A holnap a Mercedes-Benzé
A fenntartható üzleti stratégia iránti teljes elkötelezettség messze túlmutat a termékeken
- Jó úton halad a CO₂-csökkentés felé a teljes értéklánc mentén, és a hosszú távú dekarbonizációs célokra összpontosít
- A CO₂-csökkentett acél, alumínium és újrahasznosított anyagok elősegítik az ellátási lánc szén-dioxid-mentesítését
- A termelés előrehaladt a megújuló energiák és a körforgás terén
- A kritikus nyersanyagok emberi jogi értékelése előrehaladt, és a tervezett időpont előtt halad
- Az emberek állnak az igazságos átmenet középpontjában a Fenntartható Emberek Tervével és az emberi jogok tiszteletben tartásával
- A Digital Trust a fenntartható és versenyképes digitális üzlet kulcsfontosságú mozgatórugója
Exkluzív Mercedes podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!
Harmadik éves ESG-konferenciáján a Mercedes-Benz elkötelezte magát az ambiciózus és mérhető célok elérése mellett. A holnap hajtja, és egyértelműen a teljes értékláncra összpontosít, a Mercedes-Benz szilárdan beágyazza a fenntarthatósági szempontokat a mindennapi üzletmenetbe. Az egyik szempont az elektromos személyautó-portfólió folyamatos globális bővülése, amelynek célja az xEV-k akár 50 százalékos részesedése az új járműparkban az évtized második felében. Az évtized végére pedig az a cél, hogy a termelés CO₂-kibocsátását 80 százalékkal csökkentsék[1]. Ezen túlmenően az ambíció, hogy 2039-re a teljes tulajdonú Mercedes-Benz gyártóüzemek 100 százalékban megújuló energiával működjenek világszerte. A stratégiai fókusz és a taktikai rugalmasság párosítása révén a vállalat továbbra is a fenntartható jövő felé halad ökológiai és gazdasági szinten. . Emellett a társadalmi és irányítási szempontokkal kapcsolatos, az egész vállalatra kiterjedő kezdeményezések hozzájárulnak a holisztikus fenntarthatósági megközelítéshez. Ez magában foglalja a különböző intézkedéseket, amelyekkel a Mercedes-Benz hozzájárul a „Just Transition” megvalósításához, például a fenntartható emberekre vonatkozó tervet és számos intézkedést, amelyek erősítik az emberi jogokat a vállalaton belül és az értéklánc mentén. Azáltal, hogy 2023-ban az igazgatótanácsban létrehozta a fenntarthatósággal kapcsolatos koordinációs szerepet, a Mercedes-Benz megerősítette irányítási megközelítését, hogy még szisztematikusabban és következetesebben szervezze meg a vállalati szintű fenntarthatósági menedzsmentet.
„A Mercedes-Benzt mindig is a holnapba vetett hit hajtotta. Ez az úttörő szellem kulcsfontosságú ahhoz, hogy kivehessük a részünket a klímavédelemből, és vállalkozásunk minden tekintetben még fenntarthatóbbá váljon. Továbbra is törekszünk a nettó szén-dioxid-semlegességre 2039-ig, és hiszünk abban, hogy az ESG-elvek lehetővé teszik a hosszú távú értékteremtést.”
Ola Källenius, a Mercedes-Benz Group AG vezérigazgatója.
„A fenntarthatóság és az ESG üzleti tevékenységünk minden aspektusának szerves részét képezik, különösen az átalakulások idején. Az igazgatótanácsi szintű fenntarthatósági koordinációnk célja, hogy minden fenntarthatósági tevékenységet még célorientáltabban szervezzünk meg, hogy fenntartható üzleti stratégiánkat következetesen megvalósíthassuk. Ez is alátámasztja holisztikus megközelítésünket, amely az ESG teljes spektrumát lefedi: a szén-dioxid-mentesítéstől az olyan társadalmi témákig, mint az emberi jogok és a kormányzás szempontjai, például a jövőbeli technológiák felelős használata.”
Renata Jungo Brüngger, az igazgatótanács tagja, a Mercedes-Benz Group AG integritásért, irányításért és fenntarthatóságért felelős tagja.
„A tudomány és a politika egyértelműen azt mutatja, hogy a technológiai, piaci és jövedelmezőségi versenyben azok lesznek a nyertesek, akik a fenntarthatóság pályáján maradnak.”
Prof. Dr. Johan Rockström, a Potsdami Klímahatáskutató Intézet igazgatója és a Potsdami Egyetem Földrendszer-tudományának professzora
A szén-dioxid-mentesítésre és a fenntartható termékekre való összpontosítás jó úton halad
A Mercedes-Benznél a szén-dioxid-mentesítést továbbra is a vállalat Ambition 2039 vezérli, amelynek célja, hogy 2039-re az új járművek flottája nettó szén-dioxid-semleges legyen a teljes értékláncban és a járművek teljes életciklusa során. 2023-ban a legfontosabb eredmények közé tartozik az életciklus során felmerülő szén-dioxid-kibocsátás csökkentése járművenként 46,3 tonnára[2] (2020: 49,7 tonna). A következő modellgenerációk ezt jelentősen fel fogják gyorsítani, azzal a céllal, hogy az évtized végére személygépkocsinként akár 50 százalékkal is csökkentsék a nettó életciklus-szén-dioxid-kibocsátást. Ez a fejlesztési folyamattal kezdődik, ezért az untertürkheimi üzemben az új „eCampus” kulcsszerepet játszik majd az átmenet alakításában. A 2024 nyarán esedékes beiktatása megerősíti a vállalat átfogó fejlesztési szakértelmét az elektromos hajtások teljes spektrumában.
A CO₂-csökkentett acél és alumínium, valamint az újrahasznosított anyagok elősegítik az ellátási lánc szén-dioxid-mentesítését
A Mercedes-Benz jelentős előrelépést tesz az ellátási lánc szén-dioxid-mentesítésében. Az egyik példa a megújuló energiával működő elektromos ívkemencékkel (EAF) feldolgozott CO₂-csökkentett acél. A cég kiterjeszti felhasználását az Egyesült Államokban és Európában. Például a Mercedes-Benz és a Nucor megállapodott abban, hogy csökkentett szén-dioxid-kibocsátású acélt szállítanak az alabamai Tuscaloosában található gyártóüzemébe. Ezenkívül a Steel Dynamics beszállító már tavaly óta szállít CO₂-csökkentett acélt az egyesült államokbeli gyártóhelyre. Ez az acél nagy arányban tartalmaz újrahasznosított hulladékot, és 100 százalékban megújuló energiával állítják elő. Hasonlóképpen, az MMA-modellek primer alumíniumának legalább egyharmadát megújuló forrásokból származó villamos energia felhasználásával állítják elő Európában. Ez legalább 40 százalékos CO₂-megtakarításhoz vezethet az Európában általában használt alumíniumhoz képest. Az újrahasznosított alumínium felhasználása is növekszik. A cég saját mettingeni öntödéje által használt speciális ötvözet legalább 25 százalékban fogyasztás utáni hulladékot tartalmaz. Az alumínium kilogrammonkénti 2,8 kg CO₂ szénlábnyoma körülbelül 70 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos alumínium európai átlaga. Egy másik fontos tervezett együttműködés az elhasználódott járművekből származó újrahasznosított alumínium terén a TSR-rel és a Novelis-szel. A 86 százalékos TSR130 fogyasztás után újrahasznosított alumínium tartalommal 73 százalékkal csökkenti a CO₂-kibocsátást.
A cég „Design for Circularity” megközelítésével összhangban továbbra is folyik a munka a másodnyersanyagok részarányának növelése érdekében a sorozatgyártású járművekben. A cél, hogy 2030-ra a hagyományos megközelítéshez képest 40 százalékkal csökkenjen az elsődleges erőforrások felhasználása. 2030-ra átlagosan 40 százalékra kívánják növelni a személygépkocsi-flotta másodnyersanyag-arányát. Például az első MMA jármű első és hátsó lökhárítói közel hét kilogramm mechanikus újrahasznosított anyagot használnak fel – ez 35 százalékos részesedés.
A Concept CLA Class 40 százalékkal kisebb szénlábnyomával mutat utat
A 2023-as IAA kiállításon a Mercedes-Benz bemutatta a Concept CLA osztályt, amely betekintést nyújt a közelgő MMA platformon alapuló járműcsaládba. A teljes értéklánc mentén az MMA járművek szénlábnyoma 40 százalékkal lesz alacsonyabb az előző architektúrához képest. Az MMA platform a kétirányú töltés révén a járművön túlmenő előnyöket is kínálja. Ez lehetővé teszi, hogy a jármű az elektromos hálózat részeként működjön akár a járműtől otthonig (V2H), akár a járműtől a hálózatig (V2G). Például áramszünet esetén képes ellátni az otthont. Hasonlóképpen, napközben képes tárolni a felesleges napenergiát, majd éjszaka visszatáplálni a hálózatba. Az otthoni kétirányú töltés lehetőségével a Mercedes-Benz teljesíti sok vásárló azon vágyát, hogy egyéni mobilitásukat egy fenntarthatóbb életmóddal ötvözzék. A kétirányú töltés alkalmazása a jogszabályoktól és az energiaszolgáltatók követelményeitől függően piacspecifikus feltételekhez köthető.
A széles körben elérhető töltőhálózat az elektromos mobilitás jövőjének hajtóereje
A Mercedes-Benz, ahol csak lehetséges, hozzájárul egy széles körben elérhető töltési infrastruktúra fejlesztéséhez. A Mercedes-Benz ügyfelei már ma is több mint 1,6 millió töltőponthoz férhetnek hozzá világszerte a Mercedes me Charge segítségével. Emellett a Mercedes-Benz döntően hozzájárul a világméretű töltési infrastruktúra fejlesztéséhez saját töltési hálózat létrehozásával, valamint más autógyártókkal való egyesüléssel több töltési vegyes vállalatban. Összesen mintegy 45 000 töltőpont épül az évtized végéig.
A zöld töltés kulcsfontosságú szempont a nyilvános töltési megoldásokban
Infrastrukturális kezdeményezéseivel összhangban a Mercedes-Benz népszerűsíti a megújuló energiaforrásokból előállított villamos energia használatát. A Green Charging[3] a Mercedes me Charge és saját Mercedes-Benz töltési hálózatának szerves része. A Green Charging 2024 óta a Mercedes me Charge energiatulajdonság-tanúsítványait használja, amelyeket kizárólag hat évnél fiatalabb szél- és naperőművekből állítanak elő. Ha lehetséges, a tanúsítványok vásárlása és beváltása ugyanabban az országban történik, ahol az ügyfél számlát fizetett. Ezáltal a Green Charging hozzájárul a megújuló energiák további terjeszkedéséhez, és fontos lépés a CO2-semlegesség felé vezető úton.
A termelés előrehaladt a megújuló energiák terén
A Mercedes-Benz gyártási hálózata végrehajtási módban van annak érdekében, hogy 2039-re az összes gyárat világszerte 100 százalékban megújuló energiával üzemeltesse. 2023-ban a termelés CO₂-kibocsátása tovább csökkent – összesen 72 százalékkal 2018-hoz képest[4]. . A megújuló energiák terén a Mercedes-Benz Cars részesedése 47 százalékra nőtt. A vállalat tehát jó úton halad a 80 százalékos CO₂-csökkentési cél elérése és a megújuló energia részarányának 70 százalékra (autók) vagy 80 százalékra (teherautók) növelése felé a saját termelési telephelyein 2030-ra. A folyamatban lévő kezdeményezések közé tartozik a parti szélenergia. Papenburgban (Németország)[5] és a Windanker tengeri szélerőműparkban a Balti-tengerben[6]. A napenergia további bővítése is folyamatban van. A megújuló energiatermelés és a villamosenergia-fogyasztás ingadozásának egyensúlyba hozása érdekében a Mercedes-Benz energiatárolóit is bővíti. A német Cleantech céggel, a CMBlu Energy AG-val új partnerségre lépve a tervek szerint 2025-ben az első Organic SolidFlow akkumulátortároló létesítmény a rastatti (Németország) üzemében található. A technológia nagy lehetőségeket kínál a skálázhatóság és a fenntarthatóság tekintetében.
A folyamatban lévő körkörös projektek magukban foglalják az akkumulátor-újrahasznosítást, a víz többszörös újrahasználatát és a hulladék-újrahasznosítást
A Mercedes-Benz kuppenheimi akkumulátor-újrahasznosító üzemének első fázisa jelenleg felfutás alatt áll. Ez a fázis magában foglalja az aprítóberendezést az élettartam végén lévő akkumulátorok kezdeti mechanikus feldolgozásához. A második ütem, a hidrometallurgiai létesítmény a tervek szerint idén ősszel indul, a közszférával folytatott ígéretes megbeszélések eredményétől függően. Ami a víz többszörös újrafelhasználását illeti, a Mercedes-Benz Cars Sindelfingen gyárában hajtotta végre első projektjét, amellyel évente akár 350 000 köbmétert is megtakarított, és további projekteket értékel. A Mercedes-Benz Cars saját gyártóüzemeiben világszerte megközelítőleg 99 százalékos újrahasznosítási és hasznosítási arányt ér el a gyártásból származó hulladékok tekintetében.
Elkötelezettség az igazságos átmenet mellett: A Mercedes-Benz az embereket helyezi az átalakulás középpontjába
A szén-dioxid-mentesítés a Mercedes-Benz egyik legfontosabb átalakítási célja. Ennek az átalakulásnak a középpontjában azonban azok az emberek állnak, akik aktívan alakítják ezt az átmenetet, vagy akikre hatással van. Ezért a Mercedes-Benz az igazságos átmenetet vezeti fenntartható üzleti stratégiájának szerves részeként, amely az emberekre, az emberi jogokra és a politikai elkötelezettségre összpontosít.
Az átalakulás formálása a Mercedes-Benz Fenntartható Emberek Tervével
A Mercedes-Benz HR-stratégiájával – a „Fenntartható Emberek Tervével” – jövőorientált, társadalmilag elfogadható és felelősségteljes módon alakítja az átalakulást. Három pillérével – Re-Shape, Re-Skill és Re-Charge – a vállalat arra törekszik, hogy alkalmazottai sikeresek maradjanak a digitális és elektromos jövőben. A Re‑Shape a szervezet új termékekre, technológiákra és kompetenciaterületekre épülő racionalizálására, valamint a vállalat társadalmilag felelős átalakítására összpontosít. A Re-Skill segítségével a Mercedes-Benz képzések és képesítések révén a tanulást és a jövőre kész fejlődést ápolja. A „Turn2Learn” kezdeményezés részeként a Mercedes-Benz 2030-ig több mint 2 milliárd eurót tervez befektetni a globális munkaerő képzettségébe. 2023-ban a teljes globális képesítési idő évről évre körülbelül 19 százalékkal nőtt, és több mint 19 százalékkal nőtt. mint 2,3 millió óra. A Re-Charge oszlopban a Mercedes-Benz vonzó és inspiráló munkakörnyezetet ápol, amely értékeli a sokszínűséget, a méltányosságot és a befogadást. Ez magában foglalja azt a törekvést is, hogy 2030-ban világszerte 30 százalék nő legyen a felsővezetői pozíciókban. 2023 végére a sztárral rendelkező vállalat már elérte a női felsővezetők 25,7 százalékos részesedését, így jó úton halad.
Az átalakítás mértéke különösen szembetűnő az „Erőgép-hálózat” és a kapcsolódó területeken. A
Mercedes-Benz ezért 2022-ben elindította a TransformatiON kezdeményezést, hogy még jobban tájékoztassa, bevonja és támogassa a munkavállalókat ezeken a területeken az átalakulás során. A kezdeményezés részeként 2023. szeptember végén egy új alkalmazást vezettek be, amelynek célja, hogy az alkalmazottak továbbra is az átállásban maradjanak. az erőátviteli hálózat naprakész az átalakításról. Különböző helyszíneken további műhelyeket, tárlatvezetéseket és piaci standokat kínáltak az alkalmazottaknak, hogy különböző perspektívákat mutassanak be a fejlődéshez, a változásban való részvételhez, és betekintést nyújtsanak a jövőbeni munkaprofilokba.
A kritikus nyersanyagok emberi jogi értékelése előrehaladt, és a tervezett időpont előtt halad
Az átalakítás hatásait az értéklánc mentén is figyelembe kell venni. Ezért a Mercedes-Benz elkötelezett az emberi jogi kockázatok aktív kezelése iránt az ellátási láncai mentén. A vállalat a határidő előtt jár a 24 kritikus nyersanyag értékelésében. 2023 végére a teljes értékelési folyamat 57 százalékát érte el. A 2023 novemberében közzétett nyersanyagjelentés előmozdítja az átláthatóságot, és most 15 nyersanyagról számoltak be (2022-ben hattal szemben). A közösségi és a bennszülött jogok elsőbbséget élveznek az anyagok között. Emiatt a vállalat a helyszínen lévő emberekre összpontosít, és közvetlenül azokkal foglalkozik. A Mercedes-Benz más érdekelt felekkel is egyesíti erőit, hogy olyan rendszerkockázatokat kezeljen, amelyeket egyetlen vállalat önmagában nem tud megoldani, például egy idén Mexikóban induló, vállalatok közötti panaszkezelési mechanizmus támogatásával.
Az adaptív irányítás a digitális bizalmat építi
A digitális termékek és szolgáltatások vezetik az átalakulást. Ügyfeleink, alkalmazottaink és más érdekelt felek bizalma a legfontosabb a digitális innováció sikerében, különösen a gyors technológiai változások és a szabályozási dinamika által formált korban. A Mercedes-Benz elkötelezett az adatok felelősségteljes és biztonságos kezelése mellett a „Digital Trust” felépítése érdekében. Ezen túlmenően a vállalat alkalmazza a mesterséges intelligencia alapelveit: Felelősségteljes használat, Megmagyarázhatóság, Adatvédelem és Biztonság és Megbízhatóság. Az „Adaptive Governance” segítségével a Mercedes-Benz az innovációt, a szabályozási dinamika követelményeinek való megfelelést és a Digital Trust előmozdítását akarja egyszerre. Ez a megközelítés lehetővé teszi a vállalat számára, hogy megtalálja a megfelelő egyensúlyt a kockázatkezelés és az üzleti innováció közötti állandó kihívások között.
Fókuszáljon a fenntartható pénzügyekre és az ESG-minősítések folyamatos fejlesztésére
A fenntartható finanszírozás a Mercedes-Benz fenntartható üzleti stratégiájának központi eleme. Ezzel a vállalat továbbra is ellenálló képességét, jövedelmezőségét és növekedését mutatja be egy kihívásokkal teli környezetben. Az átalakítás finanszírozási igényét a jelenlegi járműállomány fedezi. Mindeközben a költségalap erős teljesítményt tud nyújtani az átalakulás során és az elektromos világban. Az EU-taxonómiát tekintve a személygépkocsik és kisteherautók taxonómiához igazított bevételi részesedése 14 százalékra nőtt, összhangban az xEV-eladásainkkal, és a taxonómiához igazodó beruházási kiadások 29 százalékkal nőttek az előző évhez képest. Ennek a fejlesztésnek és az egész Mercedes-Benz csapat világszerte végzett erőfeszítéseinek köszönhetően a vállalat 2019 óta folyamatosan javult az ESG besorolási eredményeiben.
Az IT jelentős mértékben hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez 2025-ig
A Mercedes-Benz IT célja, hogy 2025 végére nettó szén-dioxid-semleges legyen saját operatív üzletágában, az adatközpontok, a munkahely és a felhő területén mérve. A legújabb kezdeményezések 2022 óta akár 30 százalékkal javították a globális adatközpontok energiahatékonyságát. Ilyen például a norvégiai Nordics Data Center, amely innovatív természetes hűtési rendszert használ, és teljes egészében zöld energiával működik. A munkahelyeken az energiahatékony berendezésekre, például laptopokra való átállás várhatóan akár 30 százalékkal is javítja a szén-dioxid-hatékonyságot. A Mercedes-Benz pedig szorosan együttműködik felhőszolgáltatóival annak érdekében, hogy felhőszolgáltatásait 2025 végére teljes egészében megújuló energia felhasználásával működtesse.
[1] 1. és 2. hatály, 2018-hoz képest
[2] a jármű életciklusára vonatkozóan (értéklánc szakaszai: beszerzett áruk, termelés, logisztika, üzemanyag- és energiatermelés, vezetési művelet, szétszerelés és kezelési folyamatok)
[3] Európában, az Egyesült Államokban és Kanadában a Mercedes-Benz gondoskodik arról, hogy a Mercedes me Charge töltési folyamataihoz azonos mennyiségű megújuló energiaforrásból származó villamos energia kerüljön az elektromos hálózatba, ha nincs megújuló energiaforrásból származó villamos energia.
[4] Mercedes-Benz autók, 1. és 2. hatály
[5] Áramvásárlási megállapodás (PPA) az UKA-val
[6] Energiavásárlási megállapodás (PPA) az Iberdrolával