A hírekkel ellentétben ikerturbós V8-ast kaphat a Lexus LFA utódja?
Egy megbízhatósági versenyeken már bizonyított erőforrás utcai változata kerülhet a Lexus LFA következő generációjába a pletykák szerint, így biztosan bírja majd a strapát, ha valóban gyártásba kerül.
Az LFA egy életre megváltoztatta, hogy miként gondolnak a Lexusra az emberek. Az eredetileg kényelmes luxusautókra specializálódott, a főként európai prémiumgyártóknak hadat üzenő japán márka arról volt híres, hogy a kényelemnek és a nyugodt, felesleges impulzusoktól mentes autózásnak rendel alá mindent.
Amikor az LFA képében bemutatták ennek szöges ellentétét, a 4,8 literes, 1LR-GUE kódú V10-es motorral szerelt, 563 lóerős szuperautót, akkor mindenki azt hitte, hogy a márkánál megőrültek. Pedig igazából az LFA is tökéletesen beleillett a képbe, exkluzivitásával, erejével és kiválóan precíz kezelhetőségével tökéletes koronájává vált a gyártó kínálatának.
Az eredetileg 375 ezer dollárért (153 millió forintért) kínált LFA példányok kiemelkedő befektetésnek is bizonyultak. Az összesen 500 darabban limitált gyártási mennyiség mára lényegesen felértékelte a különlegesség egyébként is borsos árát, amelyet tovább tetéz, hogy még csak nem is egyenlően oszlik meg a kontinensek közt a darabszámuk. Európában például egy 2020-as adat szerint mindössze 38 LFA-példányt tartanak számon, míg a legtöbb, nagyjából 190 darab az Egyesült Államokban található. Így nem meglepő, hogy egy-egy használt példányáért akár egymillió dollárt (400 millió forintot) is kiadnak a gyűjtők.
Amikor kiderült, hogy villanyautóként érkezhet az utódja a legendás LFA-nak, akkor a rajongók lelkesedése jelentősen megcsappant. Újraéledni látszik viszont azóta, amióta kiszivárgott, hogy két verzióban is piacra dobhatják a japánok a különlegességet: a villanyautó mellett egy hagyományos, belső égésű motoron alapuló hajtáslánccal is. Sajnos ezeket a pletykákat a Toyota egyelőre nem erősítette meg. Arról viszont sokáig még a pletykák szintjén sem esett szó, hogy honnan származhat a titokzatos erőforrás, ami méltó utódja lehet az azóta rengeteget szigorodott környezetvédelmi normák mellett is a legendás V10-esnek.
Több forrás is állította egymástól függetlenül, hogy egy 4,0 literes, ikerturbós V8 kerülhet majd az új LFA belsőégésű motoros változatába, ám így sem kerültünk közelebb a megoldáshoz. Végül a japán Mag-X online autós magazin embereinek sikerült összeraknia elsőként a kirakós darabjait.
Senki másnak sem jutott eszébe, hogy a Toyota vonzáskörzetében már van egy ilyen motor, így – amennyiben igazak a korábbi, kiszivárgott információk az erőforrás adatairól – a válasz végig ott lebegett mindenki orra előtt. A Lexus LC versenyautóba ugyanis épp egy ilyen motort fejlesztettek a mérnökök 2020-ban, a koronavírus-járvány kitörése előtt. Amellett, hogy minden ismert adat stimmel a két erőforrást összevetve, az utcai használatkor szükséges strapabírás sem kérdés.
Az LC versenyautó új generációjában a V8-as motort ugyanis úgynevezett endurance versenyeken (ilyenek például a 12 és 24 órás versenyek) használták volna, amelyek kimondottan az autó tartósságát teszik próbára. A járvány miatt a fejlesztéseket leállították, ám ekkor kiadtak egy közleményt is, miszerint később nem csak befejezik a mérnökök, hanem fel is használják majd a motort valamire.
Ekkor mindenki a régóta rebesgetett utcai LC F-ben képzelte el a V8-ast, a Lexus kupéját ugyanis sokak szerint csak egy, az 5,0 literes, 471 lóerős szívó erőforrásánál komolyabb motor választotta el attól, hogy valódi vetélytársa lehessen a 911-es Porschénak, vagy a BMW M8-nak. Ha viszont igazak a pletykák, akkor az LC megmarad a túrakupénak, a sportautók ligájában pedig az új LFA játszik majd a V8-as motor két turbófeltöltőjének extra erejét kihasználva.
Azonban a félhivatalos közlemények továbbra is kizárólag villanyautóként emlegetik az LFA utódjának érkező koncepciót, így az is megeshet, hogy az egész ikerturbós V8-elmélet csak egymástól független, információk véletlen egybeesése. Hogy valójában mit fejlesztenek a Lexus mérnökei, azt pedig csak a szériaérett változat bemutatásakor tudhatjuk majd meg.
Fotók: Carbuzz, CarsCoops, Lexus