A jövő évi Honda CBR650R erőforrása
- 95 LE-s (70 kW-os) csúcsteljesítmény és 63 Nm-es forgatónyomaték
- 35 kW-os, A2-es jogosítvánnyal vezethető kivitel is elérhető
- Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC)
- Megfelel az EURO5 előírásainak
A Honda fejlesztői a legsportosabb, legszórakoztatóbb középkategóriás, négyhengeres motorkerékpár megalkotását tűzték ki célul, így született meg a 649 köbcentis, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes erőforrás, amely a teljes fordulatszám-tartományban egyenletesen húz. Csúcsteljesítménye 70 kW, azaz 95,2 LE (12 000 f./percnél), míg – 8 500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 63 Nm. Hogy az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is megízlelhessék a CBR650R nyújtotta élményt, a modellt 35 kW-os változatban is forgalmazza a Honda.
A fejlesztés során több ponton módosították az erőforrást és a hozzá kapcsolódó alkatrészeket, hogy a károsanyag-kibocsátás megfeleljen az Euro5 előírásainak. Például átdolgozott vezérlőelektronika (ECU), a szívószelep nyitási idejét módosító, eltérő profilú vezérműtengely, új leömlőcső, katalizátor és kipufogódob került a motorra, nem beszélve a hatékonyabb irídium gyújtógyertyákról és az új főtengelyhelyzet-jeladóról.
Egyéb innovatív megoldásokat is felfedezhetünk, ilyen például a közvetlen, himba nélküli szelepmozgatás, amely kisebb hengerfej alkalmazását tette lehetővé, miközben a furatátmérő 67, a löket 46 mm, a sűrítési viszony pedig 11,6:1, csakúgy, mint az elődmodellnél. Említést érdemel még, hogy az üzemanyagtartály két oldalán megfigyelhető légbeömlők nagy mennyiségű levegőt képesek az égéstérbe juttatni, ráadásul jellegzetes szívózajjal teszik különlegesebbé a CBR hangját.
Az aszimmetrikus dugattyúszoknyák a lehető legkisebb felületen érintkeznek a hengerfallal, ezáltal kisebb a súrlódás és halkabb az erőforrás. A hüvelyek külső felületén kialakított bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, ugyanakkor gátolja a hüvely deformálódását – alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is csökken. Ez utóbbi miatt hajtják a vezérműtengelyeket vanádiumbevonatú csapokkal gyártott láncok, melyek nem mellesleg csendes működésűek, még kifinomultabbá téve a járáskultúrát. A hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakemberek, nincsenek tehát kívül elhelyezett csövek, azaz semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét.
Maga az erőforrás – teljesítményéhez viszonyítva – rendkívül kis méretű, a 30 fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot. A – 2019-től szériatartozékként kínált – kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és visszakapcsolásokat, egyúttal megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon erős fékezésnél és gyors visszakapcsolásnál. Roppant hasznos a Honda által fejlesztett, szabadon kikapcsolható kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control – HSTC) is, hiszen minden helyzetben, például csúszós útfelületen gyorsítva is biztos tapadást garantál.
A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,9 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 15,4 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 300 kilométernél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus.