A Hyundai IONIQ 5 N a sorozatgyártású elektromos szabadidőjárművek géposztályában áll rajthoz a Pikes Peak hegyi felfutó versenyen

  • A sorozatgyártású IONIQ 5 N alapkivitelében vesz részt a Pikes Peak-en
  • A Hyundai egy második, átépített IONIQ 5 N-t is bemutat május 30-án, az ADAC RAVENOL Nürburgringi 24 órás futamot megelőzően

A Hyundai, amely ügyfelek vadonatúj generációját köszönheti az IONIQ 5 N-nek, most tovább emeli a tétet az idén 102. alkalommal megrendezésre kerülő Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) hegyi felfutó versenyen, 2024. június 23-án. Az autógyártó négy autóval készül a futamra, amelyre a 641 lóerős IONIQ 5 N kettő példányát fogja benevezni, hogy megdöntsék a sorozatgyártású elektromos szabadidőjárművek géposztályának rekordját.

„Az IONIQ 5 N kategóriaelső elektromos szabadidőjárművel erősebben térünk vissza a hegyre, mint valaha.” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai N márkáért és motorsport-tevékenységekért felelős vezetője. „A Hyundai 1992 óta rendszeresen teszteli új technológiáit és típusait a Pikes Peak hegyi felfutó versenyen. Az IONIQ 5 N révén most a nagy teljesítményű elektromos mobilitásra is kiterjesztjük ezt a gyakorlatot. A szériakivitelű IONIQ 5 N pontosan szemlélteti majd, mire számíthatnak autójuktól a modell vásárlói.”

A sorozatgyártású elektromos szabadidőjárművek kategóriájában rajthoz álló IONIQ 5 N járműveket Paul Dallenbach és Ron Zaras vezeti majd. Dallenbach pályafutása során tizenegy alkalommal győzött a PPIHC hegyi felfutó versenyen, ahol 1993-ban abszolút rekordot ért el. Zaras a Pikes Peaken és a Hyundai színeiben egyaránt újoncnak számít. A Hoonigan egykori igazgatójaként és médiaszemélyiségként rá esett a választás, hogy dokumentálja, amint egy benzinvérű rajongó felkészül a Pikes Peak futamra.

„Világ életemben rajongtam a raliért, a Pikes Peak International Hill Climb pedig régóta rajta van a bakancslistámon: azóta szeretnék részt venni a versenyen, hogy először láttam a ‘Climb Dance’ dokumentumfilmet – még betárcsázós internetkapcsolaton keresztül.” – mondta Zaras. „Hatalmas megtiszteltetés tehát, hogy a Hyundai nagyszerű csapatának támogatásával, az IONIQ 5 N-nel versenyezhetek itt először. Alig várom, hogy elmesélhessem, milyen buktatókon és kihívásokon át vezetett az ifjú nézőből zöldfülű versenyzővé válás útja.”

A Hyundai ezen kívül egy átépített IONIQ 5 N versenyautót is indít a PPIHC hegyi felfutón. Ezt az autót május 30-án, az ADAC RAVENOL Nürburgringi 24 órás futam előtt láthatja először a nagyközönség, annak két példányával pedig Dani Sordo és Robin Shute versenyez majd. Shute négyszeres Pikes Peak-győztes, az abszolút győzteseknek kijáró King of the Mountain cím birtokosa, Sordo pedig a Hyundai Motorsport spanyol WRC-pilótája.

A Hyundai azért döntött úgy, hogy az IONIQ 5 N modellel megkísérli elhódítani a sorozatgyártású elektromos szabadidőjárművek PPHIC kategóriarekordját, mivel a futam tökéletesen szemlélteti az összes N sportmodell versenyalkalmasságát. Az IONIQ 5 N nagy teljesítményű elektromos szabadidőjárművet szélsőséges környezeti és hőmérsékleti körülmények között tesztelték, fokozott versenypálya-alkalmasságát pedig a Nürburgring északi körén, a Nordschleifén végzett fejlesztések és finomhangolások során tökéletesítették. A modell megvalósításához olyan eszközökhöz fordultak a mérnökök, mint a strukturális merevítések, a WRC-ből átemelt integrált hajtótengelyek, a továbbfejlesztett hőszabályozás, az N hangolású fékrendszer alkalmazása, valamint az autóipar legerősebb, 0,6 g negatív gyorsulásra képes regeneratív fékrendszere.

Mivel a szériakivitelű IONIQ 5 N fejlesztése során eleve rendkívül szigorú teszteknek vetették alá a modellt, a Pikes Peak hegyi felfutóra csak apró módosításokra volt szükség, azokra is a biztonsági előírások teljesítése miatt. A vezetőülést egy Recaro Pro Racer SPA Hans ülésre cserélték. A biztonsági övek a Hans-rendszerrel kompatibilis, hatpontos Sabelt egységek. A hátsó üléseket kiszerelték, az utastérbe bukókeretet és tűzoltó berendezést építettek be.

Ezektől a módosításoktól eltekintve a Pikes Peak futamon részt vevő IONIQ 5 N modellek teljes egészében szériakivitelűek, piros fényezésüket azonban a későbbiekben új, látványos Hyundai N versenyszínekre cserélik.

Műszaki adatokIONIQ 5 N
Villanymotorok teljesítményeElöl166 kW / 223 LE
Hátul282 kW / 378 LE
Összteljesítmény448 kW / 601 LE
N Grin Boost teljesítmény478 kW / 641 LE (Elöl: 175 kW, 235 LE / Hátul: 303 kW, 406 LE)
AkkumulátorKapacitás84 kWh
TöltésTöltési teljesítmény238 kW (350 kW egyenáramú gyorstöltő használata esetén)
Töltés időtartama10 – 80%: 18 perc
MéretekHosszúság4714 mm
Szélesség1941 mm
Magasság1585 mm
Tengelytáv3000 mm
AbroncsokYokohama Advan V107 275/35R21
FékrendszerElölNégydugattyús (400 mm)
HátulEgydugattyús (361 mm)
Regeneratív fékrendszerLassítás0,6 g (0,2 g az ABS működésbe lépésekor)
0 – 60 mérföld/óraKb. 3,25 mp. (N Rajtautomatika.és N Grin Boost funkció aktiválásakor)
Végsebesség260 km/óra (elektronikusan korlátozva)

Folytatódik a diadalmenet – A Hyundai IONIQ 5 N elnyerte a 2024-es Világ Év Sportautója címet