A jövő akkumulátortechnológiái a Mercedes-Benz eCampus a Stuttgart-Untertürkheim központjában
- Új kompetenciaközpont innovatív, nagy teljesítményű akkumulátorcellák és új gyártási eljárások fejlesztéséhez
- Ola Källenius: „Célunk az akkumulátorköltségek több mint 30 százalékos csökkentése az elkövetkező években”
- 2024-ben a Mercedes-Benz 14 milliárd eurót fektet be kutatás-fejlesztésbe és üzemeibe – ennek jelentős részét akkumulátorok és elektromos hajtásrendszerek fejlesztésére fordítják.
- Az új „Industrial Cell Lab” lefedi a cellafejlesztés és -gyártás teljes termék- és folyamatláncát, és lehetővé teszi a gazdaságos gyártási folyamathoz szükséges szakértelem fejlesztését.
- A három számjegyű milliós tartományba történő beruházások megerősítik Stuttgart-Untertürkheimet a hajtástechnológiák csúcstechnológiás helyszíneként
- Fenntartható építési koncepció: újrahasznosított beton, zöldtető, beleértve a fotovoltaikus elemeket is
A Mercedes-Benz jelentősen erősíti fejlesztési tevékenységét az akkumulátortechnológia terén. Az ünnepségen, amelyen részt vett Robert Habeck német szövetségi gazdasági miniszter, Winfried Kretschmann Baden-Württemberg miniszter-elnöke és más magas rangú vendégek, a Mercedes-Benz megnyitotta az eCampust a stuttgart-untertürkheimi központjának szívében. Ez a sztár márka jövőbeli elektromos járműveihez szükséges cellák és akkumulátorok fejlesztésének kompetenciaközpontja. A cél az, hogy innovatív vegyi összetételeket és optimalizált gyártási folyamatokat fejlesszenek ki a „Mercedes-Benz DNS-t” tartalmazó, nagy teljesítményű cellák számára, és az elkövetkező években több mint 30 százalékkal csökkentsék az akkumulátorköltségeket. A Mercedes-Benz eCampus az akkumulátor- és cellatechnológia teljes területét lefedi. Ez az új cellakémiák fejlesztésétől és értékelésétől és az ipari méretű cellagyártástól a komplett akkumulátoregységek teszteléséig és tanúsításáig terjed.
„A Mercedes-Benz eCampus megnyitása fontos lépést jelent fenntartható üzleti stratégiánk felé. Célunk, hogy az elektromos mobilitás terén vezető technológiai szerepet is betöltsünk. Az eCampus közelebb visz bennünket ehhez a célhoz. Az itt végzett munka több mint 30 százalékkal segít csökkenteni az akkumulátor költségeit a következő években. Azzal, hogy az eCampust a meghajtórendszerek kutatásával és fejlesztésével foglalkozó központunk középpontjában helyeztük el, egyértelmű elkötelezettséget jelent a fenntarthatóbb jövő és Stuttgart-Untertürkheim telephelyünk hosszú öröksége iránt.”
Ola Källenius, a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának elnöke
Mercedes-Benz eCampus: koncentrált szakértelem az akkumulátortechnológiákban a „Mercedes-Benz DNS-sel”
A Mercedes-Benz a sejtkémia különféle formáit fejleszti. A cég többek között szilícium-kompozitokon és innovatív kobaltmentes katódkémián alapuló, nagy energiájú anódokkal ellátott lítium-ion cellákon, valamint szilárdtest akkumulátor-technológián dolgozik. A cél a lehető legjobb sejtek fejlesztése
„Mercedes-Benz DNA” a nagy energiasűrűség, a gyorstöltési képesség és a teljesítmény érdekében, valamint az iparosításhoz szükséges szakértelem kiépítéséhez. Pontosabban, az energiasűrűség akár 900 Wh/l-re is növelhető olyan új technológiák alkalmazásával, mint a magas szilíciumtartalmú anódok vagy szilárd elektrolitok. A termelés hatékony növelésének egyetlen módja a sejtkémia és -tervezés átfogó ismerete. A megszerzett tudás a partnercégeknél az akkumulátorcellák sorozatgyártásába áramlik – a Mercedes-Benz akkumulátorok következő generációiban való felhasználásra. A sejtkémia elsajátításának fontosságát a jövőbeli termékek fejlesztése szempontjából bizonyította például a VISION EQXX technológiai program. A nagy teljesítményű akkumulátornak és az úttörő cellás kémiájának köszönhetően ez a jármű távolsági és hatékonysági rekordokat állított fel az elektromos járművek terén több úton.
A Stuttgart-Untertürkheim gyár szívében található új akkumulátortechnológiai kompetenciaközpont működése két szakaszban kezdődik meg. A mintegy 10.000 négyzetméter alapterületű akkumulátorcellák ipari gyártóüzeme mintegy kétéves építési időszak után kezdte meg működését. Az „Industrial Cell Lab” korszerű gyártóberendezései lehetővé teszik a különböző kémiai összetételű akkumulátorcellák ipari méretekben történő gyártását és tesztelését. Évente több tízezer cellát lehet itt előállítani a jövő akkumulátorgenerációinak fejlesztése érdekében. A gyártási folyamat egy sor automatizált és kézi lépésből áll. Lefedi az akkumulátorcellák gyártási lépéseit az elektródagyártástól a cella összeszereléséig, beleértve az elektrolittöltést, az alakítást az első töltési és kisütési folyamatokkal és a befejezést.
A cellagyártási folyamat nagyban befolyásolja az akkumulátor minőségét. A Mercedes-Benz ezért arra törekszik, hogy ne csak a cellák kémiai összetételét sajátítsa el, hanem az ipari gyártási folyamatot is. Az új Industrial Cell Lab lehetővé teszi a vállalat számára, hogy szakértelmet szerezzen a „Mercedes-Benz DNS-sel” ellátott sejtek gazdaságos előállításában. Így kiegészíti a két meglévő sejtlaboratóriumot: új sejtkémiákat és fejlett sejtterveket fejlesztenek ki és értékelnek a „Chemistry Lab”-ban. A „Flexible Cell Lab”-ban az új fejlesztéseket autóipari tasakcellákban gyártják és tesztelik.
A második ütem új épülete ez év végére készül el. Ebben a korszerű tesztelési és bizonyítási központban többek között a termék- és folyamatfejlesztéshez, valamint a nagyméretű ipari termelés érettségbiztosításához szükséges akkumulátor-felfutási gyár kap helyet. A naberni telephelyen található tesztközpont különböző funkciói ebből a célból átkerülnek az untertürkheimi eCampusba. Körülbelül 20 000 négyzetméteres területen korszerű próbapadok épülnek, hogy átfogóan teszteljék és igazolják az akkumulátorok biztonságát és élettartamát.
Az új Mercedes-Benz eCampus épülete az egykori 132/1-es és 132/2-es épületek helyén található, a Stuttgart-Untertürkheim gyár központjában, amely hosszú és eseménydús múltra tekint vissza. Az eredeti, 132/1-es épület 1907-ben épült, és kezdeti éveiben vezérműtengelyek és főtengelyek gyártásának adott otthont. Ezeket a Mercedes-Benz belsőégésű motorok számos generációjában használták. Az évek során számos különböző képességgel bővült. Ezek közé tartozott a szerszámkalibráció, a központi ellenőrzési terület, a főtengelyek és hajtókarok gyártásellenőrzési területe, valamint a motorok gyártásirányítása. A jövő hajtástechnológiáinak kompetenciaközpontjaként az új eCampus kulcsszerepet játszik a 120 éves múltra visszatekintő erőmű átalakításában.
120 éves a Mercedes-Benz Untertürkheim
Az új eCampusszal a Mercedes-Benz megszilárdítja a legnagyobb erőátviteli létesítmény szerepét globális hálózatán belül, amely idén ünnepli fennállásának 120. évfordulóját. A három számjegyű millió eurós tartományba történő beruházások megerősítik Untertürkheim szerepét a hajtástechnológiák csúcstechnológiás létesítményeként – egyértelmű elkötelezettséget a munkaerő és Baden-Württemberg, mint az autóipari kompetenciák központja iránt.
Az 1904-ben alapított Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim gyár a Neckar-völgy több részterületére terjed ki, és egy ideje az e-mobilitás irányát szabta meg. Az üzem már most is gyárt rugalmas hajtásrendszereket teljesen elektromos és elektromos járművekhez. Az Untertürkheim felelős a hajtáselemek gyártásáért. A kohó is ott található. Ezenkívül az untertürkheimi telephely ad otthont a csoport hajtáslánc-kutatásának és fejlesztésének nagy részének, a járműtesztek tesztpályájával, valamint az új Mercedes-Benz eCampusszal. Itt található a központi furgon részleg és annak kutatás-fejlesztése is. Untertürkheimben található a Mercedes-Benz Group AG központja. Összesen több mint 23 000 alkalmazott dolgozik ott, beleértve az altelepeket is – közülük körülbelül 14 100 a termelésben. 2024-től Untertürkheimben megkezdődik a teljesen elektromos Mercedes-Benz járművek elektromos meghajtóegységeinek gyártásának felfutása.
A rendkívül hatékony motorokat Bad Cannstattban gyártják. Az összes hajtáslánc tengelygyártása és az öntöde egyaránt Mettingenben található. 2024-től itt gyártják és szerelik elektromos tengelyekké az elektromos hajtásegységek alkatrészeit. A sebességváltó-gyártás a hedelfingeni üzemben folyik. 2021 óta itt gyártják a teljesen elektromos EQS és EQE modellek akkumulátorrendszereit is. Idén kezdődik az elektromos hajtásegységek alkatrészeinek gyártása is. A rugalmas gyártás Sirnauban, a képzés pedig Brühlben található. A brühli üzem 2022 óta ad otthont a Mercedes-Benz plug-in hibrid modellekhez rendszereket gyártó akkumulátorgyárnak. 2024-ben itt kezdődik a teljesen elektromos modellekhez való akkumulátorok gyártásának felfutása.
Az akkumulátor hurok lezárása
Az eCampus megnyitása fontos lépést jelent a Mercedes-Benz fenntartható üzleti stratégiájában. 2039-re a vállalat célja, hogy új járműparkja nettó szén-dioxid-semleges legyen a teljes életciklusuk során. Ennek egyik legfontosabb eszköze a dekarbonizáció mellett a valóban körforgásos gazdaság megteremtése az elsődleges erőforrások megőrzése érdekében. A Mercedes-Benz holisztikus megközelítést alkalmaz az akkumulátorokkal kapcsolatban, három fő kérdésre összpontosítva: a körkörös tervezésre, az értékmegőrzésre és a kör lezárására.
Az eCampus tevékenységei képezik a Mercedes-Benz körkörös koncepciójának kiindulópontját. A „Design for Circularity” megközelítéssel a vállalat az akkumulátortechnológia teljes értékláncát a kezdetektől figyelembe veszi. Az új cellakémiák fejlesztésétől az akkumulátorcellák teszteléséig és a fejlesztés céljára kis mennyiségben történő gyártásig a cég „Mercedes-Benz DNS-sel” építi meg az akkumulátorcellákat. Az eredmények a partnercégeknél az akkumulátorcellák sorozatgyártásába is bekerülnek (lásd a sajtóközleményt: Erők egyesítése a CO₂-semleges Mercedes-Benz ellátási láncért).
Az elektromos Mercedes-Benz járművek akkumulátorainak gyártása nettó szén-dioxid-semleges1 három kontinens akkumulátorgyáraiban – köztük a két untertürkheimi gyárban, Brühlben és Hedelfingenben. A helyi akkumulátorgyártás kulcsfontosságú sikertényező a Mercedes-Benz fenntartható üzleti stratégiájában.
A cég a körkörös gazdaság koncepciójának megfelelően és az erőforrások kímélése érdekében felújított akkumulátorokat kínál alkatrészként minden elektromos járműhöz. Ezenkívül a Mercedes-Benz Energy leányvállalata sikeres üzleti modellt hozott létre a nagyméretű, helyhez kötött tárolási alkalmazásokhoz. A járműben már nem használható akkumulátorok újra felhasználhatók a második élettartamú tárolórendszerekben. Az anyagok újrahasznosítása az akkumulátor élettartamának végén következik be, és ez a kulcs az anyaghurok lezárásához. Egy fontos lépés ebbe az irányba, hogy idén megnyílik egy akkumulátor-újrahasznosító gyár a dél-németországi Kuppenheimben.
eCampus fenntartható építési koncepcióval
A stuttgart-untertürkheimi új eCampus több mint 30 000 négyzetméteres építési koncepciója is megfelel a Mercedes-Benz fenntarthatósági kritériumainak. Alapjai bontási anyagokból készült újrahasznosított betont tartalmaznak. A korszerű teszt- és vizsgálóközpont hasznos tetőterületének több mint 75 százaléka fotovoltaikus rendszerekkel van ellátva, és megújuló energiával látja el a létesítményeket. A teljes tetőterületet is zöldítik. A megfordítható hőszivattyúk és hidegakkumulátorok fenntartható hőellátást és légkondicionálást tesznek lehetővé a csarnokban. A hibrid hűtőtornyok növelik a vízellátás hatékonyságát.
A Mercedes-Benz saját gyártóüzemei 2022 óta nettó szén-dioxid-semlegesek[1]. A tervek szerint 2030-ra a termelés energiaszükségletének több mint 70 százalékát megújuló energiával fedezik. Ezt a telephelyeken a nap- és szélenergia bővítésével és további megfelelő áramvásárlási szerződések megkötésével érik el. Világszerte az összes Mercedes-Benz gyártóüzem célja, hogy 2039-re 100 százalékban megújuló energiával működjön.
Nyilatkozatok a Mercedes-Benz eCampus megnyitójáról
„A nagy teljesítményű akkumulátorok alkotják a közlekedés villamosításának szívét – és az autóipar sikeres átalakításának kulcsát jelentik. Az innovatív és fenntartható akkumulátorok iránti kereslet az elkövetkező években továbbra is meredeken emelkedik Európában. Ezért központi jelentőségű, hogy Németország és Európa kiépítse saját kapacitásait és különösen saját szakértelmét ebben a kulcsfontosságú technológiában. Ez nemcsak az ipari elhelyezkedést erősíti, és modern, jövőbiztos munkahelyeket teremt, hanem növeli Európa ellenálló képességét is. Örülök, hogy az új eCampusszal a Mercedes-Benz a jövőben az untertürkheimi telephelyre összpontosítja akkumulátorokkal kapcsolatos kutatási és fejlesztési tevékenységét. Ezzel jelentősen hozzájárulva az akkumulátortechnológia továbbfejlesztéséhez és egy erős akkumulátor-ökoszisztéma kialakításához Németországban.”
Robert Habeck, a német szövetségi gazdasági és klímaügyi miniszter
„Az új eCampusban még hatékonyabban tudjuk egyesíteni és kiterjeszteni átfogó kutatási és fejlesztési szakértelmünket a teljes elektromos hajtásrendszerre vonatkozóan. Ez új lehetőségeket kínál számunkra a sejtkémia fenntartható innovációihoz. Untertürkheimben a teljes fejlesztési folyamatot lefedjük, a sejtkémiától a tanúsításig. A nagyfeszültségű akkumulátorok az elektromos mobilitás középpontjában állnak, celláik pedig a hatékonyság, az energiasűrűség és az erőforrás-megtakarítás kulcsát jelentik. Célunk, hogy a „Mercedes-Benz DNS-sel” tökéletes cellatervet dolgozzunk ki itt Untertürkheimben, és beépítsük beszállítóink jövőbeli akkumulátorcella-generációiba.”
Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának tagja, technológiai vezérigazgató-helyettes
„Mostantól az elektromos autó szíve – az akkumulátorcella – is ezen a lenyűgöző helyen, a Mercedes untertürkheimi gyárának központjában készül. A magasan specializált akkumulátortároló technológia ígéretes üzleti modell hazánk számára. Azok, akik ezt elsajátítják, jólétet és munkahelyeket biztosítanak – és kevésbé lesznek függenek az importtól. Baden-Württemberg tartomány kormánya is sokat tett ennek érdekében. Az autóiparról folytatott stratégiai párbeszédünk részeként 400 millió eurót fektettünk be jövőbeli projektekbe. Összességében mintegy egymilliárd eurót fektettünk be az autóipar szerkezeti átalakításába az elmúlt 15 évben. Az új eCampus egy újabb jeladó a csúcstechnológiás akkumulátortechnológia számára, amely „Made in Baden-Württemberg”
Winfried Kretschmann, Baden-Württemberg miniszter-elnöke
„Számomra a Mercedes-Benz untertürkheimi főüzeme az innováció, a bütykölés és a találmány sváb szellemiségéhez kapcsolódik. Fantasztikus, hogy a Mercedes-Benz az új eCampusszal a megfelelő irányt választja ezen az inspirációs helyen. A Mercedes sztárja a jövőben is Stuttgartból fog világítani.”
Frank Nopper, Stuttgart város polgármestere
„Az elektromobilitás irányába történő átalakulás megváltoztatja a munkaköröket és a feladatokat. Ez különösen igaz az untertürkheimi hajtásrendszerek gyártási helyszínén. Ennek a változásnak a sikeres alakításához mindenekelőtt rugalmasságra van szükség. Tőlünk, mint cégtől és munkatársainktól egyaránt. Csapatainkat az átalakulás során azzal segítjük, hogy fejlesztési lehetőségek széles skáláját kínáljuk különféle képzési programokkal és személyre szabott tanfolyamokkal. Szeretnék köszönetet mondani minden kollégánknak a változásra való hajlandóságért – és a nagy motivációért a sikeres jövőért való közös munkához.”
Sabine Kohleisen, a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának tagja, humánerőforrás és munkaügyi igazgató
„A Stuttgart-Untertürkheim 120 éve a rendkívül hatékony Mercedes-Benz hajtástechnológiák központja. Az új eCampus és üzemünk új elektromos termékei biztosítják, hogy ez a jövőben is így maradjon. Az akkumulátortechnológia és a gyártás minden aspektusának egy helyre történő koncentrálása szintén fontos lépés a cég és a telephely átalakulásában. Az innovatív építési koncepcióval és a megújuló energiák széleskörű felhasználásával Untertürkheimben is következetesen megvalósítjuk fenntarthatósági törekvéseinket.”
Jörg Burzer, a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának tagja, a termelésért, a minőségért és az ellátási lánc menedzsmentért felelős
„Az Untertürkheim hajtásrendszerek kulcsszerepet játszanak a Mercedes-Benz fenntartható üzleti stratégiájának megvalósításában. A nagy hatékonyságú hajtásegységek fejlesztése és gyártása mellett immár az akkumulátortechnika teljes területét is lefedjük itt. A cellafejlesztéstől az akkumulátorgyártásig. Erre igazán büszkék lehetünk. Elkötelezett és rendkívül rugalmas untertürkheimi csapatainkkal együtt folytatjuk fő üzemünk 120 éves sikertörténetének megírását.”
Thomas Schulz, a Mercedes-Benz Drive Systems elnöke, a Mercedes-Benz autók hajtásláncának gyártási részlegének vezetője
„Ahhoz, hogy untertürkheimi kollégáinknak hosszú távú biztonságot és kilátásokat kínálhassunk, az elektromos mobilitás teljes spektrumát be kell hoznunk telephelyünkre. Ez az Üzemi Tanács kötelezettségvállalása. Az új eCampus megnyitása fontos mérföldkő ezen az úton. Ez kulcsszerepet ad Untertürkheimnek cégünk átalakulásában.”
Michael Häberle, a Mercedes-Benz untertürkheimi telephelyének üzemi tanácsának elnöke és a Mercedes-Benz Group AG általános üzemi tanácsának alelnöke
[1] A Mercedes-Benz csoport által üzemeltetett összes gyártóüzem 2022 óta nettó szén-dioxid-semleges a Scope 1 és Scope 2 tekintetében. Ez azt jelenti, hogy 2022 óta ezeknek az üzemeknek az összes CO₂-kibocsátása (Scope 1 és Scope 2), eddig elkerülhetetlenek voltak, amelyeket minősített klímavédelmi projektekből származó szén-dioxid-kompenzációkkal kompenzáltak. További információk a Mercedes-Benz Fenntarthatósági Jelentésében találhatók: https://group.mercedes-benz.com/responsibility/sustainability/sustainability-report.html
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!