A Honda 2024-es üzleti tájékoztatójának összefoglalója a vállalat befektetési stratégiájáról és elektrifikációs folyamatainak irányáról
- Az általános működés hatékonyabbá tétele valós idejű adatkapcsolattal
A termékek, a beszerzés és a gyártás területein kezdeményezett, illetve végrehajtott változtatások mellett a Honda tovább fejleszti személygépjárművekhez kapcsolódó üzleti tevékenységeit, beleértve a tervezést és az értékesítés utáni szolgáltatásokat is. Mindezeket különleges szoftverrel kapcsolja össze a vállalat. A Honda által fejlesztett, szoftveralapú mobilitási termékektől származó adatok kinyerésével lehetőség nyílik arra, hogy olyan termékek és élményalapú értékek szülessenek, méghozzá a lehető leggyorsabban, amelyek pontosan megfelelnek a felhasználók elvárásainak a különféle helyzetekben. A legújabb piaci trendeket és ügyféligényeket leíró, értékesítési pontokon szerzett adatok például valós időben juthatnak el a termékfejlesztésért és gyártásért felelős Honda-részlegekhez, ilyenformán a lehető leghamarabb láthatnak napvilágot az ügyfelek és a piac igényeinek megfelelő új termékek.
Mindemellett a Honda-márkaszervizek megkapják a valós idejű járműadatokat, így a – dedikált Honda-alkalmazás révén – optimális szervizszolgáltatást kínálhat fel a járműtulajdonosoknak.
Persze ezekkel a példákkal nem ér véget a sor: a Honda a teljes értéklánc adatait begyűjti és összekapcsolja, ezáltal olyan rendszert hoz létre, amely gyorsan és rugalmasan reagálhat az EV-piac változásaira.
- Az EV-választék stratégiája
Az EV-k teljes elterjedését elhozó, 2030-ban kezdődő időszakban a Honda számos nemzetközi piacon értékesített elektromos járművet mutat majd be, élen a Honda 0 Series család tagjaival. Ráadásul a – jelenleg igen keresett – hibrid modelleket is tovább fejleszti a márka, így teljesítményük és választékuk is számottevően nőhet.
Az alábbiakban az új modellek bevezetésével kapcsolatos tervek olvashatóak.
<EV-k>
- Honda 0 Series – EV-modellcsalád a nemzetközi piacra
Az első Honda 0 Series modellek értékesítése 2026-ban kezdődik meg Észak-Amerikában, ezt követi a globális eladás. 2030-ig nem kevesebb, mint hét nemzetközi piacon értékesített típus érkezik a kicsitől egészen a nagy méretosztályig.
- Az EV-választék Kínában
A Honda 10 Honda márkájú elektromos járművet vezet be Kínában 2027-ig, 2035-ben pedig már csak EV-ket forgalmaz majd Kínában a vállalat. Nemrégiben leplezte le a Honda az – e:N sorozatot követő – „Ye Series” modellcsaládot, így tovább bővült a cég kínai választéka.
- Kis méretű elektromos autók választéka
A Japánban idén ősszel debütáló N-VAN e: mini elektromos haszonjárművel kezdve a Honda fokozatosan vezeti be a kis méretű EV-ket azokon a területeken, amelyeken igény mutatkozik rájuk. Jönnek például a személyi használatra szánt mini EV-modellek 2025-ben, míg 2026-ban új, kis méretű EV-k bizonyítják majd a Honda elkötelezettségét a vezetés élménye iránt.
< Elektrifikáció a Honda Mobile Power Pack használatával>
- 2024: Bemutatkozik két elektromos motorkerékpár, amelynek energiaforrásául az MPP szolgál majd.
- 2026-os pénzügyi év (2026. március 31-én ér véget): Japánban elkezdenek forgalmazni egy új Honda mikromobilitási eszközt, amit 4 MPP hajt
<Hibrid elektromos modellek (HEV-ek) fejlesztése>
- A Honda eredeti, kétmotoros, e:HEV néven ismert hibrid hajtáslánca és HEV-platformja egyaránt megújul majd. A fejlesztés eredményeként az e:HEV rendszer könnyebbé és hatékonyabbá válhat, miként a többi modellnél is alkalmazott platformok is hatékonyabbak lehetnek. Az újítások hozadékaként csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás, még magasabb szintű lehet a minőség és még átütőbb vezetési élményt nyújthatnak a Honda járművei.
- Ez EV-k fejlesztésénél kidolgozott technológiák a hibrid modelleknél (benzin-elektromosság) is hasznosíthatók. Létrehozható például egy elektromos összkerékhajtási rendszer (e-AWD), ami az EV-modelleknél alkalmazott motorra épül. Szemben a klasszikus, mechanikus összkerékhajtási rendszerekkel, az e-AWD rendszer jelentősen növeli a hajtóerőt, és még pontosabb, illetve közvetlenebb erőelosztást szavatol a kerekek között. Az ún. kooperatív vezérlésnek és a Mozgásszabályzó Rendszernek hála az e-AWD javítja a menettulajdonságokat, és stabilabbá teszi a járművet, ami azt jelenti, hogy nyugodtabban autózhatnak a felhasználók, és egyedülállóan szórakoztató vezetési élményben lehet részük.
A Honda természetesen világszerte értékesíti majd továbbfejlesztett hibrid modelljeit. Fontos, hogy a Honda tovább erősíti hibrid típusokat is magában foglaló ICE-üzletágának üzleti modelljét, hogy továbbra is biztosítsa a vállalat stabil bevételeit. A belső égésű motorral felszerelt járművek értékesítéséből befolyt összeget EV-k és új üzletágak fejlesztésére fordítja a társaság.
- Pénzügyi stratégia – Források biztosítása a befektetésekhez és tőkeallokációhoz
Hogy megvalósulhassanak a Honda elektrifikációs célkitűzései, elengedhetetlen, hogy jól időzített beruházásokat hajtson végre. Ezért aztán nagyjából 10 billió jent készül befektetni az előttünk álló 10 évben, azaz nagyjából 2030-ig, mikorra az elektromos járművek széleskörű elterjedése várható.
A 10 billió jenes befektetés az alábbiakra bontható:
- Körülbelül 2 billió jen jut kutatási és fejlesztési kiadásokra a szoftveralapú járművek területén
- Megközelítőleg 2 billió jen jut elektromos járművekhez kapcsolódó, átfogó értékláncok létrehozására és befektetésekre, valamint tőkejuttatásokra az olyan kulcsfontosságú piacokon, mint az Egyesült Államok, Kanada vagy Japán.
Körülbelül 6 billió jen Monozukurira, azaz a dolgok készítésének művészetére. Ebből 3 billió jen fejlesztési kiadásokra és 3 billió jen többek között az alábbi befektetésekre:
- Azon termelési terület, ami a következő generációs EV-gyártó üzemek építését is magában foglalja
- Motorkerékpárok elektrifikációja
- Új elektromos járművek fejlesztése
- Befektetés öntőformák gyártásába
A Honda folyamatosan figyeli az EV-k elterjedésének szintjét, és rugalmasan, helyes időzítéssel hoz befektetési döntéseket.
A Honda által termelt bevételt egyrészt növekedést biztosító erőforrásokra, másrészt a részvényesek nyereségének kifizetésére fordítja a vállalat. A teljes vállalatot érintő tőkeátcsoportosítás részletei alább olvashatóak.
- 2021-től 2025-ig (a belső égésű motorral felszerelt járművek (ICE) üzletágának megerősítése és befektetés az EV-üzletághoz kapcsolódó erőforrásokba)
A motorkerékpár- és az ICE/HEV üzletág megerősítésével 12 billió jenes működési bevételt termel majd a Honda. A bevételt az EV- és az ICE/HEV üzletág, valamint az új befektetési területek között osztja el a vállalat, továbbá biztos és folyamatos osztalékfizetésre szánja. A Honda folytatja azon tervének végrehajtását, hogy a 2022-es pénzügyi évtől a 2025-ös pénzügyi év végéig 780 milliárd jen értékű saját részvényt vásárol vissza, hogy mihamarabb 1 feletti PBR-t (price-to-book ratio) érjen el. Emellett a tőkefelhasználás hatékonysága javul, és optimalizálják a felhalmozott saját tőke mennyiségét is.
- 2026-tól 2030-ig (a teljes átállás időszaka belső égésű motorral felszerelt járművekről (ICE) elektromos járművekre)
A Honda arra törekszik, hogy a 2021 és 2025 közötti időszakban ne változzon bevételi szintje, ezért – főként a feltörekvő piacokon – igyekszik növelni motorkerékpár-eladásait és hatékonyabbá teszi az ICE/HEV üzletág struktúráját. Ezen felül fokozni kívánják az EV-üzletág jövedelmezőségét, hogy legalább 5%-os ROS-t érjen el a vállalat, és növelik az EV-eladásokat, hogy még több működésből származó bevételre tegyen szert a Honda. Mindezek azt szolgálják, hogy a Honda több pénzt termeljen, mint a 2021 és 2025 közötti terminusban.
Ami az erőforrások elosztását illeti, a Honda fokozott tempóban fektet majd be erőforrásokba az elektrifikáció és a software-ek területén, hogy biztosítsa az EV-üzletág növekedését. Természetesen mindeközben a Honda továbbra is biztos és folyamatos osztalékkifizetést szavatol részvényeseinek, továbbá folytatja részvény-visszavásárlási programját a részvénytulajdonosok befektetéseinek megtérülése érdekében.
Az osztalékokat illetően elmondható, hogy a 2022-től 2026-ig terjedő időszakban több mint 1,3 billió, 2027-től 2031-ig pedig 1,6 billió jen osztalékot készül kifizetni a Honda. Ezek az osztalékfizetési összegek egyértelműen bizonyítják, hogy stabilan és folyamatosan, részvényenkénti csökkentés nélkül kívánjuk fizetni az osztalékokat, még akkor is, ha a rövid távú nyereség szintje – az átállás időszakában végrehajtott beruházások hatására – ingadozik.
A Honda a már megtermelt bevételből és az új, növekvő területekről származó nyereségből maximalizálja jövedelmét. Ezzel a jövőbeni növekedést szolgáló merész befektetéseket és a stabil részvényhozamokat szavatolja a vállalat.
1 *1 SAF: fenntartható repülő-üzemanyagok
2 A méréseket az EPA által meghatározott szabványoknak megfelelően végezték. Az EPA az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége
3 A Honda belső kutatásai alapján