A Hyundai IONIQ 5 N a sorozatgyártású elektromos szabadidőjárművek géposztályában áll rajthoz a Pikes Peak hegyi felfutó versenyen
- A sorozatgyártású IONIQ 5 N alapkivitelében vesz részt a Pikes Peak-en
- A Hyundai egy második, átépített IONIQ 5 N-t is bemutat május 30-án, az ADAC RAVENOL Nürburgringi 24 órás futamot megelőzően
A Hyundai, amely ügyfelek vadonatúj generációját köszönheti az IONIQ 5 N-nek, most tovább emeli a tétet az idén 102. alkalommal megrendezésre kerülő Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) hegyi felfutó versenyen, 2024. június 23-án. Az autógyártó négy autóval készül a futamra, amelyre a 641 lóerős IONIQ 5 N kettő példányát fogja benevezni, hogy megdöntsék a sorozatgyártású elektromos szabadidőjárművek géposztályának rekordját.
„Az IONIQ 5 N kategóriaelső elektromos szabadidőjárművel erősebben térünk vissza a hegyre, mint valaha.” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai N márkáért és motorsport-tevékenységekért felelős vezetője. „A Hyundai 1992 óta rendszeresen teszteli új technológiáit és típusait a Pikes Peak hegyi felfutó versenyen. Az IONIQ 5 N révén most a nagy teljesítményű elektromos mobilitásra is kiterjesztjük ezt a gyakorlatot. A szériakivitelű IONIQ 5 N pontosan szemlélteti majd, mire számíthatnak autójuktól a modell vásárlói.”
A sorozatgyártású elektromos szabadidőjárművek kategóriájában rajthoz álló IONIQ 5 N járműveket Paul Dallenbach és Ron Zaras vezeti majd. Dallenbach pályafutása során tizenegy alkalommal győzött a PPIHC hegyi felfutó versenyen, ahol 1993-ban abszolút rekordot ért el. Zaras a Pikes Peaken és a Hyundai színeiben egyaránt újoncnak számít. A Hoonigan egykori igazgatójaként és médiaszemélyiségként rá esett a választás, hogy dokumentálja, amint egy benzinvérű rajongó felkészül a Pikes Peak futamra.
„Világ életemben rajongtam a raliért, a Pikes Peak International Hill Climb pedig régóta rajta van a bakancslistámon: azóta szeretnék részt venni a versenyen, hogy először láttam a ‘Climb Dance’ dokumentumfilmet – még betárcsázós internetkapcsolaton keresztül.” – mondta Zaras. „Hatalmas megtiszteltetés tehát, hogy a Hyundai nagyszerű csapatának támogatásával, az IONIQ 5 N-nel versenyezhetek itt először. Alig várom, hogy elmesélhessem, milyen buktatókon és kihívásokon át vezetett az ifjú nézőből zöldfülű versenyzővé válás útja.”
A Hyundai ezen kívül egy átépített IONIQ 5 N versenyautót is indít a PPIHC hegyi felfutón. Ezt az autót május 30-án, az ADAC RAVENOL Nürburgringi 24 órás futam előtt láthatja először a nagyközönség, annak két példányával pedig Dani Sordo és Robin Shute versenyez majd. Shute négyszeres Pikes Peak-győztes, az abszolút győzteseknek kijáró King of the Mountain cím birtokosa, Sordo pedig a Hyundai Motorsport spanyol WRC-pilótája.
A Hyundai azért döntött úgy, hogy az IONIQ 5 N modellel megkísérli elhódítani a sorozatgyártású elektromos szabadidőjárművek PPHIC kategóriarekordját, mivel a futam tökéletesen szemlélteti az összes N sportmodell versenyalkalmasságát. Az IONIQ 5 N nagy teljesítményű elektromos szabadidőjárművet szélsőséges környezeti és hőmérsékleti körülmények között tesztelték, fokozott versenypálya-alkalmasságát pedig a Nürburgring északi körén, a Nordschleifén végzett fejlesztések és finomhangolások során tökéletesítették. A modell megvalósításához olyan eszközökhöz fordultak a mérnökök, mint a strukturális merevítések, a WRC-ből átemelt integrált hajtótengelyek, a továbbfejlesztett hőszabályozás, az N hangolású fékrendszer alkalmazása, valamint az autóipar legerősebb, 0,6 g negatív gyorsulásra képes regeneratív fékrendszere.
Mivel a szériakivitelű IONIQ 5 N fejlesztése során eleve rendkívül szigorú teszteknek vetették alá a modellt, a Pikes Peak hegyi felfutóra csak apró módosításokra volt szükség, azokra is a biztonsági előírások teljesítése miatt. A vezetőülést egy Recaro Pro Racer SPA Hans ülésre cserélték. A biztonsági övek a Hans-rendszerrel kompatibilis, hatpontos Sabelt egységek. A hátsó üléseket kiszerelték, az utastérbe bukókeretet és tűzoltó berendezést építettek be.
Ezektől a módosításoktól eltekintve a Pikes Peak futamon részt vevő IONIQ 5 N modellek teljes egészében szériakivitelűek, piros fényezésüket azonban a későbbiekben új, látványos Hyundai N versenyszínekre cserélik.
Műszaki adatok | IONIQ 5 N | |
Villanymotorok teljesítménye | Elöl | 166 kW / 223 LE |
Hátul | 282 kW / 378 LE | |
Összteljesítmény | 448 kW / 601 LE | |
N Grin Boost teljesítmény | 478 kW / 641 LE (Elöl: 175 kW, 235 LE / Hátul: 303 kW, 406 LE) | |
Akkumulátor | Kapacitás | 84 kWh |
Töltés | Töltési teljesítmény | 238 kW (350 kW egyenáramú gyorstöltő használata esetén) |
Töltés időtartama | 10 – 80%: 18 perc | |
Méretek | Hosszúság | 4714 mm |
Szélesség | 1941 mm | |
Magasság | 1585 mm | |
Tengelytáv | 3000 mm | |
Abroncsok | Yokohama Advan V107 275/35R21 | |
Fékrendszer | Elöl | Négydugattyús (400 mm) |
Hátul | Egydugattyús (361 mm) | |
Regeneratív fékrendszer | Lassítás | 0,6 g (0,2 g az ABS működésbe lépésekor) |
0 – 60 mérföld/óra | Kb. 3,25 mp. (N Rajtautomatika.és N Grin Boost funkció aktiválásakor) | |
Végsebesség | 260 km/óra (elektronikusan korlátozva) |