A kiváló termékhez gondos gazda is kell
Sipőcz Győző, a Goodyear Hungary Kft. kelet-európai kiskereskedelmi operatív vezetője szerint a folyamatos technológiai fejlesztéseknek köszönhetően hamarosan teljesen újra kell gondolnunk, amit az abroncsokról eddig tudtunk. A Tire as a Service (Abroncs, mint egy Szolgáltatás) és a cubiX vezetéstámogató technológia mellett az elektromos autókra való gumikról, és arról is beszélgettünk, hogy mi kellett ahhoz, hogy az ADAC történelme során először egy négyévszakos abroncs megkaphassa a „Jó” minősítést.
- 2023-ban egy konszolidálódó globális abroncsiparról beszéltünk. Hogy áll most a helyzet, miként reagál a Goodyear a világban zajló piaci eseményekre?
- 2024 januárja óta új ügyvezető van a cégcsoport élén, Mark Stewart személyében. Stewart úr a Stellantistól érkezett, ahol az autóipari konszern észak-amerikai üzletág operatív igazgatójaként rekord profitot könyvelt el. Az előző CEO, Richard Kramer 14 eredményes év után megérdemelten vonult nyugdíjba. Az általa megkezdett „Goodyear Forward” stratégiai kezdeményezést a cég 2024 első félévében gördülékenyen vette át, és így a Goodyear továbbra is jó úton halad, hogy a 2025 Q4-re tervezett 10%-os üzemi nyereséghányadot elérje. Cégünk továbbra is óriási hangsúlyt fektet a kiemelkedő termékminőségre, az innovációra és a tényleges fogyasztói igények kiszolgálására. Az idei évben dinamikusan optimalizáljuk személyabroncs cikkszámainkat, amivel egyre több felhasználóhoz tudunk eljutni és aktívabban tudunk jelen lenni a gyári szerelt üzletágban is. Utóbbinak köszönhetően olyan ikonikus gépkocsik gördülnek le a futószalagról Goodyear abroncsokon, mint a teljesen megújult Volkswagen Passat, az elektromos Citroën ë-C3 vagy a brutális teljesítményt nyújtó Porsche 911 GT3 RS. Ezekhez a sikerekhez persze elengedhetetlen a termékfejlesztésbe fektetett magas mérnöki óraszám, a folyamatos megújulás és a haladó gondolkodás, amelyet kellően alátámaszt a szolgáltatási fókusz is. Éppen néhány napja, hogy a Goodyear elindította innovatív, teherflottákat célzó komplex szolgáltatási megoldását, a TaaS-t, (Tire as a Service vagyis Abroncs, mint egy Szolgáltatás).
- A globális kép után egy kicsit közelítsünk Magyarországra. Látni eltéréseket a hazai piacon a környező országokéhoz képest?
- A közvetlen közelünkben lévő országok – V4-ek – területén 2024 első félévében tovább folytatódott a prémium termékeket kereső ügyfelek jelenlétének erősödése. Ebben a szegmensben a hazai piacon valamennyivel visszafogottabb a kereslet, azonban a jelek egyértelműek: a fogyasztói edukáció működik és a végfelhasználók egy növekvő köre teszi le a voksát olyan termékek mellett, amelyekkel nem kötnek kompromisszumot a biztonságos közlekedés területén. A cégcsoport erre kiválóan ráérzett, amit többek között az is jól bizonyít, hogy tovább bővítjük a már hatodik generációjánál járó Goodyear Eagle Asymmetric F1 lefedettségét, a Vector Gen-3 négyévszakos gumink pedig közel 30 új méretben került a polcokra idén év elejétől. Utóbbi termékünket egyébként Európa legnagyobb autóipari szövetsége, az ADAC, ’Jó’ minősítéssel jutalmazta szakmai tesztjei során, ami többek között azért is nagyon nagy szó, mivel a szövetség 120 éves fennállása során a mi négyévszakos termékünk az első, amely ilyen eredménnyel tudott szerepelni. Persze fontos tisztában lenni a piac egészével, így nem véletlen, hogy az előbb említett fogyasztói tudatosságra építve, cégünk idéntől újrapozícionálja a Dunlop márkát, amivel 2024-től azokat a fogyasztókat szólítjuk meg, akik hosszantartó minőséget keresnek pénztárcabarát módon. Jó példa erre az idén debütáló Dunlop All Season 2. Ezzel az újonnan megjelent termékkel és az ezáltal elérhető cikkszámokkal a Dunlop márka a teljes létező méretpaletta 84%-át lefedi.
- Ha már a négyévszakos abroncsot említi, továbbra is megfigyelhető a szegmens növekedése? Ha igen, mi állhat ennek a hátterében?
- Röviden, igen. A négyévszakos gumik érzékelhetően egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból. Ez a jelenség a fentieket támasztja alá, vagyis azt, hogy a vásárlók keresik a leginkább optimális megoldást, ha gumizásról van szó. A Goodyear nemrégiben egy teljes Európát lefedő kutatása arra jutott, hogy a fogyasztók 74%-a ’nagyon fontos’-nak tartja a gumiabroncsot, nem pedig egy szükséges rossznak, amivel bajlódni kell. Mi ezt tiszteletben tartjuk és minden nap azon dolgozunk, hogy rászolgáljunk a fogyasztók bizalmára. Az előbb említettem a vadonatúj Dunlop All Season 2-t. Mielőtt ez a termékünk a piacra került, 130 kollégám dolgozott 18 hónapon át a luxemburgi innovációs központunkban, ez idő alatt több ezer fejlesztési órát tudtak maguk mögött, és 2000 közúti és zárt pályán zajló tesztet végeztek. A négyévszakos szegmens tehát egy jól láthatóan növekvő és egyre jobban látható részt kihasító szegmens a teljes piacból. Ez a termék egy jó
alternatíva lehet, azonban tisztában kell lenni azzal, hogy négyévszakos vásárlása esetén nem arról van szó, hogy megvesszük a gumit, felrakatjuk és legközelebb évek múlva nyúlunk hozzá. Legalább
- fél évente több mint erősen javasolt meglátogatni egy gumiszervizt, ahol szakszerűen ellenőrzik a gumik nyomását, a szelepek állapotát, esetleges mechanikai sérüléseket keresnek és nem utolsó sorban rotálják az abroncsokat. Így jelentősen növelhető a gumi élettartama, ahogy a korábban említett ADAC tartós teszt esetén is bizonyítás nyert, a Goodyear Vector Gen-3 képes akár 65 ezer kilométert is megtenni mielőtt cserére szorulna. Ehhez azonban nem csak a kiváló termék, hanem egy gondos gazda is szükséges.
- A legfrissebb adatok szerint lassul az EU-ban az új elektromos autók értékesítési trendje, bár még mindig erős növekedésről beszélünk. Mennyiben befolyásolja ez a helyzet a termékfejlesztést?
- A Goodyear minden terméke megkapja az EV-ready jelölést, ami annyit jelent, hogy a márka összes terméke kompromisszum nélkül használható az elektromos járműveken is. Az S&P500 legfrissebb felmérése (bár alátámasztja, hogy valóban érzékelhető némi lassulás a növekedésben) azt vetíti előre, hogy 2029-re az EU új autó gyártása 61%-ban teljesen elektromos gépkocsikból áll majd, viszont még hosszú évekig ki kell szolgálni a belsőégésű motorral szerelt állományt is.
- Említette a „szolgáltatási fókusz” kifejezést a beszélgetés elején. Milyen szolgáltatásra kell gondolni egy abroncs esetén?
- Az innováció mindig is kulcs szerepet játszott a Goodyear több mint 125 éves történelme során. Az, hogy a fogyasztók 74%-a tartja nagyon fontosnak az abroncsot, elgondolkodtató és új ötleteket adhat. Így jön képbe a szolgáltatás, ha már a termék rendelkezésre áll. Idén nagy lépést tettünk az önvezető autókkal való együttműködés terén, a SightLine technológiánknak köszönhetően az önvezető kisteher flották mellett (mint például az Egyesült Államokban alapított Gatik) már a személyautós szegmensben is jelen vagyunk. A Holland TNO-val közösen fejlesztett ABS támogató rendszerünk figyeli a gumik kopását, légnyomását, hőfokát és más adatokat, amelyek felhasználásával valós időben segíti a fékezést és akár 175 centivel is lecsökkentheti a fékutat. Emellett fontos megemlíteni, hogy a Goodyear a tehergumik terén sem csak az abroncs palettával kíván versenyezni.
- Bár sokat beszélünk a személyabroncs területről, jól gondolom, hogy a Goodyear a tehergumik területén is aktív?
- Ahogy mondtam, a napokban debütált a cég innovatív megoldása a TaaS, Tire as a Service, vagyis Abroncs, mint egy Szolgáltatás. Ezzel a megoldással a teherflották tűpontosan tudják megtervezni havi költségeiket és maximalizálni tudják az eszközök mozgásban töltött idejét, vagyis javítják a megtérülést és profitabilitást. A TaaS bizonyítottan üzemanyagot spórol a cégeknek, megnöveli a
gumik futásteljesítményét, akár 75%-kal csökkenti a mechanikai sérülések okozta állási időt és akár 3%-kal csökkenti a CO2 kibocsátást. Mindezt az abroncsokba telepített szenzorok és a felnire integrált légnyomás-kontrolláló berendezés segíti, amihez hozzájön még egy digitális platform, ahol valós időben követhetik a szerelvényeken lévő összes gumi állapotát. Kiegészítve az eddigieket, cégünk egy egész Európát lefedő szerviz hátteret biztosít az esetleges meghibásodások gyors kezelésére. Azonban a szolgáltatási szektor egy folyamatosan formálódó ágazat, így mi sem ülünk karba tett kézzel a TaaS bevezetése után. Stratégiai együttműködésünk van a TDK-val további szenzortechnológiák fejlesztésére, de a ZF-el évek óta tartó közös együttműködésünk is új fázisba ért, mivel bemutattuk a cubiX vezetéstámogató technológiát, ami az abroncsokon keresztül vett mintából változtatja az autó kormányérzékenységét, felfüggesztés feszességét és számos más paramétert. Ezt a termékünket a 2024-es CES-en innováció díjjal jutalmazták. Továbbra is az egyik elsődleges szempont a flották fenntartható kiszolgálása, így idén már negyedik alkalommal jelentkezik a „Fenntartható Valóság Kérdőív” ami teherflotta oldalról vizsgálja a kihívásokat.
- Zárásként egy kérdés a motorsportról. Ha jól tudom idén is jelen volt a Goodyear a Le Mans 24 órás versenyen. Milyen eredménnyel zárult a hétvége?
- Igen, ráadásul két olyan kategóriában segítettünk elhódítani a bajnoki címet, ami számunkra nagyon fontos. Az LMP2 vagyis a sport prototípusok között, illetve az idén debütáló LMGT3 kategóriákban is Goodyear logó volt látható a célt először átszelő autók abroncsainak oldalán.
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!