A legújabb Honda CR-V hibrid és plug-in hibrid hajtásláncai
Teljesítmény, vezetési élmény és üzemanyag-hatékonyság tökéletes egyensúlya
A Honda első európai plug-in hibrid szabadidő-autója 81 km-es tisztán elektromos hatótávolsággal
A modell hagyományos hibrid hajtáslánccal is megvásárolható, ami ugyancsak erős, takarékos és végtelenül kifinomult
Az új CR-V hatékonyságáról árulkodik, hogy üzemanyag-fogyasztása 5,9 l/100 km-től, CO2-kibocsátása pedig 134 g/km-től indul
A Honda első – európai piacra szánt – plug-in hibrid hajtáslánca, az e:PHEV a vadonatúj Honda CR-V-ben mutatkozik be, nem kevesebb, mint 81 km-es tisztán elektromos üzemű hatótávolságot ígérve a vásárlóknak. Akárcsak a frissített e:HEV rendszer, az e:PHEV is csendes működés, valamint alacsony üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett nyújt lenyűgöző teljesítményt.
Mindkét verziónál 2,0 literes, négyhengeres, közvetlen benzinbefecskendezésű, Atkinson-ciklusú, benzines erőforrás adja az alapot, amelyet ugyancsak átdolgoztak a Honda mérnökei, hogy a maximumot nyújtsa a vállalat SUV-kínálatának zászlóshajója.
Új a nagy nyomású, több fázisú, közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszer, miként az alacsony hőmérsékleten működő, nagy teljesítményű, környezetkímélő autózást biztosító katalizátor is. A kipufogócsatornák felületét és a főtengely merevségét egyaránt megnövelték a nagyobb teljesítmény érdekében, és poliuretán motorburkolatot, valamint hatékonyabb zaj- és rezgésszigetelő szigetelést alkalmaztak, hogy még nyugodtabb és csendesebb legyen a beltér.
e:HEV
A CR-V e:HEV-ben a Honda ultramodern, díjnyertes e:HEV hajtáslánca dolgozik, amelynek középpontjában egy kivételesen hatékony, benzines erőforrás és két kis tömegű, nagy teljesítményű villanymotor áll.
A továbbfejlesztett automatikus váltóval egységbe kovácsolt rendszernél a belső égésű – a meghajtásért felelős – motor és a generátor külön tengelyre került, így 6,5%-kal 335 Nm-re nőtt a legnagyobb forgatónyomaték. Ez a maximális fordulatszám, ezáltal a végsebesség növekedését is magával vonta, előbbi 1 500-zal 14 500 f./percre nőtt, míg utóbbinál +7%-os érték mérhető.
További fontos változás, hogy egy másodlagos, kisebb áttételt is beépítettek a váltóba, ami akkor jut szerephez, mikor a belső égésű motor és a kerekek között közvetlen a kapcsolat. Ezzel a megoldással sikerült elérni, hogy a CR-V minden közlekedési helyzetben ideális teljesítményt nyújtson, azaz lassú és gyors haladásnál egyaránt erős és rugalmas legyen, sőt végsebessége is nőjön. Mindezt a motor fordulatszámának emelése nélkül oldották meg a fejlesztők.
A hibrid hajtásláncot érintő módosítás a Teljesítményszabályozó Egység (Power Control Unit, PCU) és az Intelligens Energiatároló Egység (Intelligent Power Unit) méretének csökkentésével vált teljessé. Bár mindkettő kisebb és könnyebb lett, az energiasűrűség és a hatékonyság maradt a régi.
Erről tanúskodik, hogy az elsőkerék-hajtású CR-V 9,0, az összkerékhajtású (AWD) kivitel pedig mindössze 9,4 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/órás tempót, a végsebesség pedig 194, illetve 187 km/h.
Elismerésre méltó teljesítménye ellenére az e:HEV rendszer hihetetlenül hatékony. A fronthajtású CR-V esetében a kombinált CO2-kibocsátás mindössze 134 g/km, és a kombinált üzemanyag-fogyasztás is csak 5,9 l/100 km, míg az AWD 151 g/km-es, illetve 6,7 l/100 km-es értékre lehet büszke.
e:PHEV
A Honda által fejlesztett, és igen hatékonynak bizonyult e:HEV hajtáslánc adja az alapját az e:PHEV névre keresztelt, plug-in hibrid rendszernek, melyet jóval nagyobb, 17,7 kWh kapacitású akkumulátorral és kis tömegű, nagy teljesítményű fedélzeti töltővel társít a vállalat. Az elektromos rásegítés mértékének növelése azt jelenti, hogy a belső égésű motor sokkal alacsonyabb fordulatszámon üzemelhet, mint korábban, tehát még csendesebb, kifinomultabb és üzemanyag-takarékosabb lehet a CR-V, tisztán elektromos hatótávolsága pedig eléri a 81 km-t.
Ugyancsak az e:PHEV kiválóságát bizonyítja, hogy – teljesen feltöltött akkumulátor esetén – kombinált CO2-kibocsátása csupán 18 g/km, és kombinált üzemanyag-fogyasztása is csak 0,8 l/100 km. Amennyiben az akkumulátorcsomag teljesen lemerül, 139 g/km-es, illetve 6,2 l/100 km-es értékek mérhetőek, tehát nagyjából az elsőkerék-hajtású e:HEV kivitellel áll azonos szinten a modell.
Az elektronikai rendszer összetevőinek méretcsökkentésével és átgondolt elhelyezésével, valamint az akkumulátorcsomag padlólemez alá költöztetésével sikerült a lehető legnagyobb teret felszabadítani az utasoknak és poggyászaiknak. A csomagtartó befogadóképessége már alaphelyzetben is eléri az 617 litert, amiben az is közrejátszik, hogy a – nagyobb energiasűrűségű – akkumulátor hűtőrendszerét is kompaktabbá tették, sőt mivel háza és szerkezete javarészt alumíniumból készül, tömege is csökkent.
Maga a töltőaljzat a bal első sárvédőre került, ha a felhasználó megnyomja fedelét, máris hozzáférhet a csatlakozóhoz. Az e:PHEV egyik nagy előnye, hogy a töltés gyorsan felmelegíti akkumulátorát, így jobban boldogul hideg környezetben. Amennyiben az akkumulátorcsomag hőmérséklete 25˚C, teljesen lemerült állapotról 2,5 óra alatt tölthető fel 100%-ra, hála a 6,8 kW-os töltőteljesítménynek.
Az e:PHEV fejlett elektronikai és mobilkommunikációs rendszerével a töltési folyamat és a légkondicionáló is vezérelhető távolról. Ez a szolgáltatás fokozza a hatékonyságot és a kényelmet, egyszersmind csökkenti a költségeket, hiszen a CR-V-tulajdonosok mindig abban az időszakban vételezhetnek áramot, mikor az a legolcsóbb, a klíma pedig mindig az előre beállított hőmérsékletre hűti le, illetve fűti fel az utasteret.