A Jövő Mobilitása Szövetség kiemelt figyelmet fordít a városi fenntartható közlekedés fejlesztésére
Jövőre a városi fenntartható közlekedés fejlesztésére fordít kiemelt figyelmet a Jövő Mobilitása Szövetség – hangsúlyozta Pukler Gábor, a szövetség elnöke csütörtökön sajtótájékoztatón, Budapesten.
Kiemelte, a tavaly decemberben alakult, a fenntartható közlekedési megoldásokban érintett hazai piaci szereplőket tömörítő szakmai képviselet az első évben a mobilitási irányok meghatározására, az iparági javaslatok megfogalmazására, a támogatotti kör kibővítésére, valamint edukációs és szemléletformáló kampányok lebonyolítására koncentrált.
Pukler Gábor felidézte, a Megyei Jogú Városok Szövetségével 2021. október 5-én együttműködési megállapodást írtak alá. Erre építve a tradicionális iparági és önkormányzati tudással rendelkező tagjaik szakmai segítséget nyújtanak a városi fenntartható közlekedési technológiák fejlesztéséhez, a jogszabályi háttér modernizációjához.
A szövetség elnöke rámutatott arra, hogy a következő év fontos feladata lesz a mikromobilitás – például elektromos meghajtású kerékpárok, rollerek, közösségi robogók – részarányának további növelése a városi közlekedésben, az elektromos járművek hatótávjával kapcsolatos félelmek, tévhitek feloldása, valamint a fenntartható közösségi közlekedés népszerűsítése a fiatalok körében.
Pukler Gábor szólt arról is, hogy a szövetség a jövőben is kiemelt figyelmet fordít a jövő mobilitással összefüggő fejlesztésekre. Szeretnék elérni, hogy 2022-ben az elektromos autóvezetés a járművezetői oktatás részévé váljon, és országos lefedettségű legyen az elektromos járműtöltők hálózata, valamint széles körben elterjedjenek a közösségi közlekedést támogató úgynevezett „last mile” megoldások, vagyis az elérendő úti cél utolsó szakaszában is legyen a fenntartható közlekedést segítő lehetőség.
A sajtótájékoztatón Pukler Gábor elmondta, megalakulásuk óta nagy hangsúlyt fektetnek az edukációra, szemléletformálásra. Az idén ősszel az Európai Mobilitási Héten a tagvállalatok bemutatták Székesfehérváron és Szolnokon az érdeklődőknek a fenntartható közlekedés lehetőségeit. A szövetség „Tudtad-e?” címmel videó sorozatot indított, 2 perces kisfilmekben a terület szakértői beszélnek az elektromos autózásról, az elektromos motorokról, az elektromobilitásról, a nyilvános- és otthontöltésről, autó-, vagy más eszközmegosztásról, árazási modellekről és fizetési platformokról.
Rónai-Horst László, a szövetség elnökségi tagja az elektromos autók gyártását befolyásoló a globális chiphiányra hívta fel a figyelmet. A chipek az elektromos járműveknél fontos szerepet játszanak, hiszen ezeknél az autóknál sokkal több funkciót szabályoznak a mikroprocesszorok, mint a hagyományos modelleknél. Szerinte a chipellátás valamikor 2023-ban állhat helyre.
A 41 tagú szövetség adatai szerint Magyarországon, a zöld rendszámú autók száma 38 753 volt október végén, ebből a 18 800 tisztán elektromos, 12 342 a hibrid és 7609 a plug-in hibrid, és 2 darab hidrogén hajtású jármű. Az ország 183 településén 1477 nyilvánosan elérhető töltőpont van.