A Honda visszatérése a Forma-1 világába

David Tremayne: Honda’s F1 rebirth

Írta: David Tremayne

Jóllehet, a 2015-ös visszatérést követően igen nehéz időszakon ment keresztül a Honda, a sokat látott F1-rajongók többsége soha nem ingott meg azon hitében, hogy a márka előbb-utóbb ismét győztesként tűnhet fel a száguldó cirkusz porondján. A nyolcvanas-kilencvenes években már láthattuk, milyen eltökéltek a japán vállalat fejlesztőmérnökei, illetve pilótái, s csupán idő kérdése volt, hogy újfent sikerre vigyék autóikat.

Tavaly már az évad elején megjósolható volt, hogy a szezon első felében megszerzik első győzelmüket, és valóban: az Osztrák Nagydíjon Max Verstappen és a Red Bull RB15 diadalmaskodott. Ez megint rávilágított arra, hogy bár a nemzedékek váltják egymást a Hondánál, a cég filozófiája cseppet sem változott, és ezúttal is nagyban befolyásolta a szakemberek gondolkodásmódját.

Amikor a Toro Rosso 2018-ban a Honda RA618H kódjelű erőforrására váltott, egyértelműen látszott, hogy ez teljesen más, mint a korábban használt motor. A Honda megmaradt az osztott, tengelyhajtású feltöltőnél, ami már többször bizonyított a turbó-hibrid konstrukció 2014-es bemutatkozása óta. Az elrendezésnek számos előnye van, ezért annak dacára is ragaszkodnak hozzá az alkotók, hogy a motor – az előre szerelt feltöltő okán – valamicskét hátrébb került a vázban. Roppant hasznos például az aerodinamikai hatékonyságot fokozó motorburkolat, ami szabályosabbá teszi a légáramlást mielőtt elérné a hátsó szárnyat.

Az évad során rendszeresek voltak a szakmai egyeztetések, melyeken a Honda, a Toro Rosso és a Red Bull Technology munkatársai egyaránt részt vettek. A Red Bull elégnek látta a Toro Rosso teljesítményét ahhoz, hogy szövetségre lépjen a Hondával a 2019-es szezonban, mérnökeiket pedig arra buzdították a japán kollégák, hogy a lehető legszorosabb legyen az együttműködés és a lehető legnagyobb a motorfejlesztésbe ölt energia.

Plusz pontot jelentett, hogy az RA619H építésmódja roppant közel áll az RA617H (2017) és az RA618H (2018) kódjelű egységéhez, így könnyedén társítható volt a Red Bull RB15 karosszériaszerkezetéhez. Bárhogy is, a Honda bevonta a Red Bull illetékeseit a munkálatokba, és minden szükséges információt megosztott velük. Erről árulkodik, hogy Christian Horner csapatfőnököt teljesen lenyűgözte az integrációs folyamat, és – úgy általában – minden, amit látott. Ez bizony nem túlzás, az interjúkban Horner azt is elárulta, mennyire élvezte, hogy végre igazi motorgyártóval dolgozhatott közösen, nem „egyszerű” beszállítóval.

Egyébiránt a Toro Rosso, pontosabban Pierre Gasly már 2018-ban jelezte, hogy elégedett a Honda RA618H teljesítményével. Amikor az új RA619H-t először tesztelték saját teljesítménymérő padjukon 2018-2019 telén, tisztán látszott, hogy komoly potenciál rejlik benne. Horner csak úgy írta le: a rakéta. 

Aztán Max Verstappen Barcelonában kipróbálta az RA619H motorral hajtott Red Bull RB15-öt, és egyenesen el volt ájulva a teljesítményétől.

Nincs kétségem afelől, hogy izmosabb, mint a 2018-as erőforrás, ráadásul nemcsak csúcsra pörgetve erős, hanem igen széles fordulatszám-tartományban – osztotta meg gondolatait. A kedvezőbb teljesítményleadás ugyancsak nagy előrelépést jelent, már csak azért is, mert lágyabb visszakapcsolásokat tesz lehetővé, tehát stabilabb az autó a fékezések során és a kanyarokba behajtva.

Az évnyitó Ausztrál Nagydíjon látszott, hogy még némi hátrányban van a Mercedes és a Ferrari csúcsteljesítményéhez mérten, de a szezon során három különféle továbbfejlesztett változatot is leleplezett a Honda, és mindegyik komoly fejlődést mutatott az elődökhöz viszonyítva. Az évad közepe felé Verstappen már úgy gondolta, hogy azonos szintre kerültek a Mercedesszel, a 2240 méteres tengerszint feletti magasságban fekvő Mexico Cityben pedig már úgy tűnt, hogy erősebbek a riválisoknál.

A Spanyol GP-n a módosított első szárny és a szintén átrajzolt hátsó, függőleges légterelők jelentettek újdonságot, majd további apró, ám annál fontosabb változtatásokat hajtott végre a csapat, hogy Kanadában, Franciaországban és Ausztriában is tudják tartani a lépést az élmenőkkel. Lépésről lépésre, a PU fejlődésével párhuzamosan sikerült egyre többet kihozni a gépből az időmérőkön és a versenyeken.

A befektetett munka ezúttal is megtérült, méghozzá a drámai Osztrák Nagydíjon, a Red Bull hazai pályáján, ahol 13 év után újra sikerült a dobogó legmagasabb fokára kapaszkodnia az ikonikus japán márkának. Ez utoljára 2006-ban a Magyar Nagydíjon jött össze a Hondának, képzelhető hát, hogy mekkora volt az öröm. Két versenyhétvégével később az esős németországi pályán ismét briliáns győzelmet aratott a márka, amiben a vetélytársak hibái is közrejátszottak. A Red Bull, a Toro Rosso és a Honda az évad hátramaradt részében is gőzerővel dolgozott, a partneri kapcsolat pedig, ha lehet, még jobbá vált. Ezt jelzi az is, hogy Verstappen, a Red Bull és a Honda Brazíliában újra a csúcsra ért, szóval a jóslat végül beteljesedett: a Honda nyert 2019-ben, méghozzá háromszor is!

Max Verstappen a harmadik helyen, közvetlenül a Mercedes két autója mögött zárta az évadot, és nagyot léptek előre csapattársai is, tudniillik Daniil Kvyat bronzérmes lett Németországban, míg Pierre Gasly másodikként futott be Brazíliában. Így, mondhatnánk, két hondás végzett az élen, de Lewis Hamilton is rontott, így a szintén Red Bull-színekben versenyző Alex Albon állhatott a dobogó legalsó fokára.

A sikerekkel teli, erős első év után még jobb eredmények várhatnak a Honda-Red Bull párosra 2020-ban, újabb izgalmas összecsapásoknak nézünk tehát elébe.