és így Finnországhoz, ahol a TGR-WRT székhelye található. Az új helyszín – amely közelebb van az északi sarkkörhöz, mint a fővároshoz, Stockholmhoz – segítette a szélsőséges téli körülmények biztosítását, és még gyorsabb útvonalakt hozott. A speciális szöges gumik, amelyek a felszínbe harapnak, a szezon egyik leggyorsabb rallyversenyévé teszik a fordulót, a versenyzők pedig az út szélén lévő hótorlaszokhoz „simítják” autóikat, hogy nagyobb sebességet tudjanak elérni a kanyarokban.

A rally csütörtök este egy rövid „sprint” szakasszal kezdődik Umeå-ban, amelyet pénteken két háromszakaszos kör után, amelyeket egy délelőtti szervizelés választ el egymástól, ismét lefutnak. A szombati formátum hasonló, de az Umeå-i szakasz dupla hosszúságú változatával zárul – amely egyben a rallyt lezáró Power Stage is lesz vasárnap, a Västervik kétszeri lefutása után.

A WRC2-ben hét GR Yaris Rally2 autó vesz részt, a nevezési listát Oliver Solberg vezeti, aki hazai versenyén kezdi meg hétfordulós bajnoki kampányát a Printsport csapatával. A többiek között ott van Georg Linnamäe, aki 2024-ben a RedGrey csapatával az kategória dobogóján végzett, valamint a Rautio Motorsport duója, Roope Korhonen és Tuukka Kauppinen, utóbbi nemrég nyerte meg az Arctic Rallyt. A Svéd Rallyn rendszeresen részt vevő Michał Sołowow csatlakozik Solberghez a Printsport színeiben.

A TGR WRC Challenge Program második generációs versenyzői, Hikaru Kogure és Yuki Yamamoto szintén egy GR Yaris Rally2 autóval kezdik meg WRC2-es kampányukat, míg a harmadik generációs duó, Shotaro Goto és Takumi Matsushita WRC3-ban debütál a Renault Clio Rally3-as gépekkel.

Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)

A Svéd Rally szinte olyan a csapatunk számára, mint egy hazai rally, olyan téli körülményekkel, mint amilyeneket Finnországban tapasztalunk. Ezek talán a legélvezetesebb körülmények a rallyzáshoz. A Monte-Carlo Rally szinte tökéletes szezonkezdet volt számunkra, és nagyon reméljük, hogy Svédországban is a győzelemért küzdhetünk. A körülmények egy ilyen rallyn is lehetnek trükkösek, mert ha a jégalapra friss hó esik, az befolyásolhatja az élen haladó versenyzők teljesítményét – és Elfyn az első helyről indul majd pénteken. Remélhetőleg a körülmények stabilak lesznek, és akkor ez egy olyan forduló lesz, amelyet minden versenyzőnk élvezhet. Minden különböző felületen, amellyel a szezon elején szembesülünk, új abroncsokat kell megismernünk, így a verseny előtti tesztelésünk fontos volt, hogy versenyzőink megértsék, hogyan hozhatják ki belőlük a legjobbat a rally során.”

Elfyn Evans (33-as versenyautó pilótája)

A Monte-Carlóban elért dobogós helyezésünk jó kezdése volt a szezonnak, és már alig várjuk a következő kihívást Svédországban. Ez egy olyan verseny, ahol mindig nagyon szórakoztató vezetni, mivel a szakaszok nagyon gyorsak. Az elsőként rajtolás nehézkessé teheti a hétvége kezdetét, ha sok friss hó lesz, mint tavaly. Másrészt, ha jeges lesz, az a kezünkre játszhat; ettől függetlenül mindent beleadunk. Az év elején sokat kell tanulni az új Hankook abroncsokkal kapcsolatban, és ez Svédországban sincs másképp. Eddig egészen más az érzés, mint korábban, és meg kell próbálnunk alkalmazkodni hozzá, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki belőle.”

Kalle Rovanperä (69-es versenyautó pilótája)

Nem a legkönnyebb szezonkezdet volt számunkra a Monte-Carlo Rallyn, de fontos pontokkal zártuk a hétvégét, és most Svédországban szeretnénk megpróbálni egy erős teljesítményt nyújtani. Havon vezetni mindig nagyon szórakoztató, és a verseny előtti tesztünk mellett az Arctic Rally is nagyon fontos volt, hogy jó néhány kilométert gyűjtsünk ezen a felületen az új gumival, és hogy ráérezzünk erre a felületre. Keményen dolgoztunk a csapattal, hogy megtaláljuk a legjobb beállítást és a megfelelő irányt, és eddig elég jó érzés volt. Meg kell néznünk, milyenek lesznek a körülmények, de remélhetőleg jó verseny lehet számunkra.”

Takamoto Katsuta (18-as versenyautó pilótája)

A Svéd Rally az egyik kedvenc rallym, és megpróbálom ott a legjobbat kihozni magamból a csapatért. Nagy kihívás lesz az új abroncsokkal erre a versenyre, ami azt jelenti, hogy kicsit más lesz vezetni, mint korábban ezen a felületen, de megpróbálok majd alkalmazkodni ehhez. Sok múlhat azon, hogy milyen körülményekkel találkozunk. Ha sok hó lesz, mint tavaly, akkor jó lehet a rajtpozíciónk, de ha csak tiszta jég a felület, akkor nehezebb dolgunk lehet. Természetesen remélem, hogy sok hó lesz, de így is, úgy is mindent megteszek majd.”

Sami Pajari (5-ös versenyautó pilótája)

Nagyon várom már a Svéd Rallyt. Ez az egyik kedvenc versenyem az egész WRC-szezonban. Teljesen más verseny, mint a Monte-Carlo Rally: a körülmények általában stabilabbak, és a gumiválasztás is sokkal egyszerűbb, mivel csak egyféle gumiabroncs áll rendelkezésre. Ebben az értelemben a megközelítés egyszerűbb lehet. Talán néhányan azt remélik, hogy ott a legjobb eredményért harcolhatok, de számomra ez még mindig a tanulásról szól, mivel ez az első téli rallym a Rally1-ben. Szóval nem támasztok olyan nagy elvárásokat: csak remélem, hogy élvezni tudjuk a rallyt, és egy jó, stabil versenyt tudunk futni.”

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!