A LIQUI MOLY-val az e-autók megbízhatóan fékeznek
A DOT 5.1 EV fékfolyadékot olyan modern jármű-rendszerekhez fejlesztették ki, amelyek elektromos járművekbe vannak beépítve
A hibrid és a tisztán elektromos járműveken sok minden más, mint a hagyományos belső égésű motorral felszerelt autóknál. Ez ugyanúgy vonatkozik a meghajtásra, mint az olyan alkatrészekre, melyek a keletkező gyorsulást csökkentik: a fékeket. A LIQUI MOLY, a járműkémia specialistája egy speciális, kifejezetten elektromos hajtású járművekhez használható fékfolyadékot fejlesztett ki: DOT 5.1 EV – számos érv szól mellette.
A hagyományos belső égésű motorral felszerelt járművek fékrendszerrel rendelkeznek – az elektromos és hibrid autók is. A fékfolyadékot mindegyiknél általában kétévente kell cserélni. „Ezzel azonban vége is a hasonlóságoknak, hiszen az elektromosok esetében teljesen más követelmény-profillal találkozhatunk”, mondja David Kaiser. Ő vezeti a LIQUI MOLY kutatás-fejlesztési területét. Ezért a járműkémiai specialista kifejlesztette a DOT 5.1 EV fékfolyadékot. Az EV az elektromos járműveket jelenti.
Számos oka van annak, hogy a fékrendszerek a részben vagy teljesen elektromos meghajtású járművek esetében nagyobb igénybevételnek vannak kitéve. „Az egyik a korrózióvédelem”, így David Kaiser. „Mivel a villanymotor fékként is működik, és így energiát nyer vissza az akkumuátorba, a mechanikus fékrendszerre ritkábban van szükség. Ez pontszerű korrózióhoz vezet.” A speciális adalékok ezt ellensúlyozzák.
„Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy elektromos járműben lévő fékberendezés csak csekély mértékben működik”, mondja a LIQUI MOLY fejlesztési vezetője. „Ezek a járművek általában nehezebbek, mint a belső égésű motorral hajtott járművek, és gyorsan nagy sebességeket érnek el, amelyekről veszély esetén hirtelen le kell fékezniük. Ezáltal a fékek gyorsan nagyon felforrósodnak. Az olyan fékfolyadékoknak, mint az új DOT 5.1 EV, forró fékrendszerben is működniük kell, ezért magas száraz és nedves forráspont szükséges.”
A harmadik tulajdonság a lehető legalacsonyabb áramvezető képesség. Ez abban az esetben játszik szerepet, ha egy elektromos rendszer a fékrendszer közelében található, és elektromosan nincs megfelelően árnyékolva. Mint az elektromos fogkefe vagy a mobiltelefon vezeték nélküli, induktív töltésekor, a fékrendszerben is olyan elektromos feszültségek indukálhatnak, amelyek lebonthatják a fékfolyadékot vagy elősegítik a korróziót.
A negyedik tulajdonság a viszkozitás. „A motorolajhoz hasonlóan a folyadék áramlási viselkedése is döntő fontosságú. Minél alacsonyabb a viszkozitás, annál gyorsabb a motor átolajozása. Az alacsony viszkozitású fékfolyadék gyorsabban továbbítja a fékimpulzusokat a rendszerben, az olyan elektronikus menetasszisztens rendszerek, mint az ABS vagy ESP, jobban működnek, és még érzékenyebben reagálnak”, így David Kaiser.
A motorolajokhoz hasonló fékfolyadékokra a következő érvényes: Csak jóváhagyott terméket használjon. A jóváhagyások és a specifikációk tekinthetők minden dolgok mércéjének.