A Lexus LF-Z Electrified
Az LF-Z Electrified előrevetíti a Lexus jövőjét, a formatervezését, vezetési és egyéb fejlett technológiáit, amelyek a 2025-től megjelenő új modellekben elérhetőek lesznek. A külön erre a célra tervezett EV platform használata alapvető lépés a Lexus Electrified azon céljának elérésében, hogy „az elektromos technológiát oly módon használja fel, hogy az a járművek teljesítményében jelentős fejlődést eredményezzen.” Az új DIRECT4 összkerékhajtás-szabályozó rendszer is új megoldást kínál. Az elektromos hajtások bevezetésével és az elmúlt években kifejlesztett vezetésszabályozó technológiák együttes használatával a márka célja egy olyan jellegzetes Lexus-stílus kifejlesztése, amely az egyedi vezetési élményen keresztül jobb és közvetlenebb ember-autó kapcsolatot teremt. A karosszéria mély vonalai és hullámai erősítik azt az érzelmekre ható megjelenést, ami a Lexus formatervének lényege, a nagy teljesítményű elektromotor hátsó beépítése pedig hozzájárul az autó mozgékonyságához, dinamizmusához. A belső tér nyitott és minimalista stílusú. A Tazuna pilótafülke-dizájn – amit kifejezetten az elektromos autózás sajátosságaihoz terveztek –, megtestesíti azt az emberközpontú filozófiát, amely a márka egész története során jellemezte a Lexust.Az autó mesterséges intelligenciája (AI) segítségével párbeszédet folytat a vezetővel, megtanulja személyes preferenciáit, viselkedési jellemzőit, ez pedig lehetővé teszi, hogy a jármű javaslatokat tegyen, például az útvonal kiválasztásával és az úticél-információkkal kapcsolatban.
Kiterjesztett ember-autó kapcsolat
A jellegzetes Lexus-stílus a vezető és autója közötti közvetlen kapcsolat érzetét nyújtja a gyorsulás, a lassulás és a kanyarodás minden pillanatában, azonnali és közvetlen visszajelzést ad, pontosan követve a vezető szándékait. Az LF-Z Electrified formaterve és műszaki tartalma megalapozza az egyedülálló vezetési minőséget, hiszen az akkumulátor és a motor optimális elhelyezésének köszönhetően az autó tömegeloszlása ideális. Az elektromos hajtás és a hozzá kapcsolódó új műszaki tartalom azt eredményezi, hogy a hajtáslánc helyigénye is jelentősen kisebb a korábbiaknál, és ez is hozzájárul az egyedi Lexus-érzet kialakításához. Az akkumulátor padló alatti beépítése merevebb struktúrát és alacsonyabb súlypontot eredményez, és segít kiszűrni az út felől érkező zajokat és rezgéseket. Mindez még jobb utazási komfortot és a csendesebb autózást jelent, egyben több helyet és kényelmesebb utasteret is. A Lexus új DIRECT4 rendszere mind a négy keréknél külön szabályozza a nagy nyomatékú motor teljesítmény-leadását. A rendszer az adott vezetési szituációhoz alkalmazkodva első-, hátsó-, vagy összkerékhajtásra is alkalmas. Érzékenyen reagál a vezető minden beavatkozására, erőteljes gyorsulást és kiváló kanyartulajdonságokat nyújt, tökéletes összhangban a vezető szándékaival. Az autóban fizikai kapcsolat nélküli by-wire kormányzás működik. Ez közvetlenebb kapcsolatot eredményez a kormány és a kerekek között, így a jármű a vezetési körülményeknek megfelelően kisebb kormányelfordítással kanyarodik. E fejlett technológia eredményeként a vezető mindig a szándékait precízen követő kormányzást és nagyobb ívmeneti pontosságot tapasztal. A teljesen elektronikus rendszer kiszűri az útfelület nem kívánt vibrációit, de megfelelő kormányzási érzetet kínál.
A Lexus-dizájn jövője
Az LF-Z Electrified tanulmány előrevetíti, merre halad a márka: a formavilág célja a letisztult és magával ragadó formák kialakítása, amelyek egyedi arányokban és látványban öltenek testet. A megjelenés fontos eleme a sallangmentes utastéri rész, mélyre húzott első és emelkedő hátsó résszel – vagyis az elektromos autókra jellemző formai megjelenéssel. A nagy átmérőjű kerekeket az autó sarkaiba tolták, ezzel is segítve az alacsony súlypont kialakítását, és feldobva a megjelenést. A formatervezők teljesítették a kitűzött célt: az ikonikus, orsó formájú Lexus-hűtőmaszk továbbfejlesztésével létrehozták az „orsó karosszériát”, új jelentést adva ezzel az autó felépítésének. A dizájn visszautal a DIRECT4 rendszer működésére, az ajtókon elölről hátrafelé húzódó, finoman egymásba kapcsolódó, mégis dinamikus felületváltásokkal és a kerékjáratok látványos kidolgozásával. Hátul a tiszta és egyszerű horizontális forma úgy egyesül a záróidommal, hogy erőteljes kiállást teremtve kihangsúlyozza a kerekek megjelenését. A kecses vízszintes hátsó lámpák kiemelik az új Lexus emblémát, mintegy megerősítve az új generációs Lexus-formatervet.
Új Tazuna műszerfal és ’nyitott belső tér’
Az új Tazuna műszerfal-koncepció magasabb szintre emeli a Lexus emberközpontú filozófiájának megvalósítását. Az elképzelést a ló és lovasa közötti kapcsolat inspirálta, ahol a kommunikáció alapja a gyeplő; az autóban ezt a kormányra épített kapcsolók és a head-up kijelző koordinációja valósítja meg. Mindez lehetővé teszi, hogy a vezető intuitív módon férjen hozzá az információkhoz, és anélkül kezelje a jármű funkcióit, hogy megváltoztatná látószögét, így mindig az útra összpontosíthat. A műszerfal az autó szíve. A kijelző panel és a kapcsolódó elemek az autó utasaihoz képest viszonylag mélyen helyezkednek el, ami a nyitottság friss érzetét kelti, és azt az omotenashi minőséget sugározza, amelyben minden apró részlet helyét alaposan átgondolták. A finom kapcsolat a motorháztető, az első- és a hátsó ajtók között a kifogástalan minőség és a letisztultság érzetét nyújtja.
A vezetői információs központ elemei – a kiterjesztett valóság (AR) head-up kijelző, a multimédia érintőképernyő és egyéb elemek – egy központi modulban, a vezetési rendszer szabályozói pedig a kormánykerék körül helyezkednek el. Ez az elrendezés előrevetíti a következő generációs Lexus modellek utasterének stílusát, amelyben az első látótér kitágul, és a vezető természetes szögben tekinthet előre.
Fejlett megoldások a vezetési élmény teljessé tételéért
Az LF-Z Electrified mesterséges intelligenciája (AI) folyamatos támogatást nyújt és aktív szerepet játszik, megismerve a vezető preferenciáit és vezetési szokásait. Az egyszerű vezethetőséghez a beszédalapú kommunikáció is hozzájárul. A hangfelismerő funkció a legújabb AI technológiát használja, megtanulja és alkalmazkodik a vezető szokásaihoz és preferenciáihoz, így segítséget nyújthat például az útvonaltervezésben, vagy információt adhat a célállomásról. Ez az interaktivitás párbeszédet épít az AI és a vezető között, javítja a vezetési élményt, és egyfajta életmód-tanácsadóként is működik. Digitális kulcs ad hozzáférést az autóhoz a családtagoknak és a barátoknak, így nem szükséges a valódi kulcs átadása. Bizonyos funkciók (pl. az ajtó zárása és nyitása) okostelefonon keresztül is működtethetők. A digitális kulccsal hozzáférés adható az autóhoz akár szolgáltatóknak is, így lehetőség nyílik az autót csomagkiszállításra vagy megosztásra használni. Az ajtók E-Latch rendszerrel működnek. Amikor a vezető vagy egy utas a kulccsal megközelíti a járművet, a kiemelkedő kilincs automatikusan megjelenik, az ajtó zárja kiold, és finoman nyílik a kilincs belsején levő szenzor megérintése után. Kiszálláskor csak meg kell nyomni az ajtónyitó kapcsolót. Az autó szenzorai figyelik a jármű környezetét és jelzik, ha másik jármű vagy kerékpáros tűnik fel, csökkentve ezzel a balesetek veszélyét a kiszállásnál. A panorámatető automatikusan sötétedő (intelligens) üvegből készül, de szükség esetén elsötétíthető, sőt az éjszakai eget szimuláló fények is kapcsolhatók rajta. A tető közepén elhelyezett érintőpanel segíti az elöl és hátul utazók kommunikációját, az állítható támlájú hátsó ülésekben masszázsfunkció is működik. A következő generációs Mark Levinson audiorendszer a nemzetközi koncerttermek hangminőségét kínálja az autó akusztikus terében. A pontos hangszóró-szabályozás által mind a vezető, mind az utasok ideális körülmények között hallgathatnak zenét. A hangvezérlés zajkioltó funkciója kiszűri a külső zajokat, hogy az utasok zavartalanul beszélgethessenek.
Lexus LF-Z Electrified műszaki adatok
Teljes hosszúság (mm) 4.880
Teljes szélesség (mm) 1.960
Teljes magasság (mm) 1.600
Tengelytávolság (mm) 2.950
Tömeg (kg) 2.100
EV hatótáv – WLTP (km) 600
Akkumulátor lítiumion
Akkumulátor kapacitása (kWh) 90
Töltőteljesítmény (kW) 150
Hűtés folyadékhűtés
Gyorsulás 0-100 km/órára (s) 3.0
Max. sebesség (km/óra) 200
Max. teljesítmény (kW) 400
Max. nyomaték (Nm) 700