„A kiegészítő adalékok használata az új üzemanyagok esetében is ajánlott”
A lerakódások és a kopás még a modern dízeltípusoknál is előfordul, hívja fel a figyelmet a LIQUI MOLY
Az új alternatív üzemanyagok a németországi ügyfelek számára nagyobb választékot kínálnak a töltőoszlopoknál. A B10 és az XTL, ill. a HVO környezetkímélőbb dízelfajták. Az interjúban David Kaiser, a LIQUI MOLY kenőanyag-specialista kutatási és fejlesztési igazgatója elmondja, hogy mire kell odafigyelni az új üzemanyag-fajták tankolásakor.
B10, XTL, HVO – három rövidítés, de csak két új üzemanyagfajta. Mit jelentenek?
David Kaiser: „A B10 dízel esetében a magyarázat egyszerű. Az eddigi B7-dízelhez képest, amely hét százalék biodízelt tartalmaz, a B10 esetében ez tíz százalék. A fennmaradó 93, illetve 90 százalék fosszilis dízel. A HVO-val ellentétben ez az üzemanyag még mindig kevésbé feldolgozott természetes anyagokból áll. És máris elérkeztünk a következő rövidítéshez. A HVO a Hydrotreated Vegetable Oil, magyarul hidrogénezett növényi olaj rövidítése. Használt étolajból vagy növényi olajból állítják elő. Az XTL az X-To-Liquid rövidítése. Az X egy tetszőleges cseppfolyósított energiahordozót jelöl. A nyersanyag bármilyen nyersanyag lehet. És egy szintetikus gyártási folyamatban paraffinos dízel üzemanyaggá alakítják át.”
Az eljárás mindig ugyanaz?
David Kaiser: „Nem, két különböző típusú eljárásról beszélhetünk. A Fischer-Tropsch-eljárásban az üzemanyagok szintézisgázból készülnek, amely bázisként szolgál. Ez hidrogénből és szén-monoxidból tevődik össze, és eredetét tekintve biomassza, szén, földgáz vagy zöld hidrogén és a levegőből származó CO2 lehet. Az üzemanyag az adalékanyagtól kapja a nevét: A BTL biomass-to-liquid, azaz biomasszából előállított folyékony üzemanyag. A CTL esetében a C a Coal, azaz a szén, és gáz esetében az üzemanyag neve földgáz használata esetén GTL vagy elektrolízisből származó hidrogén használata esetén E-fuel. A másik eljárás során hidrogénezett növényi olajokat, röviden HVO-t használnak. Tankolható tiszta formában, de fosszilis dízelhez is hozzákeverhető.”
Van ezeknek a keverékeknek konkrét elnevezése?
David Kaiser: „Igen, van. A HVO arányától függően az üzemanyag neve Klimadiesel 25, Klimadiesel 90 vagy HVO 100, ill. C.A.R.E. Diesel.“
Ki tankolhat ilyen alternatív üzemanyagokat?
David Kaiser: „Bármely jármű, amely esetében a gyártó az adott üzemanyagot jóváhagyta. Ha az üzemanyagbetöltő nyílás fedelének belső oldalán egy XTL vagy B10 jelölésű szimbólum található, akkor az üzemanyagot biztosan használható.“
Mekkora a különbség a hagyományos dízel üzemanyaghoz képest?
David Kaiser: „A gyakorlatban az új dízelváltozatok nem teljesítenek rosszabbul, mint az eddig elérhető dízel. Ezt tesztek igazolták. Szintetikus tulajdonságaik miatt az XTL és a HVO műszakilag még jobb minőségűek, mivel mentesek az aromáktól és más melléktermékektől. A cetánszám is akár 74-gyel magasabb, mint a fosszilis dízel (54) esetében. Ez pozitív hatással van a motor égési tulajdonságaira. Ezenkívül 30 százalékkal kevesebb finom por és nitrogén-oxid keletkezik. Ráadásul kisebb a műszaki komponensek kopása; így többek között a részecskeszűrőn és a kipufogógáz-visszavezető rendszerben is. A bio- vagy ásványolaj-dízelhez képest az alternatív üzemanyag tisztábban ég, és ellenállóbb az öregedéssel szemben.”
Nagyon jól hangzik az autósok számára, azonban kevésbé jól az olyan adalékgyártók számára, akik védelmet nyújtanak a kopással szemben és tiszta égésről gondoskodnak. Akkor többé nincs is szükség a LIQUI MOLY üzemanyag-adalékanyagaira?
David Kaiser: „De még mennyire, hogy van. A műszaki komponensek 30 százalékkal kisebb kopása csupán kevesebb kopást jelent és nem kopásmentességet. Az égési folyamat következtében itt is maradványok és lerakódások képződnek, csak kisebb mértékben, mint a B7-es dízel esetében. Annak érdekében, hogy a motor a lehető leghosszabb ideig működjön, az új üzemanyag-fajták tankolásakor is javasoljuk a rendszert tisztító és ápoló adalékok használatát, mint például a dízelmotorrendszer-tisztító. Különösen azért, mert az új dízeltípusok nem rendelkeznek ugyanazokkal a kenési tulajdonságokkal, mint a hagyományos dízelmotor üzemanyagok. Dízeladalékaink gond nélkül alkalmazhatók a B10 és XTL üzemanyagokban.
Zárásként milyen szakértői tippje lenne számunkra?
David Kaiser: „Jó tanács annak, aki fosszilis dízelről HVO-ra vagy XTL-re szeretne váltani, hogy tisztítsa meg adalékanyagokkal az üzemanyag-ellátó rendszert. Így eltávolítja a meglévő lerakódásokat. Ha ezt követően az új üzemanyagok tankolásakor rendszeresen adalékokat öntünk a tartályba, azzal megelőzzük az égésmaradványok képződését.“